Op steenworp afstand van de Erasmusbrug in Rotterdam wordt hard gewerkt aan de bouw van de drie woontorens van De Zalmhaven. De hoogste toren van de drie wordt met 215 m het hoogste woongebouw van de Benelux. Het project wordt grotendeels uitgevoerd in prefab beton, aangebracht met behulp van een indrukwekkende hijsloods (foto 1). Het was met name de omgevingsveiligheid waardoor voor deze uitvoeringsmethode is gekozen.              
                
             
                              
                                      
                      Nieuwe Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid aanleiding 
om te kiezen voor hijsloods	
D	
e high-rise van De Zalmhaven 
wordt 61 verdiepingen hoog (fig. 
2). De dakvloer ligt op circa 202 m en 
een naald van 13 m maakt de toren af 
tot 215 m (fig. 3). De toren is groten-
deels opgebouwd uit betonnen 
woningscheidende wanden en een dra-
gende gevel. In het oorspronkelijke 
ontwerp werd uitgegaan van een volle-
dig in het werk gestorte betonconstruc-
tie met massieve wanden en vloeren 
voor de gehele toren. Vanwege de 
bouwveiligheid en de bouwsnelheid is 
voor de bovenbouw vanaf de vijfde ver-
dieping gekozen voor een skelet van 
prefab beton. De onderste vijf lagen 
zijn in het werk gestort beton 
gebleven.	
Bouwmethodiek
Tijdens de prijsvormingsfase zijn een 
aantal verschillende ruwbouwsystemen 
onderzocht op de aspecten technische 
haalbaarheid, veiligheid, bouwtijd en 
kosten.
Klimbekisting
Aangezien de toren was ontworpen als 
volledig in het werk gestorte betoncon-
structie, lag een hydraulische klimbekis-	
Op steenworp afstand van de Erasmusbrug in Rotterdam wordt 
hard gewerkt aan de bouw van de drie woontorens van De 
Zalmhaven. De hoogste toren van de drie wordt met 215 m het 
hoogste woongebouw van de Benelux. Het project wordt gro-
tendeels uitgevoerd in prefab beton, aangebracht met behulp 
van een indrukwekkende hijsloods (foto 1). Het was met name 
de omgevingsveiligheid waardoor voor deze uitvoeringsme-
thode is gekozen.
Omgevingsveilig-
heid bepaalt 
uitvoeringsmethode 
De Zalmhaven
2  
Impressie van De Zalmhaven, 
bron: Dam & Partners 
Architecten, KAAN Architecten, 
Zalmhaven CV
14	 VAKBLAD  	I  4   2019	
auteurs  ir. Joris Hesselink PMSE BAM Advies & Engineering Vincent Hilhorst Gemeente Den Haag  
ir. Jacques Linssen Redactie  Betoniek / Aeneas Media	
1. zalmhaventoren.indd   14	09-12-19   08:57
ting voor de wanden in combinatie met 
breedplaatvloeren voor de hand. Met 
een bekistingsleverancier zijn plannen 
gemaakt en cyclustijden bekeken. Bij 
een hoge bouwsnelheid zoals beoogd, 
zouden de verhardingstijden van de 
pasgestorte betonwanden maatgevend 
worden. De grote krachten op de kli-
mankers, zeker bij hoogbouw waarin de windbelasting aanzienlijk toeneemt in 
de hoogte, zorgen ervoor dat de beton-
wanden een bepaalde betondruksterkte 
en dus verhardingstijd nodig hebben 
voordat er geklommen kan worden. 
Extra schoorvoorzieningen, maatrege-
len voor versnelde verharding en veilig-
heid waren nadelige factoren van dit 
bouwsysteem.	
Omgevingsveilig-
heid bepaalt 
uitvoeringsmethode 
De Zalmhaven	
PROJECTGEGEVENS	
project
De Zalmhaven
opdrachtgever Zalmhaven CV (AM b.v. en Amvest Vastgoed b.v.)
aannemer BAM Bouw en Techniek Grote projecten, Bunnik
leverancier prefab Byldis, Veldhoven
leverancier hijsloods Civiele Technieken deBoer, Nieuwegein
architect 'high-rise' Dam & Partners Architecten, Amsterdam
architect 'mid-rise' KAAN Architecten, Rotterdam
ontwerpend constructeur Zonneveld ingenieurs b.v., Rotterdam
coördinerend constructeur BAM Advies & Engineering, Bunnik
toetsend constructeur Van Rossum Rotterdam
opleverdatum maart 2022	
Glijbekisting
Met een andere leverancier is een glij-
bekistingssysteem onderzocht. Het 
tempo zou met dat systeem uitkomen 
op ongeveer 2 m per werkdag van 12 
uur. Bij zes werkdagen per week kon 
een tempo van bijna vier bouwlagen 
per week worden gehaald. Voor de 
wanden zou het gewenste tempo van 	
1  
Uitzicht op de 
hijsloods, foto: Jeffrey 
Stegen
3  
Doorsnede high-rise 
De Zalmhaven	
15	 VAKBLAD  	I 4   2019	
1. zalmhaventoren.indd   15	09-12-19   08:57
één verdieping per week dus ruim-
schoots worden gehaald. Het probleem 
bij dit bouwsysteem zit hem dan ook 
met name in de vloeren en de gevel. 
Vanwege alle in te storten installaties en 
het wind- en waterdicht maken van de 
gevel, zou slechts één hele verdieping 
per week kunnen worden gehaald. In 
deze situatie zou het maken van de 
wanden daardoor te snel vooruitlopen 
ten opzichte van de vloeren en gevel.
Doordat de wanden in de bouwfase wel 
horizontale windbelasting vangen ter-
wijl er nog weinig verticale belasting 
aanwezig is, zouden er trekkrachten in 
de wanden optreden in de bouwfase, 
terwijl dit in de eindsituatie niet het 
geval is. Dit zou leiden tot een aanzien-
lijke verhoging van de hoeveelheid 
wapening. Verder zou de torenkraan al 
op een hoog werkniveau moeten staan, terwijl er op een veel lager niveau aan 
de vloeren en gevel wordt gewerkt. Het 
windverlet van de kraan zou aanzienlijk 
toenemen, wat weer nadelig is voor de 
planning van de vloerencyclus. Beide 
problemen hadden voorkomen kunnen 
worden door de toren in meerdere fasen 
te glijden, maar dan nog was er het pro-
bleem van de stabiliteit in de bouwfase. 
Dit alles in combinatie met de bouwvei-
ligheid leidde ertoe dat glijden niet ide-
aal was voor de Zalmhaventoren.
Prefab met hijsloods
Naast de in het werk gestorte varianten 
is een variant met prefab beton beke-
ken. De verdiepingen bevatten veel 
repetitie en de dragende gevel leent 
zich uitstekend voor sandwichelemen-
ten, waardoor prefab een aantrekkelijk 
bouwsysteem is. In overleg met Byldis zijn elementdelingen voorgesteld en 
natte knopen ontworpen. Naarmate de 
elementen groter worden, neemt het 
aantal delingen en dus het aantal kop-
pelingen af. Echter, de hijsgewichten 
worden dan groter waardoor een gro-
tere kraancapaciteit nodig is. De in 
Nederland gangbare torenkranen heb-
ben doorgaans een capaciteit tot onge-
veer 20 ton. Het gebruik van een hijs-
loods met bovenloopkranen zou 
uitkomst kunnen bieden.	
Bouwveiligheid
Afgezien van technische of financiële 
haalbaarheid van alle bouwsystemen, 
speelt bouwveiligheid een grote rol. 
Vooral de eisen in de Richtlijn Bouw- en 
Sloopveiligheid waren bepalend bij de 
keuze voor het bouwsysteem (zie 
'Richtlijn Bouw- en sloopveiligheid'). 
Uit deze richtlijn volgde een benodigde 
bouwveiligheidszone (BVZ) van 21 m. 
Die ruimte was hier echter niet. Nu is 
het niet zo dat publiek zich per se bui-
ten de BVZ moet bevinden. Er zijn 
namelijk voorzieningen denkbaar waar-
mee het gevaar van vallende voorwer-
pen bij de bron wordt weggenomen. 
Denk aan steigergaas aan de steiger tij-
dens metselwerk. Bevoegd gezag 
(bouw- en woningtoezicht) kan hierbij 
de hardheidsclausule toepassen: als een 
afdoende veiligheidsvoorziening is 
getroffen, is het mogelijk dat publiek 
zich binnen de BVZ bevindt.
Van deze mogelijkheid is gebruikge-
maakt bij De Zalmhaven. Door te wer-
ken met een hijsloods, zijn maatregelen 
getroffen om te voorkomen dat elemen-
ten en kleine objecten kunnen vallen.
De hijsloods wordt aan de onderzijde 
langs de rand van het gebouw afge-
dicht met houten vlonders en een rub-
beren slabbe, zodat én veilig gewerkt 
kan worden op hoogte én de kans op 
vallen van objecten nihil is. Verder 
wordt er op een vaste positie gehesen. 
Bij De Zalmhaven is hier voor de noord-
zijde van de toren gekozen, op de posi-
tie van het parkkantoor. Dit deel is 
onderdeel van het project en wordt 
later gebouwd. Op deze manier wordt 
er altijd binnen de bouwhekken gehe-	
hijsloods 38.5 m
hijsopening
natte knopen
3d-element Keten - en containerbordes Windverankering
Stalen buiskolommen	
hijsloods 50 m	
4  
Plattegrond 
bovenbouw met 
hijsloods
16	 VAKBLAD  	I 4   2019	
1. zalmhaventoren.indd   16	09-12-19   08:57
sen en zo ver mogelijk van de belendin-
gen en openbaar gebied vandaan. 
Naast de verhoogde veiligheid zijn de 
bijkomende voordelen van een 
hijsloods:
?
 minder weersverlet;
?
 betere arbeidsomstandigheden;
?
 hogere bouwkwaliteit.
Keuze: hijsloods
De prefab variant met hijsloods bleek 
uiteindelijk het meest geschikte sys-
teem dat kon voldoen aan de bepalin-
gen zoals gesteld in de Richtlijn Bouw- 
en Sloopveiligheid. Hoewel het een 
richtlijn betreft die nog niet wettelijk is 
voorgeschreven, is de keuze op dit sys-
teem gevallen, mede omdat het in 
deze situatie ook financieel concurre-
rend is ten opzichte van de in het werk 
gestorte varianten.
Geschiedenis hijsloods
De bouwmethode met de hijsloods is 
van oorsprong een Japanse uitvinding 
en eerder succesvol toegepast bij de 
bouw van de Delftse Poort (1989) en 
Erasmus MC (2013), beide ook in Rot -
terdam.
Ontwerp hijsloods
Bij toepassing van een hijsloods wordt 
een fabriekshal op/om het gebouw 
gemaakt. In deze hal wordt één com-
plete verdieping inclusief gevelsluiting 
gerealiseerd, waarna de hijsloods een 
verdieping omhoog wordt gevijzeld en 
de bouwcyclus van een verdieping 
opnieuw begint. Deze cyclus herhaalt  zich totdat het gebouw op hoogte is. 
Daarna wordt de hijsloods gedemon-
teerd, de afbouw afgemaakt en is het 
gebouw gereed.
Voor De Zalmhaven is in samenwerking 
met Civiele Technieken deBoer een hijs-
loods van 50 m lang, 38,5 m breed en 
12 m hoog ontworpen (fig. 4). In de 
hijsloods bevinden zich twee 40-tons 
bovenloopkranen. Eén kraan doet 
dienst als hijskraan voor verticaal trans-
port door de bouwelementen vanaf 
maaiveld omhoog te hijsen. De tweede 
kraan is voor het horizontale transport 
in de hijsloods en doet dienst als 
montagekraan.
Vanwege de afbouw en de demontage 
is ervoor gekozen de hijsloods op vier 
grote stalen kolommen (Ø813 × 16 
mm) ? als een soort offshoreplatform ? 
buiten het gebouw te funderen. De vij-
zelconstructie (foto 5) staat beneden 
op de funderingspoer en hier worden 
telkens stalen kolomdelen met een 
lengte van ongeveer 6 m toegevoegd. 
Extra ingenieus aan het systeem is dat 
de hijsloods modulair is opgebouwd uit 
standaardsecties. Voor een eventueel 
volgend hoogbouwproject kan de hijs-
loods vrij eenvoudig groter of kleiner 
worden gemaakt.
Verankeringen
De horizontale windbelasting wordt 
direct onder de hijsloods aan het 
gebouw afgedragen door de zoge-
noemde 'windvangconstructie'. Dit is 
een zware verankering op de vier hoek-
punten van het gebouw in twee rich-
tingen, dus acht posities totaal (fig. 4). 
Voor de stalen kolommen zijn voorzie-
ningen getroffen om uitknikken te 
voorkomen, de zogenoemde 'kniksteu-
nen'. Deze voorzieningen worden om 
de zes verdiepingen (18,36 m) aange-
bracht. Zowel de windvang als de 
kniksteunen zijn in verticale richting als 
glijdende verbindingen uitgevoerd, 
omdat de hijsloods vanaf beneden 
wordt gevijzeld.
Demontage
Demontage met een kraan is bij de 
Zalmhaventoren nagenoeg onmoge-
lijk, gezien de hoogte van meer dan 
200 m. Omdat de hijsloods op vier tij-
delijke kolommen buiten het gebouw is 
gezet, kan de hijsloods langs het 
gebouw zakken nadat het gebouw 
gereed is (fig. 6). Lees verder op p.19 	
5  	 
De hijsloods wordt 
vanaf beneden 
omhooggevijzeld, bron 
BAM Advies en 
Engineering	
6  	 
Stappenplan hijsloods 
van opbouw t/m 
demontage. Op 
Betoniek.nl staat 
een animatie hiervan.	
17	 VAKBLAD  	I  4   2019	
1. zalmhaventoren.indd   17	09-12-19   08:57
Het ongeluk bij de renovatie van het oude 
VROM-gebouw aan de Rijnstraat in Den 
Haag in 2016 heeft de aandacht op omge-
vingsveiligheid gevestigd. Mede naar aan-
leiding daarvan en van de aanbevelingen 
van de Onderzoeksraad voor Veiligheid 
heeft de Vereniging Bouw- en Woningtoe-
zicht de Landelijke richtlijn Bouw- en 
Sloopveiligheid opgesteld. Met deze richt-
lijn krijgt omgevingsveiligheid meer aan-
dacht dan voorheen het geval was.
Inhoud richtlijn
De richtlijn geeft kaders, zodat gemeenten, 
opdrachtgevers en uitvoerende partijen kunnen zorgen dat er veilig en risicoges-
tuurd wordt gebouwd en gesloopt. Om 
veilig te kunnen bouwen is ruimte nodig. 
Denk aan ruimte voor een bouwkraan, 
voor het hijsen, of voor een steiger. De 
richtlijn ziet toe op die ruimte en daarmee 
op de bouw- en sloopveiligheid in relatie 
tot de omgeving van het project. Het be-
treft dus de veiligheid buiten het bouwhek 
voor personen en belendingen. Zo staan er 
regels in over onder meer de omvang van 
een losplaats en het hijsgebied.
Belangrijk onderdeel van de richtlijn is de 
zogenoemde bouwveiligheidszone (BVZ), 
het gedeelte van de aan het bouw- of sloop-werk grenzende gebied waarin geen publiek 
aanwezig is. Doordat personen zich buiten 
de bouwveiligheidszone bevinden, worden 
zij beschermd tegen uiteenlopende gevaren 
die zich voordoen in een uitvoeringsfase.
De grootte van de bouwveiligheidszone 
wordt bepaald door de hoogte van ofwel 
het gebouw ofwel de hijslast. Hoe hoger 
het gebouw of de hijslast, des te groter de 
zone. Immers: hoe hoger een gebouw, des 
te verder een voorwerp kan vallen. De 
breedte van de zone volgt de contouren 
van het gebouw (fig. 7).
In figuur 9 staat de grootte van de bouw-
veiligheidszone in relatie tot de hoogte van 
het gebouw. Deze grafiek is bedoeld als 
uitgangspunt / richtlijn bij hoogbouw. Voor 
elke bouw- en slooplocatie gelden speci-
fieke werkgerelateerde omstandigheden. 
In specifieke situaties kunnen alternatieve 
oplossingen worden goedgekeurd op basis 
van gelijkwaardigheid, zolang hierdoor 
geen verhoogd risico ontstaat voor derden.
De bouwveiligheidszone in de richtlijn is 
vergroot ten opzichte van eerdere richtlij-
nen. Nieuw is vooral dat je rekening moet 
houden met vallende voorwerpen die kun-
nen afstuiten op objecten in het valtraject. 
Indien zich binnen de bouwveiligheidszone 
objecten bevinden die de valrichting van 
een vallende hijslast kunnen beïnvloeden, 
moet de bouwveiligheidszone worden ver-
groot (BVZ+, fig. 8). Objecten die de val 
kunnen beïnvloeden, zijn onder meer hef-
steigers, bouwliften en hulpconstructies.	
Zware, vallende voorwerpen
De bouwveiligheidszone heeft alleen betrek-
king op kleine en relatief lichte voorwerpen 
(tot 5 kg). Tijdens het verwerken van een 
baksteen is de omvang van het voorwerp 
nauwelijks relevant: de baksteen valt vol-
gens een curve naar beneden. Voor zwaar-
dere voorwerpen doet het gevaar zich voor 
tijdens het lossen, hijsen en monteren. Hier-
voor gelden de hijszone en het hijsgebied. 
Het hijsgebied is de hijszone, aangevuld met 
de bouwveiligheidszone. Wordt er voor een 
gevel of steiger langs, omhooggehesen, 
komt daar extra nog aanvullend een derde 	
h
ijsg ebied,
hijsz one	
BVZ	
BVZ	
BVZ	
BVZ	
BVZ	
1/3 Bouwveiligheidszone	
BVZ	
Te bouwen/slopen object	
doorsnede doorsnede	
40
35
30
25
20
15
10
5
0	
Landelijke richtlijn bouwveiligheidszone
Gebouwhoogte [m]	
Bouwveiligheidszone [m]	
3
6
9
12
15
20
30
40
50
60
70
80
90
100
110
120
130
140
150
160
170
180
190
200
210
220
230
240
250
260
270
280
290	300	
7  	 
De breedte van de 
bouwveiligheidszone 
volgt de contouren 
van het gebouw	
9  	 
Bouwveiligheidszone 
ten opzichte van 
hoogte gebouw (NB: 
knik bij 150 m en 
250 m zijn het 
gevolg van 
afrondingen)	
Richtlijn Bouw- en Sloopveiligheid	
18	 VAKBLAD  	I  4   2019	
1. zalmhaventoren.indd   18	09-12-19   08:57
deel (	1/3) van de bouwveiligheidszone bij 
(fig. 10). Deze aanvullende eis van een 
derde deel van de BVZ is op verzoek van de 
Vereniging Verticaal Transport na rugge-
spraak met de kraanmachinisten aan de 
richtlijn toegevoegd. Het is immers niet mo-
gelijk strak langs een gevel of steiger een 
hijslast verticaal te verplaatsen.
Belangrijk daarbij is de omvang van het 
object. Als bijvoorbeeld een vloerelement 
met een lengte van 8 m wordt gehesen tot 
een hoogte van 20 m (de bouwveiligheids-
zone is 4 m), is het hijsgebied voor dit ele-
ment vanaf de gevel van het bouwwerk:   
8 m + 4 m + 	
1/3 ? 4 m = 13,3 m. Momenteel wordt door het ministerie van 
BZK de procedure doorlopen om de veilig-
heidsafstanden die in de richtlijn staan aan 
te sturen in het Bouwbesluit. Het gaat daar-
bij met name om de eerdergenoemde vei-
ligheidsafstanden en bouwveiligheidszone 
(paragraaf 6.2). Als die procedure is afge-
rond, wordt de veiligheidsafstand bindende 
regelgeving waarop kan worden gehand-
haafd. Dat gebeurt op 1 juli 2020.
De richtlijn is te downloaden op: 
www.bwtinfo.nl/dossiers/
richtlijn-bouw-en-sloopveiligheid	
BVZ	
doorsnede	
BVZ +	
Gebouwhoogte	
Hoogte 
kaats object	
bouwlift	
lijn v allend v oorwerp	
8  	 
Bouwveiligheidszone 
met extra gebied voor 
afstuitende 
voorwerpen	
h ijsg ebied hijsz
one	
BVZ
BVZ	
BVZ	
BVZ	
BVZ	
1/3 Bouwveiligheidszone	
Te 
bouwen/slopen object	
10  	 
Hijsgebied is hijszone 
plus 
bouwveiligheidszone	
Hiervoor moeten eerst de dakplaten en 
dakliggers worden verwijderd, maar 
hier is rekening mee gehouden in het 
ontwerp. Op het niveau van de 6e ver-
dieping wordt de hijsloods gedemon-
teerd met relatief kleine mobiele 
kranen.
Kroon
De bovenste lagen van het gebouw 
springen naar binnen. Hier kan de hijs-
loods geen horizontale steun uit de 
vloerranden halen. Omdat het dak van 
de hijsloods moet worden geopend 
voor het naar beneden vijzelen, is 
bedacht de kroon van het gebouw in 
een soort jack-blockbouwsysteem uit te 
voeren. Hierbij wordt eerst de bovenste 
verdieping gemaakt, waarna deze 
omhoog wordt gevijzeld. Vervolgens 
wordt er een verdieping onder 
gebouwd en worden deze twee verdie-
pingen omhooggevijzeld. Dit herhaalt 
zich een aantal keer totdat het gebouw 
op hoogte is.
Opbouw
De onderbouw van het gebouw is een 
in het werk gestorte betonconstructie. 
Deze wordt op traditionele wijze 
gemaakt met bekistingen en kranen. 
Om na het gereedkomen van de 
onderbouw direct te kunnen starten 
met de prefab bovenbouw, is de hijs-
loods op beganegrondniveau gemon-
teerd om de onderbouw heen. Vanaf 
hier wordt deze opgevijzeld en bij vol-
doende hoogte worden de bovenloop-
kranen in gebruik genomen en de dak-
liggers aangebracht. Vanaf januari 
2020 zal worden begonnen met de 
hijsloods en de prefab bovenbouw.
Tot slot
Veiligheid in de bouw is een thema dat 
volop in de belangstelling staat, of het 
nu gaat om constructieve veiligheid, 
arboveiligheid of omgevingsveiligheid. 
Juist die omgevingsveiligheid staat met 
de komst van de Richtlijn Bouw- en 
Sloopveiligheid extra in het vizier. Dat 
deze richtlijn verstrekkende gevolgen 
heeft voor bouwmethodieken, bewijst 
de bouw van De Zalmhaven.	
 	
19	 VAKBLAD  	I  4   2019	
1. zalmhaventoren.indd   19	09-12-19   08:57                  
                 
              De high-rise van De Zalmhaven wordt 61 verdiepingen hoog (fig. 2). De dakvloer ligt op circa 202 m en een naald van 13 m maakt de toren af tot 215 m (fig. 3). De toren is grotendeels opgebouwd uit betonnen woningscheidende wanden en een dragende gevel. In het oorspronkelijke ontwerp werd uitgegaan van een volledig in het werk gestorte betonconstructie met massieve wanden en vloeren voor de gehele toren. Vanwege de bouwveiligheid en de bouwsnelheid is voor de bovenbouw vanaf de vijfde verdieping gekozen voor een skelet van prefab beton. De onderste vijf lagen zijn in het werk gestort beton gebleven.
         
Reacties