Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Puzzelen in een hijsloods

Bouwsysteem vraagt om horizontaal bouwen en denken in prefab Frans Quataert, Jacques Linssen - 27 oktober 2021

De hoogste woontoren van de Benelux, Zalmhaven I, nadert zijn voltooiing. De indrukwekkende hijsloods, een mobiele fabriekshal waarbinnen de verdiepingen werden gebouwd en die, bouwlaag voor bouwlaag, omhoog werd gevijzeld, is inmiddels weer ontmanteld. Mooi moment om terug te kijken: hoe is het bouwproces binnen de loods ingericht en wat hebben we geleerd?

Projectgegevens

  • project De Zalmhaven
  • opdrachtgever Zalmhaven CV (AM b.v. en Amvest Vastgoed b.v.)
  • aannemer BAM Bouw en Techniek Grote projecten
  • prefab beton Byldis
  • breedplaatvloeren Geelen Beton
  • ondersteuning vloeren Safe
  • hijsloods Civiele Technieken deBoer
  • betonmortel Dyckerhoff Basal
  • betonpompen Faber Betonpompen
  • maatvoering MOUS Systems
  •  
  • architect ‘high-rise’ Dam & Partners Architecten
  • architect ‘mid-rise’ KAAN Architecten
  • ontwerpend constructeur Zonneveld ingenieurs b.v.
  • coördinerend constructeur BAM Advies & Engineering
  • toetsend constructeur Van Rossum
  • opleverdatum tweede kwartaal 2022

De Zalmhaven ligt in hartje Rotterdam, op steenworp afstand van de Erasmusbrug. Het project bestaat uit drie torens, voornamelijk ingevuld met woningen. Zalmhaven I, de high-rise, is met 215 m de hoogste van de drie. Hij is grotendeels opgebouwd uit prefab betonnen wanden, een dragende gevel en breedplaatvloeren.

Hijsloods

Na een uitgebreide studie heeft bouwer BAM ervoor gekozen de toren te bouwen met behulp van een hijsloods. Hierin is telkens één complete verdieping gerealiseerd, waarna de hijsloods een verdieping omhoog werd gevijzeld en de vijfdaagse bouwcyclus opnieuw kon beginnen.

De reden om voor een bouwloods te kiezen zat hem met name in de veiligheid, zowel de arboveiligheid als de omgevingsveiligheid. Dankzij de hijsloods was de kans op vallen van objecten nihil en kon worden voldaan aan de strenge eisen uit de Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid. Naast meer veiligheid leidde deze bouwwijze tot minder weerverlet en betere arbeidsomstandigheden. Zie ook het artikel Omgevingsveiligheid bepaalt uitvoeringsmethode De Zalmhaven uit Betoniek 2019/4.

De hijsloods – 50 m lang, 38,5 m breed en 12 m hoog (fig. 2) – is ontworpen in samenwerking met Civiele Technieken deBoer. Hij is op beganegrondniveau gemonteerd om het gebouw heen en op vier grote stalen kolommen (Ø813 × 16 mm) buiten het gebouw gefundeerd. Beneden stond een vijzelconstructie die de loods telkens één slag omhoog vijzelde (fig. 3, foto 4). Bij iedere twee slagen werden vier nieuwe stalen kolomdelen toegevoegd met een lengte van ongeveer 6 m. Juist deze opbouw, afwijkend van hijsloodsen die eerder in Nederland zijn toegepast – daar stonden de loodsen op het gebouw zelf – vormde de sleutel tot succes.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Wilfred Nijssen - RWS 27 oktober 2021 17:00

Geniaal !!!

x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2021. All rights reserved.
Webinar Het verwerken van vezelbeton

Donderdag 9 december organiseert Betoniek samen met het Betonhuis het webinar 'Het verwerken van vezelbeton'.

Meer lezen

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren