Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Busbrug Zwolle wint Duitse ingenieursprijs

26 september 2019

De Schuttebusbrug in Zwolle is dinsdag 24 september bekroond met de Thüringer Staatspreis für Ingenieurleistungen. De S-vormige brug werd in opdracht van ProRail en de gemeente Zwolle gebouwd om de drukke noordzijde van het station te ontlasten. De busbrug is door ipv Delft ontworpen en BAM Infra verzorgde de uitvoering. Het Duitse Setzpfandt Beratende Ingenieure werkte samen met BAM Infraconsult het constructief conceptontwerp uit.

Hollands ontwerp met Duits tintje

De Thüringer Staatspreis für Ingenieurleistungen is een prijs van de Duitse deelstaat Thüringen voor ingenieurs en architecten die een belangrijke inbreng hebben gehad bij ingewikkelde bouwprojecten. De prijs wordt eens per twee jaar uitgereikt. Ingenieursbureau Setzpfandt uit Duitsland heeft samen met BAM Infraconsult een belangrijk deel van de berekeningen verzorgd voor de hoofdconstructie van de door ipv Delft ontworpen Schuttebusbrug. Hierdoor heeft de brug een Duits tintje en is deze meegenomen in de wedstrijd. De jury verkoos de busbrug in Zwolle uit vier projecten vanwege de ‘betoverende elegantie van het S-vormige figuur’ en de goede samenwerking tussen ingenieur en architect.

Technische uitdaging bepalend voor vorm

De realisatie van de Schuttebusbrug, vernoemd naar Schutte Tours, de grondlegger van het Zwolse busvervoer, is een staaltje hoogstaande techniek. Zowel het plaatsen van de brug als het bijzondere ontwerp vereisten de nodige berekeningen. De brug is midden tussen allerlei bestaande gebouwen voorgebouwd en daarna verplaatst over de sporen. De complexiteit daarvan was extra groot vanwege de afwijkende S-vorm van de brug. De technische uitdaging van de constructie was zeer bepalend voor die vorm. De brug kruist een druk bereden bundel van sporen en is aan beide zijden tussen gebouwen gelegen. Aan de ene kant moest de brugverbinding op een perrontunnel aansluiten en aan de andere kant op een kruispunt met de spoorwegovergang. Dit complexe inpassingsvraagstuk vroeg om een unieke vorm en bouwmethode. Bovendien moest dat ook nog in samenhang met het aanpassen van de bovenleiding en het zo beperkt mogelijk stremmen van het treinverkeer.

Bron: ipv Delft en ProRail

Meer lezen

Een uitgebreid verslag van het ontwerp, uitvoering en het inrijden van de Schuttebusbrug in Zwolle is te lezen in het in mei verschenen Cement-artikel ‘Lenig over het spoor’. Dit artikel is tijdelijk gratis voorniet-leden te raadplegen.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren