Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Rijksmuseum wint Schreudersprijs

8 november 2011

De Schreudersprijs 2011 is gewonnen door BAM Civiel Noordwest en de Rijksgebouwendienst voor de renovatie van het Rijksmuseum. De prijs werd uitgereikt op 3 november, tijdens het Technologiesymposium van het COB en KIVI NIRIA TTOW.

De Schreudersprijs is een initiatief van de Stichting A.M. Schreuders. De prijs is bedoeld om de bouw te prikkelen tot vernieuwend ruimtegebruik beneden het maaiveld. De jury kijkt niet alleen naar vormgeving en techniek, maar ook naar de aanpak. De prijs bestaat uit een geldbedrag van €25.000 en een oorkonde.

Het Rijksmuseum werd gekozen uit vijf genomineerden: Aquaduct A4 Leiden, Multikering Katwijk, RandstadRail Rotterdam, De Groene Loper en dus de renovatie van het Rijksmuseum.

Uitdagende omstandigheden

De renovatie van het Rijksmuseum omvatte onder andere vijf ondergrondse onderdelen die met succes werden gerealiseerd onder uitdagende omstandigheden. Zo moesten de pilaren van de fietserspassage tijdelijk worden opgevijzeld om de oude funderingskolommen te vervangen. Ook werden er onder het gebouw boringen verricht voor het aanleggen van luchtkanalen. Hiervoor moest een micro-tunnelboormachine tussen de houten palen van het oude gebouw door manoeuvreren.

De uitvoering is, ondanks de vele verschillende technieken en de lastige randvoorwaarden, succesvol verlopen en de omgeving heeft nauwelijks hinder ondervonden. “Het getuigt van durf om bij een gebouw met deze status te kiezen voor een complexe ondergrondse toevoeging”, zegt de jury over het project. Daarnaast stelt de jury dat het betrekken van de ondergrond niet alleen waarde aan het gebouw heeft toegevoegd, maar het ook geschikt heeft gemaakt voor de komende eeuw. “Een prachtig voorbeeld van de toegevoegde waarde die ondergronds bouwen in een binnenstedelijke omgeving kan hebben”, concludeert de jury.

Eervolle vermelding

Naast de prijs werd ook een eervolle vermelding toegekend. Die ging naar Avenue2, voor hun project De Groene Loper. De gestapelde wegtunnel in de A2 bij Maastricht brengt het autoverkeer ondergronds, zodat er bovengronds plaats is voor een langgerekt bomenlaan. “De ambitie is hoog en er is sprake van een voor Nederland unieke landtunnel”, meent de jury. “Het project staat echter nog aan de vooravond van de realisatie en zal zich nog moeten bewijzen.”

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren