Platform over technologie en uitvoering van beton

De opmars van de duurzaamheid
Noor Hogeweg

woe 3 april 2019

Voortdurend praten we over duurzaamheid en circulariteit. Terecht als we de aarde fatsoenlijk willen achterlaten voor volgende generaties! Collega-blogger Ruud Meijer hekelde in zijn blog van december de tendens van sloop en nieuwbouw. Hoe je bouwstoffen ook hergebruikt, bij langer gebruik van constructies stoot je minder CO2 uit. Is sloop en nieuwbouw toch nodig, of gaan we bouwen waar nog niets is: dan ontkom je niet aan circulariteit en materialenpaspoort.

De bouwsector heeft van oudsher een ingewikkelde relatie met duurzaamheid. We produceren 30% van alle CO2 in Nederland, onder andere bij de productie, transport en verwerking van beton en asfalt. Ook zijn we verantwoordelijk voor 50% van het gebruik van fossiele grondstoffen als zand, grind, cement en aardolie in Nederland. Daarnaast produceren we 40% van de afvalstoffen in ons land. En al dat nieuwe asfalt en beton faciliteert vervolgens weer meer verkeer, dat ook weer CO2-uitstoot….

Omdat wij aan de toekomst bouwen, nemen we die toekomst serieus! De sector staat bol van de innovaties om de CO2-uitstoot te reduceren en minder gebruik te maken van eindige voorraden grondstoffen. We maken vaker circulaire ontwerpen en gebruiken in toenemende mate circulaire producten of zelfs hernieuwbare biobased producten. Deze laatste dienen beide doelen. Ze bestaan voor een groot deel uit natuurlijke grondstoffen als bamboe, suikerriet, hars en myscanthus (olifantengras), die weer aangroeien binnen de levensduur van het toegepaste product. En tijdens deze groei nemen de planten weer CO2 op!

Waar we jarenlang nieuwe ‘infra-producten’ hebben gemaakt met beproefde materialen, maken we nu dezelfde producten met nieuwe materialen! Circulair of biobased. Voorbeelden zijn:

  • Asfalt met epoxybitumen als bindmiddel. Dit veroudert minder snel en wordt bij lagere temperatuur geproduceerd. Energiebesparing dus en minder vervangen betekent minder gebruik van grondstoffen, minder uitstoot van CO2 en minder hinder voor de weggebruiker.
  • Verkeersborden van gelamineerde bamboestroken.
  • Beton met vezels van olifantengras.
  • Een geopolymeer ter vervanging van cement als bindmiddel in beton. Bespaart de fossiele grondstof kalksteen voor de productie van cement, waarbij ook nog eens veel CO2 vrijkomt. Deze reductie van uitstoot bedraagt 40-80%. Inmiddels produceert men ook ‘traditioneel’ bestratingsmateriaal met deze nieuwe betonsoort.
  • Bijmengen van de bestaande grond op de projectlocatie tot de gewenste eigenschappen. Bespaart transporten van grond en dus uitstoot (en mogelijk gevaarlijke situaties).
  • Verlichting langs wegdelen waarvoor de energie wordt opgewekt door zonnepanelen.
  • Lichtmastbeschermers en verkeerspalen van niet-afbreekbaar bioplastic met suikerriet.

 

Daarnaast zijn we ook op kleinere schaal goed bezig: vaker thuis werken, online vergaderen ondergrondse energieopslag voor de verwarming en koeling van kantoren, zonnepanelen op de keet, LED-verlichting erin, insectenhotel erachter, enzovoort.

Om in de juiste terminologie te blijven: we zijn er nog niet, maar we zijn zeker op de goede weg!

Reacties

Copyright 2019 Aeneas Media

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren