Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Deurkas binnenhoofd Zeesluis IJmuiden onder water

10 februari 2021

Zaterdag 30 januari is de deurkas van het binnenhoofd van de nieuwe sluis bij IJmuiden onder water gezet. Een nieuwe mijlpaal in het bouwproject van de grootste zeesluis ter wereld, dat in januari 2016 van start ging.

In de deurkas die onder water is gezet komt de sluisdeur Kanaalzijde en de reservedeur. Na het vullen met water, worden de stalen buizen van de bouwkuip van de drempel van het binnenhoofd verwijderd en worden de wanden van deze bouwkuip onder water afgebrand. Dit voorjaar worden de sluisdeur en reservedeur ingevaren.
 

Grootste zeesluis ter wereld

Om ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen, wordt aan de monding van het Noordzeekanaal bij IJmuiden sinds 2016 gebouwd aan een nieuwe zeesluis. Deze nieuwe toegangspoort tot het Noordzeekanaalgebied en de Amsterdamse haven zal de grootste zeesluis ter wereld worden. De sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep.

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Dit consortium, bestaande uit VolkerWessels-DIF en BAM-PGGM, is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis. Zeesluis IJmuiden wordt naar verwachting in 2022 geopend.
 

Meer lezen over Zeesluis IJmuiden

In Cement is in 2020 een vierluik over de nieuwe zeesluis bij IJmuiden verschenen, waarin we je meenemen in het ontwerp en de uitvoering van het project. De artikelen uit deze serie zijn tijdelijk gratis toegankelijk.
• Deel 1: inleiding
• Deel 2: ontwerp van de deurkassen
• Deel 3: pneumtische caissonmethode
• Deel 4: observational methode

Bron: OpenIJ

Reacties

Renda ©2021. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren