Platform over technologie en uitvoering van beton

Hijsloods Zalmhaven klimt eerste meters

woe 11 sept 2019

In Rotterdam beginnen de eerste contouren van de Zalmhaven zich af te tekenen. Onder meer voor de veiligheid en bouwsnelheid is gekozen voor uitvoering met een hijsloods. Deze is inmiddels geïnstalleerd en heeft de eerste meters geklommen.

Hijsloods

De Zalmhaven zal met 216 m verreweg het hoogste gebouw van Nederland worden. Voor de uitvoering wordt gebruikgemaakt van een hijsloods. Deze methodiek is eerder succesvol toegepast bij het ErasmusMC.
De hijsloods creëert een volledig geconditioneerde ruimte, die met de bouw mee omhoog klimt. Daardoor kan er nagenoeg onafhankelijk van weersomstandigheden worden gebouwd. Het systeem zorgt bovendien voor beperking van hinder en voor meer veiligheid.
De loods is op vier punten op hydraulische vijzels ondersteund. Ten behoeve van transport van onder meer de prefab-betonelementen is hij voorzien van twee 40-tons bovenloopkranen.
Op 10 september heeft de loods na een intensieve voorbereidingstijd de eerste meter geklommen. De loods zal als hij eenmaal op gang is in een tempo van een verdieping per week naar een hoogte van 187 m klimmen. De top-constructie wordt vanuit de hijsloods naar boven gevijzeld. De hijsloods wordt in opdracht van BAM uitgevoerd door Civiele Technieken deBoer.

Fundering

Het project is in meerdere opzichten opvallend. Dat geldt niet alleen voor de hoogte en de hijsloods maar ook de fundering is bijzonder. De toren is gefundeerd op een 2,5 m dikke funderingsplaat en 163 stuks 66 m lange palen. Het betreft het Tubex GI systeem met een diameter van 762 mm. Dit is een trillingsvrije, grondverdringende betonpaal met permanente stalen buis. Bij dit systeem wordt een stalen buis, voorzien van een aangelaste stalen boorpunt, schroevend in de grond gebracht. Hierbij wordt gelijktijdig een groutmengsel toegevoegd. Na het afbranden van de paal op juiste hoogte wordt wapening en vervolgens het beton in de buis aangebracht. Het systeem is zeer geschikt voor grote draagkrachten, in slappe grondlagen en op plaatsen waar hinder moet worden beperkt. Omdat palen van 66 m niet hanteerbaar zijn worden ze in twee delen van elk 33 m aangebracht.

Cement-artikel

Binnenkort, in een special over hoogbouw, verschijnt een artikel in Cement over het constructief ontwerp en de uitvoeringsmethodiek van de Zalmhaventoren.

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren