Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / / Artikelen

Selectieve Onttrekking IJmuiden

Grootste zoutdam ter wereld zoveel mogelijk prefab uitgevoerd Marijn Van der Hoog, Jos den Hollander, Coen Smets - 22 december 2023

In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden bouwt Van Hattum en Blankevoort in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste 'zoutdam' ter wereld. De dam voorkomt door selectieve onttrekking van zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en het drinkwater. Om tijdens de bouw de veiligheid te maximaliseren en het functioneren van het Binnenspuikanaal zo min mogelijk negatief te beïnvloeden, worden vrijwel alle constructieonderdelen voorgebouwd op het naastgelegen voorbouwterrein. Met de grootste hijsbok van Europa worden ze straks op hun definitieve plek gezet.

In het kort

  • Zout zeewater wordt via een brievenbusconstructie onderin de dam terug afgevoerd naar zee.
  • Bij het bepalen van de uitvoeringsmethode is speciale aandacht uitgegaan naar het minimaliseren van de kans op zettingsvloeiing, één van de toprisico’s van het project.
  • Vrijwel alle constructieonderdelen worden uit oogpunt van veiligheid en toegankelijkheid van het Binnenspuikanaal voorgebouwd op de naastgelegen voorbouwlocatie.
  • In plaats van het toepassen van een paalfundering, is de grondconstructie van de voorbouwlocatie gewapend met een vezelnet gevuld met menggranulaat.
  • Binnen gewicht blijven van de pijlers was cruciaal voor het kunnen hijsen en daarmee de uitvoerbaarheid van de gekozen uitvoeringsmethode.
  • Specifiek voor het werk ontwikkelde hijsframes en stelframes zijn toegepast om bouwtijd te winnen en veilig te kunnen hijsen.
  • De pijlers worden met de grootste hijsbok van Europa in een natte bouwkuip gehesen en uiteindelijk op staal gefundeerd.
  • Vanwege arbeidsveiligheid en de strenge eisen van het laswerk, wordt de bevestiging van de benodigde staalframes in de landhoofden in een droge bouwkuip uitgevoerd.

Projectgegevens

Project Selectieve Onttrekking IJmuiden
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort
Grond-/baggerwerk Van den Herik
Installatietechniek (bediening en besturing) Vialis / Visser & Smit Hanab
Staalconstructies en bewegingswerk Spie
Contractvorm Design & Construct (UAV-GC 2005)
Opdracht verleend augustus 2021
Bouwwerkzaamheden oktober 2022 tot eind 2024
Geplande oplevering medio 2025

Het sluizencomplex in IJmuiden heeft sinds de komst van de Zeesluis IJmuiden in 2022 de grootste zeesluis ter wereld. Het complex is een van de belangrijkste en meest drukbevaren routes voor vaarverkeer tussen de Noordzee en de Nederlandse binnenwateren. De nieuwe zeesluis is nog niet volledig in gebruik. Per schutting, komt er namelijk erg veel zout (zo’n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal, soms wel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat is onwenselijk voor natuur, land- en tuinbouw, koel- en/of proceswater voor industrie en drinkwatervoorzieningen. Als de zoutdam eind 2024 functioneel in gebruik is, kan de in 2022 geopende nieuwe Zeesluis IJmuiden volledig worden ingezet.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Selectieve Onttrekking IJmuiden vanuit de lucht; de pijlers staan nu nog op het Arosa Sun-terrein
Selectieve Onttrekking IJmuiden vanuit de lucht; de pijlers staan nu nog op het Arosa Sun-terrein
x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.
Duurzaam door slank ontwerpen in beton: Waar liggen de kansen?
Ontdek het 11 maart tijdens het symposium over ontwerpoptimalisatie. Deelname is gratis!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren