Platform over technologie en uitvoering van beton

Tweede spoordek ingeschoven bij station Driebergen-Zeist

do 25 jul 2019

Station Driebergen-Zeist heeft zondagochtend 21 juli een nieuw, tweede spoordek gekregen. Het gevaarte van 2900 ton is millimeter voor millimeter op zijn plek geschoven en dat leverde veel bekijks op. In maart volgend jaar wordt het nieuwe station opgeleverd.

Spannende inschuifoperatie

Vlak na zonsopkomst werd zondag 21 juli bij station Driebergen-Zeist gestart met het inschuiven van het tweede, 120 m lange, noordelijke spoordek. 2.900.000 kilo aan beton en staal is over een afstand van 145 m over twee stalen geleiders geschoven. De hele schuifactie duurde bijna 8 uur en werd nauwlettend gevolgd door geïnteresseerde kijkers vanaf het aangrenzende perron of via de webcam. Dinsdag 23 juli is het spoordek vervolgens op de betonnen pijlers gezet. Binnenkort wordt de blauwe draagconstructie volledig afgebroken.

Nog dit jaar worden op het tweede ingeschoven dek twee gloednieuwe sporen aangelegd. Tussen de spoordekken komt een constructie waar het middenperron op verschijnt. Fietsers en voetgangers gaan straks onder het nieuwe perron door.

Oplevering in maart 2020

In de toekomst zal er op traject Schiphol - Utrecht – Nijmegen elke tien minuten een trein rijden. ProRail maakt het spoor daarom geschikt voor meer treinen. Ook stations langs het traject worden aangepast en daar is station Driebergen-Zeist er één van. Het project ligt goed op planning. In 2017 startten ProRail en BAM met de grote stationsvernieuwing. In augustus 2018 werd het nieuwe spoordek aan de andere kant van het station ingeschoven. In maart volgend jaar wordt het compleet vernieuwde station Driebergen-Zeist opgeleverd.

Serie artikelen

In Cement is ook een vierluik over het project Stationsgebied Driebergen-Zeist verschenen. Het eerste deel is een inleiding en beschrijft de onderdoorgang. Het tweede artikel gaat over de onderwaterbetonvloer, het derde artikel over de ingeschoven dekken en het vierde deel van de serie behandelt de onafhankelijke toets door een TIS-bureau.

Bron: ProRail

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren