Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Vijzels corrigeren vervormingen De Rotterdam

11 april 2012

Aan de Wilhelminapier op de kop van Zuid in Rotterdam wordt gebouwd aan het grootste Nederlandse project ooit: De Rotterdam. Het gebouw telt straks 3 torens van elk 151 m hoog. Door de grote afmetingen en de overstekken krijgt het gebouw te maken met enorme zettingsverschillen. De constructeur en de aannemer moesten alles uit de kast halen om deze te compenseren.

Tijdens de jaarvergadering van de studievereniging Stubeco op 5 april brachten de leden een bezoek aan dit immense project. Voorafgaand gaven onder meer Michael Pradel van Züblin en Dennis Snijders van Corsmit een toelichting. Vooral de onconventionele oplossingen die de constructeur toelichtte maakten indruk.

De Rotterdam zal, als het project eind 2013 wordt opgeleverd, ruimte bieden aan woningen, kantoren, winkels, sportfaciliteiten, parkeerplaatsen en een hotel. De cijfers zijn indrukwekkend: 543 000 m3 inhoud, 161 000 m2 bvo, 72 000 m3 beton, 12500 ton wapeningsstaal 1100 vibro combinatiepalen, 50 vrachten per dag, excl. betonmixers.

Zettingen

De gehele draagconstructie wordt uitgevoerd in ter plaatse gestort beton. Hij is gefundeerd op de eerste zandlaag op NAP -24 m. Het gevolg hiervan is dat er relatief grote zettingen ontstaan: aan de hand van simulaties met Plaxis zijn zettingen gevonden van 6 cm aan de rand tot 27 cm in het midden van het gebouw. Als rekening wordt gehouden met de daadwerkelijke geometrie van het gebouw, blijken de verschillen weliswaar een stuk kleiner te zijn, maar met waardes die oplopen tot 10 cm vormen ze nog altijd een van de grote constructieve uitdagingen bij het project.

Vervormingen

Niet alleen de zettingen uit de ondergrond, ook de vervormingen in het gebouw zelf zorgen voor de nodige hoofdbrekens. De grote verschillen in belastingen, mede als gevolg van de overstekken, resulteren in grote plaatselijke verschillen. Extra complicerende factor is het feit dat de vervormingen zich niet in een keer maar geleidelijk manifesteren.

Oplossingen

Een van het oplossingen is het toepassen van een overhoogte bij zwaar belaste onderdelen. Een aantal kolommen wordt echter zo zwaar belast dat de ontworpen doorsnede onvoldoende capaciteit zou bieden. Het vergoten van deze doorsnede zou de stijfheid en daarmee de belasting alleen maar vergroten. Om dit te voorkomen is een aantal kolommen en diagonalen tijdelijk ontlast door er letterlijk een stukje tussenuit te halen. Zo ontstaan de spanningen in deze bouwdelen pas als de ruimte tussen deze delen is ‘dichtgezakt’.

Op een aantal plekken is gekozen inkepingen in de knooppunten van de kolommen aan te brengen, waardoor het opneembare moment wordt gemaximaliseerd.

Een aantal kolommen, waaronder die vlak achter het overstek, zou door de groeiende belasting tijdens de bouw te veel vervormen. Dit wordt stapsgewijs met vijzels gecorrigeerd. Bij kolommen die juist minder worden belast, zijn tijdelijk staalplaten onder de kolommen aangebracht. Tijdens het bouwproces worden deze een voor een verwijderd, ook weer met behulp van een vijzelconstructie.

Alle vervormingsverschillen hebben grote invloed op de gevels en de verlaagde plafonds. Ook hiervoor zijn extra maatregelen genomen.

Meer informatie

- Aan het eind van dit jaar verschijnen meer Cementartikelen over De Rotterdam

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren