Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Artikelen

Renoveren vanaf een hangsteiger

Herstelwerkzaamheden voor viaduct over Wilsele Vaart vanaf innovatief hangsteigersysteem Marc Vogely, Jack Heijmans, Jacques Linssen - 5 september 2024

Begin dit jaar is de renovatie afgerond van zowel de onder- als bovenzijde van het viaduct Wilsele in de E314 in Vlaanderen. Om de herstelwerkzaamheden aan de onderzijde te kunnen uitvoeren is een nieuw hangsteigersysteem gebruikt, dat vanaf een basissteiger rond de pijlers is uitgebouwd.

In het kort

  • Bij de renovatie van het viaduct Wilsele in de E314 in Vlaanderen is de onderzijde volledig gestraald en opnieuw geverfd
  • Voor het uitvoeren van de herstelwerkzaamheden is het nieuwe hangsteigersysteem Ringscaff Sky toegepast
  • Het hangsteigersysteem is een uitbreiding van het bestaande standaard systeem Ringscaff
  • Vanaf een basissteiger kan met standaard elementen op een veilige en snelle manier een complete hangsteiger worden uitgebouwd
  • Eenmaal opgebouwd wordt het platform van de steiger via de staanders en spanners opgehangen aan het bovenliggende viaduct
  • Het systeem is uit te breiden: de platforms zijn naast en achter elkaar aan te brengen
  • Met het Ringscaff Sky-systeem worden materiaal, tijd én arbeid bespaard

Net als vele andere Europese landen gaat er in België de laatste jaren veel aandacht uit naar vervanging en renovatie van bestaande infrastructuur. De reden: veel bruggen en viaducten uit de jaren zestig en zeventig zijn sterk verouderd. De Vlaamse overheid is een grote inhaalslag begonnen voor het herstellen en vervangen van deze kunstwerken, waarmee een bedrag van in totaal € 1,6 miljard is gemoeid. Voor een snelle aanpak is het vervangings- en renovatieprogramma OverBruggen gestart, waarmee onder andere via een publiek-private samenwerking (PPS) op grote schaal een reeks bruggen wordt aangepakt.

Onderdeel van dit programma is viaduct Wilsele in de E314, een snelweg tussen Leuven en Aken. Het viaduct in Wilsele (foto 1), een deelgemeente van Leuven, heeft een lengte van 800 m en bestaat uit betonnen en stalen liggers. Het loopt over twee belangrijke spoorwegen en over het Kanaal Leuven-Dijle, beter bekend als de Vaart.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

1. Renovatie aan het viaduct Wilsele (foto: AWV2024/Tristan Collart)
zie ook
x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren