Na een valse start in april 2009, trekt de Italiaanse liggerlegger tegenwoordig gestaag door de haven van Amsterdam voor de bouw van het 3,3 km lange viaduct voor de Westrandweg.
De voorbouwkraan vereenvoudigt de logistiek rond de bouw van het 3,3 kilometer lange viaduct enorm en houdt vooral het maaiveld vrij. Dat lukte niet vanaf dag één, want bij het plaatsen van de tweede prefab ligger in 2009 ging het fout. De voorbouwkraan zakte door zijn achterpoten. Onderzoek wees uit dat er te veel speling zat op het remsysteem van de kraan, waardoor die met ligger en al doorschoot en door een uitschuifbare voet zakte.
De speling is inmiddels uit het remsysteem gehaald, er is een extra rem aangebracht en daarnaast zijn de poten verstevigd. Sindsdien draait alles goed, volgens projectleider Jan Jalving. Eén veld per week neerleggen is realistisch, vindt hij, zeker nu de winter op zijn eind loopt. “In januari zouden we volgens de planning slechts één veld plaatsen, rekening houdend met winterse omstandigheden. In werkelijkheid hebben we er drie kunnen doen.” Dat betekent dat volgend jaar rond de bouwvak de aansluiting op de A10 kan worden gemaakt en het werk voor de liggerlegger erop zit. Wat er dan met de kraan gebeurt is nog niet bekend. Jalving: “Misschien verkopen we hem terug aan de Italiaanse producent, maar misschien proberen we hem elders in te zetten.”
Cement 2011/5 zal geheel in het teken staan van de Westrandweg.
Bron: Cobouw
Reacties