Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / / Artikelen

Hinder bouw Maasdeltatunnel beperkt

Maasdeltatunnel uitdagend onderdeel Blankenburgverbinding Eelco van Putten, Patrick van Os - 7 juli 2023

Het in technisch opzicht hoogtepunt van de Blankenburgverbinding is ongetwijfeld de Maasdeltatunnel, een zinktunnel onder de Nieuwe Waterweg. Voor de opdrachtnemer was een belangrijk doel het verminderen van de bouwhinder. Dit werd onder meer bereikt door het aantal tunnelelementen terug te brengen van zes naar twee.

In het kort

  • De Blankenburgverbinding bestaat uit een landtunnel (Hollandtunnel), een afzinktunnel (Maasdeltatunnel), twee knooppunten en verbreding van de A20
  • Om hinder te voorkomen zijn zes elementen uit het referentiepontwerp van de Maasdeltatunnel teruggebracht tot twee
  • De tunnelelementen zouden aanvankelijk worden gebouwd op het dak van de tunneltoeritten
  • De hoogte van de zinktunnels is geminimaliseerd door ballastbeton aan te brengen in ballastkokers naast de tunnel, in plaats van onder de weg
  • Om de toeritten te kunnen bouwen zijn kistdammen gemaakt
  • Een tijdelijke ballastlaag op het onderwaterbeton van de toeritten was nodig om opbarsten van de bodem te voorkomen
  • Op NAP -10,5 m is in de bouwput van de toeritten een betonnen stempelframe aangebracht, die later is geïntegreerd in het dak van de tunnel
  • Door de COVID-pandemie zijn de zinkelementen in plaats van op het dak van de toeritten gebouwd in een droogdok
  • De grootste uitdaging van de constructie van de twee elementen in het droogdok was het gebrek aan ruimte
  • Voor elke afzinkoperatie is een 24-uurs scheepsvrije periode afgesproken

Projectgegevens

Project Blankenburgverbinding
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer BAAK, consortium van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie
Leverancier verankering HRC Europe
Contractvorm Design, Build, Finance and Maintain (DBFM)
Geplande opening 2024

De Blankenburgverbinding is een nieuwe, circa 4 km lange snelweg (A24) met 2×3 rijstroken tussen de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg (fig. 2). De snelweg loopt deels onder het Scheur, een tak van de delta van de Rijn en de Maas. De nieuwe snelweg is bedoeld om het steeds meer dichtslibbende wegennet in de regio Rijnmond te ontlasten. Het project bestaat onder meer uit twee tunnels: de Hollandtunnel, een landtunnel van 510 m, en de Maasdeltatunnel, een zinktunnel van circa 900 m (incl. toeritten). Verder kent het project een verdiept knooppunt bij Vlaardingen voor de aansluiting met de A20 en een bovengronds knooppunt bij Rozenburg voor de aansluiting met de A15.
Dit artikel gaat in op de details

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

1. Bouw van de toeritten van de Maasdeltatunnel
x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.
Duurzaam door slank ontwerpen in beton: Waar liggen de kansen?
Ontdek het 11 maart tijdens het symposium over ontwerpoptimalisatie. Deelname is gratis!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren