Tunnelbekistingen worden bij de start van elke cyclus uit de pas gestorte beuk gereden en met een kraan naar een volgende positie gehesen. Dat vraagt de nodige aandacht van stortploeg en kraanmachinist. Om dit hijsen te vereenvoudigen, wordt gebruikgemaakt van een compensatiecilinder. Er is nu een nieuwe hydraulische compensatiecilinder beschikbaar, waarbij de zuigerstang niet alleen korter maar ook langer kan worden gemaakt. Daarmee kan nauwkeuriger worden gecompenseerd.
Het is zo’n zestig jaar geleden dat tunnelgietbouw in Nederland zijn intrede deed. Tunnelgietbouw is een bouwmethode waarbij met een tunnelbekisting de wanden en de daarop liggende vloer in één arbeidsgang worden gestort en de volgende ochtend worden ontkist. Het is nog altijd een veel toegepaste bouwmethode voor seriematige woningbouw, voor zowel grondgebonden woningen als appartementencomplexen en complete woontorens, in verschillende vormen (afwijkende breedten, hoogten en diepten, schegvormen, uitkragende vloeren). Tunnelgietbouw staat vooral bekend om de grote repeteerbaarheid en de strakke, voorspelbare planning, wat het een interessante bouwmethode maakt voor grotere series. Er worden casco’s mee gemaakt die uit één geheel bestaan, wat gunstig is voor de stabiliteit en robuustheid. Bovendien biedt de methode de vrijheid om tot laat in het proces bewonerswensen door te voeren. Ook is de voorbereidingstijd bij tunnelgietbouw kort: waar met prefab beton vaak zes maanden nodig zijn voor de voorbereiding, kan bij tunnelgietbouw veelal met veertien weken worden volstaan.
Bekijk de video van het tunnelbekistingsproces.
Reacties