Betonnen schaalconstructies zijn erg efficiënt: er kunnen grote overspanningen mee worden gerealiseerd met beperkt materiaalgebruik. Maar probleem hierbij is de bekisting; die is juist erg materiaal- en arbeidsintensief. In Oostenrijk is een oplossing bedacht: een pneumatische bekisting. Met een eenvoudig luchtkussen worden betonnen plaatelementen getransformeerd tot een dubbelgekromde schaalconstructie. Deze methode is toegepast voor de bouw van een ecoduct over een spoor.
Dit artikel is een vertaalde bewerking van het artikel Efficient construction of concrete shells by Pneumatic Forming of Hardened Concrete: Construction of a concrete shell bridge in Austria by inflation, gepubliceerd in Structural Concrete 2020/1 (Volume 21, Issue 1). De bewerking is gedaan door Jacques Linssen (Aeneas Media / redactie Betoniek).
Een schaalconstructie heeft een bijzonder efficiënte vorm. Met de juiste geometrie worden eigen gewicht en andere permanente belastingen hoofdzakelijk afgedragen via normaaldrukkracht; moment- en dwarskrachtspanningen worden zo tot een minimum beperkt. Die geometrie houdt meestal een dubbelgekromde vorm in. Om die in beton te realiseren, is een complexe bekisting nodig. Er zijn verschillende manieren om zo’n bekisting te maken. Bijvoorbeeld met houten, complex gevormde elementen of op basis van gefreesd polystyreen. De auteurs van dit artikel hebben een nieuwe methode ontwikkeld: Pneumatic Forming of Hardened Concrete (PFHC).
1 Betonnen platen – bij elkaar gehouden door voorspankabels (oranje lijnen) – worden opgetild door een luchtkussen
Reacties