Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Grootste bouwkuip van Nederland leeggepompt

5 november 2020

Maar liefst 25 m diep en zo groot als twee voetbalvelden; de bouwkuip van de Nieuwe Sluis Terneuzen is de grootste van Nederland. Acht maanden na de eerste ontgraving is de bouwkuip nu leeggepompt. De Nieuwe Sluis gaat zorgen voor een vlottere doorstroming van de scheepvaart en meer ruimte voor grote zeeschepen.

Nieuwe Sluis Terneuzen

In Terneuzen wordt door consortium Sassevaart (BAM Infra i.s.m. met BAM Contractors, DEME en de Belgische bouwonderneming Algemene Aannemingen Van Laere N.V.) gebouwd aan een nieuwe zeesluis. Een sluis met soortgelijke afmetingen als die van het Panamakanaal. De sluiskolk wordt 427 m lang, 55 m breed en 16,44 m diep.
Om toegang tot die enorme sluiskolk te krijgen zijn sluishoofden nodig, constructies waarin de enorme roldeuren van de sluis komen te zitten. Het buitenhoofd, oftewel het sluishoofd dat grenst aan de zeezijde van de sluis, is volledig ter plaatse gemaakt in een gesloten, droge bouwkuip. In 2019 is hiervoor het voorbereidend werk voor gedaan. De bouwkuip heeft een totaal vloeroppervlak van circa 11.500 m2 en is maximaal 150 m breed en 104 m lang.

Ontgraven en leegpompen bouwkuip

Na de voorbereiding is DEME gestart met het ontgraven van de bouwkuip. Dit gebeurde deels droog en deels nat. Het droog ontgraven is uitgevoerd door met een peloton aan dumpers de bouwkuip in- en uit te rijden. In een paar weken tijd was de bouwkuip tot NAP -11,0 m ontgraven.
Daarna startte de fase van het nat ontgraven, tot een diepte van NAP -22 m. Bij het nat ontgraven is de waterstand in de bouwkuip op NAP +0,0 m gezet en is met een ponton de resterende grond uit de bouwkuip verwijderd. De waterdruk zorgde hierbij voor voldoende tegendruk op de (diep)wand, zodat die niet teveel zou vervormen of bezwijken. Begin augustus lag er een grindlaag waar onderwaterbeton op kon worden gestort.
Een kleine maand later was de bouwkuip leeggepompt. Een rij ankers houdt de wanden overeind en een 1 m dikke onderwaterbetonvloer fungeert als stempel. Met de grond aan de andere kant van de wand op NAP +3,5 m is het hoogteverschil maar liefst 25 m. Er zat een krappe acht maanden tussen de eerste ontgraving en het leegpompen van deze enorme bouwkuip.

Betere doorstroming en meer capaciteit

Het sluizencomplex in Terneuzen vormt de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen, gelegen aan het Kanaal Gent-Terneuzen, en is een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. Door de Nieuwe Sluis komt er een betere toegang en vlottere doorstroming vanaf de Westerschelde naar het Kanaal Gent-Terneuzen en verder. De wachttijd voor de scheepvaart zal afnemen en grotere zeeschepen zullen toegang krijgen tot de haven van Gent.

De voorbereidingen voor de bouw van de Nieuwe Sluis begonnen in 2017. Eind 2023 zal het eerste schip door de Nieuwe Sluis varen en krijgt Terneuzen een plek in de top vijf van grootste zeesluizen ter wereld.

Bron: BAM Infra Nederland bv en nieuwesluisterneurzen.eu

Meer lezen

Talent van het Jaar 2019 Coen van Doremaele, werkzaam bij BAM Infra, schreef in Cement al enkele keren over zijn ervaringen bij het project Nieuwe Sluis Terneuzen. Je leest erover in de serie Talent van het Jaar, afleveringen Kijk in de keuken I en Kijk in de keuken II.
Wil je meer lezen over sluizen in het algemeen, bekijk dan ook eens het themanummer van Cement hierover dat in 2018 verscheen.

Video-impressie van de Nieuwe Sluis Terneuzen

Een bezoek aan de bouwlocatie

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren