Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Primeur met 75% hergebruikt beton bij spoorwegonderdoorgang in Amsterdam

16 september 2021

Aan de Contactweg in Amsterdam is bij een spoorwegonderdoorgang een tussenwand geplaatst die bestaat uit 75% gerecycled beton. De secundaire grondstoffen zijn afkomstig van het project Buiksloterham, elders in Amsterdam. Het gaat om een pilot van gemeente Amsterdam, ProRail en Heijmans. De samenwerking is een belangrijke stap naar een duurzame betonketen.

Bij het project aan de Contactweg is beton toegepast dat bestaat uit 100% gerecycled grind, 50% gerecycled zand en 15% gerecycled cement. Dit leidt tot een secundaire samenstelling van 75%. Naar verwachting bespaart dit project daarmee 27% CO2-uitstoot en 26% MKI (milieukostenindicator).

Met secundair cement in combinatie met gerecycled zand en grind heeft het project een primeur. Het is nog niet eerder voorgekomen dat er bij gerecycled gewapend beton zo’n hoog percentage aan gerecycled cement is gebruikt. De nieuwe scheidingstechnieken van betonleverancier Rutte Groep maakten het mogelijk de oorspronkelijke grondstoffen van het hergebruikte beton (zand, grind en cement) terug te winnen. Anders dan traditionele grove betonbrekers wrijft en draait de zogenaamde Smart Liberator cementsteen subtiel van betonpuin af en ‘bevrijdt’ het als ‘t ware tot herbruikbaar cement (‘Freement’ genoemd). 

De komende vijf jaar monitort Heijmans hoe het circulaire beton van de tussenwand zich tijdens verschillende belastingen, temperatuurschommelingen en andere weersomstandigheden gedraagt. De proef past in de ambitie van het bedrijf om in 2023 volledig circulair te bouwen.
Opdrachtgever ProRail experimenteert op meer plekken langs het Nederlands spoor met beton met een kleinere footprint.  Zo werd vorig jaar bij Heiloo door Mobilis een scheidingswand van een spooronderdoorgang gerealiseerd met geopolymeerbeton, waarvan het bindmiddelsysteem is gebaseerd op hoogovenslak en vliegas, zonder portlandklinker.

Bronnen: Heijmans, Rutte Groep en Cobouw

Lees ook het artikel ‘Gewapend geopolymeerbeton in de infrasector’, dat eerder dit jaar in Cement verscheen.

Timelapse spoorwegonderdoorgang Contactweg Amsterdam, bron: Heijmans

Reacties

Renda ©2021. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren