Platform over technologie en uitvoering van beton

Diepste punt parkeergarage Garenmarkt bereikt

do 11 apr 2019

Een jaar geleden werd de bouwkuip van de parkeergarage aan de Garenmarkt in Leiden onder water gezet om de grond uit de bouwkuip te kunnen pompen en het onderwaterbeton te kunnen storten. In december werd de bouwkuip weer leeggepompt. Nu is een nieuwe mijlpaal in het bouwproces bereikt: de constructievloer van verdieping -5 is gestort. In totaal is circa 2 m3 beton in deze onderste parkeerlaag verwerkt. De cilindervormige bouwkuip van parkeergarage Garenmarkt heeft een diepte van 16 m.

Parkeergarage Garenmarkt zal de stad Leiden voorzien van 425 nieuwe parkeerplaatsen. Het project wordt uitgevoerd door Combinatie Parkeergarages Leiden, een samenwerking van Dura Vermeer, Besix en Gemeente Leiden, die ook verantwoordelijk was voor de bouw van parkeergarage Lammermarkt. Daar werden 525 parkeerplaatsen gerealiseerd.

Plaatsen van prefab vloerdelen volgende stap

Nu de onderste parkeerlaag af is, vinden in de bouwkuip de voorbereidingen plaats voor het plaatsen van de prefab vloerdelen van de overige verdiepingen. De prefab vloerdelen wegen maximaal 18 ton en worden per stuk aangeleverd op de bouwplaats. De eerste vloerpanelen zijn inmiddels geplaatst. Na de zomer zijn alle verdiepingen geplaatst en wordt het dak dichtgemaakt. Ondertussen wordt ook verder gewerkt aan de in- en uitrit in de Korevaarstraat.

Impressie van parkeergarage Garenmarkt (bron: VVKH)

Duurzaam ontwerp

Voor het ontwerp van parkeergarage Garenmarkt is architectenbureau VVKH bij het project betrokken. In het ontwerp is rekening gehouden met de inpassing in het gebied en duurzaamheid van het ontwerp. Om dit te bereiken wordt de footprint van de garage zo klein mogelijk gehouden. Een compacte massa zorgt voor een beperking in het materiaalgebruik, maar ook van de overlast die een dergelijk bouwwerk geeft tijdens de bouw. Nog compacter zijn de gebouwdelen die bovengronds merkbaar zijn. Het entreepaviljoen, de inrit en de vluchtopgang zijn beperkt gehouden in maat. Zo blijft er voor de stad een zo groot mogelijk vrij in te delen plein over.

Binnenstedelijk bouwen

Ondergronds bouwen in een binnenstedelijke omgeving met een diepe bouwkuip en historische panden op aanraakafstand is een behoorlijke uitdaging. Het vraagt extra aandacht om schade aan de omgeving te voorkomen en hinder tot een minimum te beperken. Er worden daarom in het project technieken toegepast die voor minder overlast van de bouwwerkzaamheden zorgen, zoals het plaatsen van damwanden, boren van ankers en aanbrengen dan betonnen diepwandpanelen. 
 

Bron: Dura Vermeer en Combinatie Parkeergarages Leiden

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren