De Waalbrug in Nijmegen wordt gerenoveerd. Het bestaande dek is daarbij volledig vervangen door een nieuw betondek met prefab elementen die met natte knopen aan elkaar zijn verbonden. Een voor Nederland unieke oplossing.
De Waalbrug is een monumentale boogbrug die het centrum van Nijmegen met Lent verbindt. Hij vormt een belangrijke schakel voor het lokale verkeer en het regionale verkeer tussen Nijmegen en Arnhem.
De brug bestaat uit een hoofdoverspanning van 244,1 m met de beeldbepalende boogconstructie. Aan beide zijden bevinden zich twee aanbruggen van 72 en 95 m (fig. 3). De brug is voorzien van twee hoofdrijbanen in het midden met elk twee rijstroken, één voor elke rijrichting (totale breedte ca. 12 m). Aan beide zijden van deze hoofdrijbanen bevindt zich een parallelrijbaan.
Mede vanwege toegenomen verkeersbelastingen voldeed de brug niet meer aan de moderne eisen, en was daarom aan een flinke opknapbeurt toe. Bij de renovatie is het betonnen rijdek van de hoofdrijbaan vervangen en de staalconstructie gerepareerd en geconserveerd. De huidige busbaan zal vervallen en wordt een fietspad in twee richtingen. Het bestaande fietspad zal voetpad worden. De brug is in twee stappen aangepakt. Eerst de oostkant en vervolgens de westkant.
De Waalbrug werd gebouwd in 1936 als een stalen boogbrug met een houten dek. Op 10 mei 1940, tijdens een Duitse aanval op Nederland in de Tweede Wereldoorlog, blies de Nederlandse genie de brug op (foto 2) om een snelle opmars van het Duitse leger te voorkomen. Tijdens de bezetting herstelden de Duitsers de brug, gebruikmakend van de enigszins beschadigde staalconstructie. Het houten dek werd daarbij vervangen door een in het werk gestorte betonnen dek. In 1943 werd de brug weer in gebruik genomen.
Reacties