Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Nieuw viaduct Hoog Burel open voor verkeer

3 maart 2023

Het nieuwe viaduct Hoog Burel over de snelweg A1 bij Apeldoorn is 1 maart 2023 door Rijkswaterstaat opengesteld voor het verkeer. In vier maanden tijd, na de sloop van het oude viaduct eind 2022, werd op dezelfde locatie door Dura Vermeer een nieuw viaduct opgebouwd. Het nieuwe viaduct bestaat deels uit hergebruikte liggers uit het project Ring Zuid Groningen.

Door betonschade aan de onderkant van het meer dan 50 jaar oude viaduct was de Hoog Buurloseweg over het viaduct sinds 2017 afgesloten voor zwaar verkeer. In november werd het oude viaduct gesloopt en in december werd begonnen met de plaatsing van de liggers van het nieuwe viaduct.
Het ontwerp voor het nieuwe viaduct Hoog Burel bestaat uit 3 pijlers en 4 overspanningen. Per overspanning zijn 10 liggers geplaatst. In de buitenste overspanningen zijn 16 circulaire liggers toegepast. Deze komen uit het project Ring Zuid Groningen, bekend als ‘Aanpak Ring Zuid’.

SBIR

Het idee om de liggers van het viaduct in Groningen toe te passen in het viaduct Hoog Burel is ontstaan naar aanleiding van het Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire viaducten van Rijkswaterstaat. Dit programma werd in 2020 gelanceerd door Rijkswaterstaat om de markt uit te dagen om circulaire oplossingen voor viaducten te ontwikkelen en valideren. Uit de in totaal 32 inschrijvingen zijn eerst de 10 meest veelbelovende voorstellen gekozen. Daaruit zijn weer 3 consortia geselecteerd om door te gaan naar de prototypefase. Een daarvan was het consortium Combinatie Liggers 2.0, bestaande uit Royal HaskoningDHV, Vlasman, Dura Vermeer en Haitsma Beton.

Vervanging en renovatie

Rijkswaterstaat werkt de komende jaren aan vervanging en renovatie van de bestaande infrastructuur. Veel bruggen, tunnels, sluizen en viaducten stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Ook zijn ze door de jaren heen intensief belast door steeds meer en steeds zwaarder verkeer. Dit vergroot de kans op storingen en daarom worden ze nu vernieuwd. Voor deze grote klus maakt Rijkswaterstaat zo veel mogelijk gebruik van slimme en duurzame technieken.

Bron: Rijkswaterstaat

Meer lezen

Meer over het oogsten en hergebruiken van de liggers en het uitgevoerde onderzoek, staat in twee artikelen in Cement:

In december 2022 verscheen ook een compleet themanummer over Tweede-levenbruggen.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.
Duurzaam door slank ontwerpen in beton: Waar liggen de kansen?
Ontdek het 11 maart tijdens het symposium over ontwerpoptimalisatie. Deelname is gratis!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren