Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Koppelstaven ontbraken in stadion

13 juli 2011

Momenteel zijn vier instanties bezig met technisch onderzoek naar de ramp in het stadion van FC Twente, waarbij twee doden vielen. Dit zijn de Onderzoeksraad voor Veiligheid, het Openbaar Ministerie, de Arbeidsinspectie en Bouw en Woningtoezicht van de gemeente Enschede. Deze partijen houden de lippen vooralsnog stijf op elkaar. Constructeurs op iets meer afstand van het project ventileren wel steeds stelliger hun vermoedens.

Een van hen is oud-hoogleraar constructieleer Jan Vambersky, die zich boog over foto’s uit de bouwfase die staalbouwer Voortman en FC Twente inmiddels van hun site hebben verwijderd. Het is Vambersky meteen opgevallen dat de koppelstaven aan de achterkant van de stalen kapspanten ontbraken. Op een foto van eind juni zijn maar liefst vijf spanten niet gekoppeld. “Ik zou daar beginnen met onderzoek als ze me zouden inschakelen”, meent de constructeur. “Op dat punt concentreren zich enorme trekkrachten. Er is maar weinig nodig of de spanten verdraaien en de zaak komt naar beneden.”

Ontbrekende schoren

Gerrit Snellink, docent constructieleer aan de TU Twente onderschrijft dat. Hij heeft bovendien op luchtfoto’s gezien dat er veel schoren ontbreken in de luifel. Die zou Voortman ongetwijfeld nog aanbrengen, veronderstelt hij, “want in het oudere deel van de kap zitten ze al en de nieuwbouw is een letterlijke kopie daarvan.”

Leo Wagemans, net als Vambersky emeritus hoogleraar aan de TU Delft, lijkt dezelfde mening toegedaan. Ook hij mist de onderregel bij de spanten aan de achterkant van de kap. Er moet een stabiliteitsprobleem zijn geweest, denkt hij. Wagemans sluit niet uit dat de spanten ook nog eens ongelijkmatig zijn belast. Aan één kant waren de dakplaten al gemonteerd, maar aan de andere kant nog niet. “Hoe licht dergelijke platen ook zijn, het kan net het zetje zijn dat nodig is bij zo’n instabiele situatie.”

Speculaties

Bij beroepsvereniging VN Constructeurs zijn ze een stuk voorzichtiger. Woordvoerder Jos Hoonhout wil ver uit de buurt blijven van speculaties. Het is hem wel opgevallen dat de luifel niet loodrecht naar beneden is gekomen, maar ook horizontaal is verplaatst. “Het is een ramp. Iets dat in Nederland niet mag voorkomen. Doorgaans schuilt het probleem hier ook niet in het ontwerp, maar gaat het in het proces mis”, luidt zijn commentaar. Hij verwacht wel dat de invoering van de Eurocodes met een nieuwe risicobenadering de kans op dit soort ongevallen in de toekomst zal verkleinen.

Bron: Cobouw

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren