Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Tunnel station Arnhem

15 maart 2011

Bij het station Arnhem wordt druk gewerkt aan een dive-under (onderdoorgang) bij de brug Oranjestraat. Deze dive-under zorgt ervoor dat de treinen uit Utrecht en Nijmegen (naar Utrecht) elkaar niet meer dwars zitten. De treinen kunnen zonder gebruik te maken van wissels vijf sporen oversteken.

De aanleg van deze ongelijkvloerse kruising voor treinen is onderdeel van het project Sporen in Arnhem, in opdracht van ProRail. De tunnel is 735 m lang, waarvan 232 m gesloten, en gaat tot 10 m diep.

Met het project Sporen in Arnhem bouwt ProRail een knooppunt dat het toenemend aantal treinen en reizigers betrouwbaar en snel kan verwerken. Doel van het project is de capaciteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid van de sporen rond station Arnhem te vergroten. Dit is nodig in verband met de verwachte groei van het aantal reizigers in de nabije toekomst.

Op 29 augustus gaan de eerste treinen door de tunnel. Het project moet klaar zijn voor de dienstregeling van 2012.

De OV-terminal wordt ook geheel vernieuwd. Het ontwerp wordt belicht tijdens het CementEvent op 12 april 2011 door Arup en UNStudio.

Bron: Cobouw  / www.arnhemcentraal.nu

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.