Het verkeer dat het knooppunt Terbregseplein nadert, kan het bijna niet missen: het nieuwe viaduct dat in dit verkeersknooppunt wordt gebouwd. Voor het dubbele viaduct wordt een bijzondere bouwmethode gebruikt: de Incremental Launching Method. Dankzij dit technische hoogstandje kan het verkeer op het onderliggende weggennet tijdens de bouw gewoon door blijven rijden (foto. 1).
Project: A16 Rotterdam
Projectonderdeel: Fly-over Terbregseplein
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: De Groene Boog, bestaande uit Dura Vermeer, BESIX, TBI (Croon Wolter & Dros en
Mobilis), Van Oord, Rebel en John Laing
Voorspanning, tijdelijke ondersteuningen, oplegtoestellen en lanceeroperatie: Freyssinet
Bekisting segmenten: Doka Nederland
Leveren en verwerken wapening: Diepstraten/BBC
Wapening: Besix Steel
Beton: Dyckerhoff Basal
De A16 Rotterdam wordt een 11 km lange rijksweg tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein, een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland, en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het werk wordt in opdracht van Rijkswaterstaat uitgevoerd door consortium De Groene Boog. De 11 km lange rijksweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijke deel van Rotterdam, in Lansingerland en in de omliggende regio. De A16 Rotterdam wordt de eerste energieneutrale snelweg mét tunnel in Nederland.
Reacties