Het lijkt op het eerste gezicht misschien niet eens zo'n heel uitzonderlijke klus: het inschuiven van een spoortunnel. Maar het enorme formaat, de schuine hoek en de geïntegreerde stijgpunten maakten van de uitvoering van de reizigerstunnel onder het nieuwe station Ede-Wageningen een waar huzarenstukje.
Project Spoorzone Ede
Opdrachtgever ProRail, in samenwerking met gemeente Ede en NS Stations
Opdrachtnemer EdesPoort, bestaande uit VolkerWessels Infrastructuur (Van Hattum en Blankevoort en VolkerRail) en Van Wijnen vestiging Arnhem
Ontwerp schuifconstructie Oosttunnel Van Hattum en Blankevoort
Uitvoering schuifoperatie Oosttunnel Heijmans Infra Span- en Verplaatsingstechnieken
Maatvoering Vermeer Maatvoering
Inrijden Westtunnel en dek Albertstunnel Sarens
Grondwerk Gebr. Poppink
Productie perronkap De Groot Vroomshoop
Leverancier verankering HRC Europe
Station Ede-Wageningen ondergaat momenteel een flinke metamorfose. De verdere groei van het aantal reizigers maakte een grootschalige vernieuwing noodzakelijk. Om die groei te faciliteren, wordt een extra perron gebouwd en worden de bestaande perrons verbreed. Voor het publiek meest in het oog springend is waarschijnlijk de nieuwe, houten perronkap en de toren voor het station, beide geïnspireerd op het Veluwse landschap. Belangrijkste civieltechnische onderdelen zijn een nieuwe reizigerstunnel (de Oosttunnel), de verbreding van de bestaande Albertstunnel en de nieuwe Westtunnel voor doorgaande fietsers en voetgangers (fig. 2). Een andere opmerkelijke operatie is het verplaatsen van het centrale plein en de hoofdingang van de noordkant naar de zuidkant, in dit project de ‘omklap’ gedoopt.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Stubeco. De studievereniging, partner van Betoniek, bracht in april 2023 een bezoek aan het nieuwe station Ede-Wageningen. Dit artikel is mede gebaseerd op de informatie die tijdens dat bezoek werd gedeeld.
Reacties