Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Verrijdbare tunnelbekisting

26 april 2012

In de buurt van een natuurreservaat tussen het Franse Rodez en Albi is een 80 m lange wildtunnel aangelegd aan de Route National R88. De rijksweg tussen Lyon en Toulouse wordt op sommige plaatsen verbreed naar vier rijstroken. De aanleg van de tunnel kon daarom gelijktijdig worden uitgevoerd. PERI gebruikte daarvoor een verrijdbaar bekistingssysteem. Heermee kon een stortcyclus van vier dagen worden gerealiseerd.

Opvallend aan de passage is de halfronde vorm met ruime diameter. De dieren zullen hierdoor niet bang zijn gebruik te maken van de nieuwe doorgang. De wildtunnel is 15 m breed en 9,24 m hoog met wanddiktes zijn 50 cm. De bouwputmethode is gehanteerd. Daarbij is de ronding boven de funderingsvloer in zijn geheel gestort.

Hoge inzetgraad

PERI Engineering Meaux (bij Parijs) ontwierp eenvoudig bedienbare, voorgemonteerde bekistingselementen op basis van het Variokit-systeem. De 10 m lange delen bestaan voor een groot gedeelte uit standaardonderdelen, waaronder de staalbalken en zwaarlastspindels. Zware laststempels zorgen voor de overdracht van de belastingen op de strookfunderingen.

De systeemonderdelen hebben een hoge inzetgraad, waardoor de bekistingsoplossing economisch is. Er hoefden slechts enkele niet-standaard delen te worden aangeschaft zoals koppelstukken, schenkels en verbruiksmaterialen (bekistingsplaten).

Snel bouwproces

Een bouwploeg onder begeleiding van een supervisor verzorgde de eindmontage op het werk. Vanwege het lage aantal inzetten van de tunnelbekisting werden geen hydraulische onderdelen gebruikt bij het omzetten en het bekisten en ontkisten, maar eenvoudige spindels. Om de kopschotten naar binnen te draaien, hoefde alleen de onderste spindel bediend te worden. Door de wig los te maken onder de dragers zakt de complete bekistingsunit 8 cm. Met behulp van twee lieren werd deze vervolgens naar de volgende sectie getrokken. Door het vlakke en rechte verloop van de tunnel kon het bouwproces daardoor snel verlopen.

Door middel van hydraulische vijzels werden de elementen in de juiste stortpositie gebracht. De wapening werd zoveel mogelijk naast de bouwput geprefabriceerd. Dit ten behoeve van een snel bouwproces. Een mobiele kraan werd gebruikt om de buitenkist, die uit slechts twee delen bestaat, om te zetten. Via twaalf sparingen is het beton gestort, waarna het is verdicht  met behulp van trilnaalden.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren