Als onderdeel van de uitbreiding van de A9 tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen is de afgelopen jaren gewerkt aan een 3 km lange landtunnel. Vanwege de hoge bouwsnelheid moest een slim concept worden bedacht voor de wapening. De oplossing was te werken met geprefabriceerde wapeningselementen die als legoblokken op de bouwplaats in elkaar werden gezet.
Het project A9 Gaasperdammerweg is onderdeel van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), een programma van Rijkswaterstaat. In het project wordt de snelweg, tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen, verbreed van drie naar vijf rijstroken per rijrichting en een wisselstrook. De extra rijstroken zorgen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Om dit te kunnen realiseren, moeten diverse kunstwerken worden vernieuwd of verbreed, zoals de brug over de Gaasp, het viaduct over de Muntbergweg en de kunstwerken van het noordelijk deel van knooppunt Holendrecht (fig. 2). Het meest spraakmakende onderdeel van het project is ongetwijfeld de 3 km lange landtunnel; de Gaasperdammertunnel. Redenen om een tunnel aan te leggen zijn schonere lucht in de woonwijken langs de tunnel en minder geluidsoverlast. Boven op het dak van de tunnel komt een groot park waarmee de huidige fysieke barrière tussen de wijken Bijlmermeer (ten noorden van A9) en Gaasperdam (ten zuiden van de A9) wordt opgeheven (foto 3).
Reacties