Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Tunnel naar Denemarken

7 februari 2011

De Deense overheid heeft definitief gekozen voor een onderzeese tunnel als vaste oeververbinding tussen Denemarken en Duitsland (Fehmarn Belt). Zowel tijdens de bouw als de gebruiksfase scoort een onderzeese tunnel beter dan een tuibrug. De risico's voor het milieu en de scheepvaart zijn minder en de bouwkosten lager.

Het ontwerp is ontwikkeld door de Ramboll-Arup-TEC joint venture waarin het Nederlandse Tunnel Engineering Consultants (TEC), een samenwerkingsverband tussen DHV, Royal Haskoning en Witteveen+Bos, een grote rol speelt.

Naar verwachting start de bouw van één van Europa’s veiligste en modernste tunnel in 2014. De 19 km lange tunnel bestaat uit een 2 x 2 baans autoweg met vluchtstroken, een vlucht- annex leidingenkoker en een tweesporige treintunnel en wordt hiermee de langste gecombineerde weg-spoortunnel wereldwijd. De reistijd tussen Noord-Europa en Scandinavië wordt daarmee aanzienlijk verkort. Daarnaast creëert één van Europa’s grootste infrastructuurprojecten een impuls voor de economische, culturele en sociale ontwikkeling in de regio en de landen rondom de oeververbinding.

De kosten zijn geraamd op € 5,1 miljard. De kosten van de aanpassing van de infrastructuur op de Deense en Duitse oevers bedragen € 1,5 miljard. Het totale project komt daarmee uit op € 6,6 miljard. De voorbereidingen voor de uitvoering nemen naar verwachting nog drie jaar in beslag. Doel is om de oeververbinding eind 2020 in gebruik te nemen.

Bron: Royal Haskoning / www.femern.com

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren