Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Ligging, vorm en diepte grote uitdagingen bij uitvoering parkeergarage Garenmarkt in Leiden

18 m diep in hartje stad Tim van den Berg, Jacques Linssen - 8 september 2020

In Leiden is recent een prachtige parkeergarage onder de Garenmarkt afgerond. Vijf lagen diep, aan de rand van het historische centrum op een bijzonder krappe locatie. Veel aandacht ging uit naar robuustheid tijdens de bouwfase.

Projectgegevens

  • project Parkeergarage Garenmarkt, Leiden
  • opdrachtgever Gemeente Leiden
  • opdrachtnemer Combinatie Parkeergarages Leiden (Dura Vermeer en BESIX)
  • contractvorm Design, Build & Maintain-contract
  • grond en duikwerk Van Werven
  • betonmortel Cementbouw
  • staalvezels Bekaert
  • vrieswerk Züblin
  • prefab beton  Holcon
  • kanaalplaatvloeren  Dycore
  • montage prefab vloeren Kuijpers Uitvoering & Advies
  • diepwanden Franki Grondtechnieken
  • GEWI-palen Jetmix Funderingstechniek
  • stalen stempelraam Marsé Montage
  • architect Studio VVKH
  • constructieadvies Besix Engineering Department (2e lijns: Lievense I WSP
  • geotechnisch advies Dura Vermeer (2e lijns: CRUX Engineering)
  • 2e lijns kwaliteitscontrole BouwAd adviesgroep

De gemeente Leiden is veel gelegen aan een goede bereikbaarheid en voldoende parkeergelegenheid in de stad. Om die reden zijn er recent twee ondergrondse parkeergarages gebouwd aan de rand van het centrum. In 2017 werd de garage onder de Lammermarkt al in gebruik genomen. En sinds februari 2020 is ook de parkeergarage onder de Garenmarkt operationeel. Deze vormt daarmee een nieuwe aantrekkelijke entree aan de zuidkant van de stad.

De fraaie parkeergarage met een hoog afwerkingsniveau heeft 425 parkeerplakken (foto 1). Bovenop de garage, op de plek die voorheen vol stond met auto’s, verrijst momenteel een autoluw, groen stadsplein, dat ook geschikt is voor evenementen.

De parkeergarage is 16 m en 5 lagen diep en moest worden gerealiseerd te midden van historische bebouwing. De plattegrond wordt gekenmerkt door twee halve cirkels met daartussen een rechthoekig deel (fig. 2). Deze vorm (ook wel schaatsbaanvorm genoemd) bleek het meest optimaal in relatie tot de ligging van de bestaande bebouwing. Zo maar een greep uit de uitdagingen die hiervan het gevolg waren: een waterdichte aansluiting onderwaterbetonvloer, baretten met ingehangen stalen profielen, een betonnen stempelraam als onderdeel van de permanente dakvloer.

 

Volledige artikel lezen?
het volledige artikel is gratis beschikbaar voor onze leden. Nog geen lid? meld je aan bij ons netwerk.

Reacties

xMet het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2020. All rights reserved.
Gratis webinar

Op 3 december organiseren Betonhuis en Betoniek voor leden en lezers een webinar over de duurzame trends en ontwikkelingen in betonmortel.

Inschrijven

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren