Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Brugtweeling met ruim dertig jaar leeftijdsverschil

17 februari 2022

De werkzaamheden aan de nieuwe Torenvlietbrug over de Oude Rijn zijn in volle gang. Naast de bestaande brug wordt een nieuwe brug geplaatst. Op de nieuwe brug liggen straks drie rijstroken. De bestaande brug wordt opnieuw ingericht en krijgt twee rijstroken en een fietspad (twee richtingen). De opbouw van de nieuwe brug is op zich niet heel uitzonderlijk, maar de beperkt beschikbare ruimte op de bouwplaats maakt het plaatsen van de betonnen kokerliggers een uitdagende klus. Bovendien geldt er een strakke planning. Zeven van de acht velden liggen inmiddels op hun plek, in februari volgt de laatste.

In totaal worden 88 prefab betonnen kokerliggers – HKP-liggers (veld- en randliggers) van Haitsma Beton geplaatst, die zijn verdeeld over 8 velden. Zo wordt de totale bruglengte van circa 210 meter overspannen. De lengte van de liggers varieert van 17,0 tot 27,9 meter en het gewicht varieert tussen de 38 en 58 ton. Daarmee gaat het niet om extreme afmetingen of gewichten; de liggers zijn met een 700 ton zware mobiele telekraan te monteren. De schaarse ruimte die beschikbaar is voor de kraan betekent dat er flink moest worden gepuzzeld. Voor elk veld moet een andere plek voor de kraan worden gekozen. Een deel van de liggers wordt vanaf het maaiveld op hun plek gelegd, een ander deel is vanaf een aangelegd brugveld gemonteerd. In november is het eerste veld van 9 liggers en 2 randliggers gemonteerd. In januari zijn zes velden geplaatst; in februari volgt de laatste.

Het monteren van liggers vanaf het in november aangelegde brugdek maakt dit project bijzonder. “Een kraan plaatsen op een pas aangelegd brugdek, dat komt niet vaak voor,” vertelt Bert van den Berg, projectleider bij Haitsma. Hij was de afgelopen dagen aanwezig bij de montage van de zes velden. De montage is goed verlopen, vertelt hij. “Dat is te danken aan de goede voorbereiding. Voorafgaand is berekend of het aangelegde brugdek sterk genoeg zou zijn om de kraan te dragen. Naast de sterkte van het dek, was echter ook de breedte van het brugdek iets om rekening mee te houden. Het brugdek is niet zo breed, maar de kraan paste er net op.” Eind februari volgt de aanleg van het laatste veld. Daarna volgt de opbouw van het dek en het asfalteren van de nieuwe brug. De verwachting is dat de nieuwe brug in de zomer van 2022 in gebruik kan worden genomen.

Naast de bouw van de nieuwe brug wordt ook de oude brug aangepakt. Deze ondergaat een metamorfose. De randliggers van de oude brug worden voorzien van dezelfde kunststof randelementen met geïntegreerde spijlleuningen als de nieuwe brug. Verder wordt het beweegbare brugdeel vervangen door een vast brugdek van dezelfde HKO-liggers als in de nieuwe brug. Daarmee wordt het een vaste brug. Omdat dit vaste deel zwaarder is dan het stalen brugdek, moet een aantal pijlers worden verstevigd. Door de aanpassingen aan de bestaande brug hebben beide bruggen straks dezelfde uitstraling. Een identieke tweeling dus, maar dan wel met een enorm leeftijdsverschil.

De aanleg van de nieuwe Torenvlietbrug over de Oude Rijn maakt deel uit van de werkzaamheden van de RijnlandRoute. Hierbij wordt o.a. de N206 Tjalmaweg tussen Leiden en Katwijk vernieuwd en verbreed. Een van de voorwaarden bij dit werk is dat het wegtracé zich moet voegen naar het huidige landschap en er zo min mogelijk afbreuk aan mag doen. Daarom wordt de N206 Tjalmaweg vrijwel geheel verdiept aangelegd. De klus wordt uitgevoerd door Boskalis in opdracht van de provincie Zuid-Holland. Naast de werkzaamheden aan de N206 Tjalmaweg bestaat de RijnlandRoute uit nog twee projectdelen. Er komt een nieuwe weg met een geboorde tunnel, de N434, en de N206 Europaweg wordt aangepast. Kijk voor meer informatie over de RijnlandRoute op: www.rijnlandroute.nl.

Meer over de RijnlandRoute

In Cement zijn eerder verschillende artikelen over de RijnlandRoute verschenen. Over de uitdagingen bij de realisatie van de boortunnel lees je in het artikel Boren tussen de A4 en de A44. In het artikel De eyecatchers van de RijnlandRoute worden de twee fly-overs in knooppunt Hofvliet behandeld. En in Gewapende onderwaterbetonvloer overkluist waterleiding wordt ingegaan op de kruising van de N434 met een bestaande drinkwaterleiding ter plaatse van een waterkelder nabij aquaduct Veenwatering.

Reacties

Renda ©2022. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren