Wanneer architecten ambitieuze ontwerpen maken, zijn het de betonbouwers die moeten bewijzen dat het werkelijk uitvoerbaar is. De Dvorecký Most in Praag is daar een mooi voorbeeld van. Het kubistische ontwerp vroeg om een aantal bijzondere oplossingen: van CNC-gefreesde maatwerkbekisting tot nachtelijke continue betonstorts van 1000 m3.              
                
             
                              
                                      
                      Brug in beeld:  
De Dvoreck! Most, 
PRAAG
KUBISTISCHE VORMGEVING VRAAGT OM BIJZONDERE OPLOSSINGEN
PROJECTGEGEVENS
Project: Dvoreck! Most
Opdrachtgever:  de stad Praag
Ontwerp: Atelier 6 en TUBES Architecten
Aannemer: Metrostav TBR, Strabag en FIRESTA-Fi"er
Bekisting en ondersteuning: Doka en PERI
Bouwsom: 1,18 miljard Tsjechische kroon (circa # 48 miljoen)
Oplevering: begin 2026
22 VAKBLAD   3  2025
Auteur  Paul Vermeulen, Betoniek
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   22BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   22	05-09-2025   13:2505-09-2025   13:25
Wanneer architecten ambitieuze ontwerpen maken, zijn het de 
betonbouwers die moeten bewijzen dat het werkelijk uitvoerbaar is. 
De Dvoreck! Most in Praag is daar een mooi voorbeeld van. Het 
kubistische ontwerp vroeg om een aantal bijzondere oplossingen: 
 van CNC-gefreesde maatwerkbekisting tot nachtelijke continue 
betonstorts van 1000 m
3
.  
1 Beeld van de Dvoreck! Most in 
aanbouw (foto: Radek Syka)
23 VAKBLAD   3  2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   23BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   23	05-09-2025   13:2505-09-2025   13:25
D
e Dvoreck! Most in Praag ? een verwij -
zing naar de historische wijk Dvorce ? is 
een 361 m lange en 16 m brede voorge-
spannen kokerliggerbrug, bestaande uit zes 
overspanningen. De brug over de Moldau moet 
een directe verbinding vormen voor tram-, 
bus- en ?etsverkeer tussen de stadsdelen 
Podolí en Smichov. De bouw is in september 
2022 begonnen en zal naar verwachting begin 
2026 worden afgerond. Door het sculpturale, 
kubistische ontwerp van Atelier 6 en TUBES 
architecten (?g. 4) waren conventionele 
oplossingen niet mogelijk. 
FUNDAMENTELE UITDAGINGEN
De uitdagingen begonnen al bij de fundering. 
Vanwege de wisselende bodemsamenstelling 
en geologische instabiliteit is gekozen voor de 
toepassing van boorpalen met gewapende 
paalkoppen. Alle palen hebben een diameter 
van 1200 mm (sterkteklasse C30/37, milieu-
klasse XA2). 
Sterk tektonisch verstoorde zones, verschil-
lende gesteentelagen, variërend van zwak tot 
zeer hard, en oude ondergrondse constructies, 
waaronder resten van een oude houten brug, 
maakten het storten van beton voor deze boor-
palen complex. Dit zorgde voor ongewenst 
betonverlies door lekkages van vers beton in 
holle ruimtes. Wat  de nodige maatwerkoplos-
singen vereiste, zoals aanvullend georadaron-
derzoek om de bodemsamenstelling te analy-
seren en het aanbrengen van zogenoemde 
'opo"eringspalen' om te testen of het storten 
zou leiden tot vergelijkbare lekkages.  
WIT BETON
Het complete bouwwerk wordt uitgevoerd in 
wit beton, waarvoor speciaal wit cement wordt 
geïmporteerd uit een Slowaakse cementfa-
2 Dwarsdoorsnede Dvorecky Most (bron:  #eská Doka)
3 Dwarsdoorsnede Dvorecky Most (bron: #eská Doka)
Dit project weerspiegelt de actuele mogelijkheden van maatwerk  
en geavanceerde technieken in de betonbouw
24 VAKBLAD   3  2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   24BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   24	05-09-2025   13:2505-09-2025   13:25
briek. Om de gewenste kleur te kunnen reali-
seren bevat het betonmengsel ook een grotere 
hoeveelheid cement, wat onder meer resul-
teert in verhoogde hydratatiewarmteontwik-
keling. 
Om de warmteontwikkeling te beheersen, 
testte de aannemer eerst het e"ect van koeling 
van het beton tijdens het uitharden, waarbij 
ook is gekeken naar de veranderingen in de 
microstructuur van het beton. Voorafgaand aan 
het storten zijn ook tests uitgevoerd met ver-
schillende typen bekistingsbekleding 
(geschaafd en ongeschaafd hout) en verschil-
lende soorten ontkistingsmiddel om de 
gewenste kleur en oppervlaktestructuur te 
kunnen bereiken (foto 5).
MAATWERK
Vanwege de kubistische vormgeving moesten 
volledig op maat gemaakte stalen en multiplex 
bekistingssystemen worden ontworpen.
Het bekistingswerk werd uitgevoerd met 
behulp van geavanceerde CNC-freestechnolo-
gie. Een 2,5 bij 6 m grote freesmachine, 
gecombineerd met nesting-software (een 
computerprogramma dat ervoor zorgt dat je zo 
e$ciënt mogelijk vormen uit plaatmateriaal 
kunt snijden of frezen, met een minimale hoe-
veelheid afval), maakte het mogelijk om nauw-
keurige, niet-repeterende vormen uit plaatma-
teriaal te frezen (foto 6 en 7). Deze technologie 
was essentieel voor dit project omdat geen 
enkel bekistingselement herbruikbaar is ? elk 
onderdeel vormt maatwerk voor zijn speci?eke 
positie. Een pre-assembly service zorgde voor 
gedeeltelijke prefabricage van de bekistings-
elementen en latere assemblage op locatie 
(foto 8).
4   Artist's impression 
van de Dvorecky Most 
(bron: Atelier 6)
5 Close-up van het 'witte' 
betonnen oppervlak van een 
van de pijlers (foto: Jan Tol)
6 en 7  Computergestuurd maatwerk. Menselijk vakwerk (foto's: Radek Syka)
25 VAKBLAD   3  2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   25BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   25	05-09-2025   13:2505-09-2025   13:25
De wapening vormde een even grote uitdaging. 
Door de grote variatie van alle dwarsdoorsne-
den, bestaat de wapening uit duizenden unieke 
onderdelen. Zowel het ontwerp als de produc-
tie in de wapeningswerkplaatsen en het vast-
maken van de wapening in de constructie 
waren technisch complex en tijdrovend.
NACHTELIJKE BETONSTORTS EN 
CONTINUÏTEIT 
De hoofdoverspanning werd gebouwd met de 
vrije voorbouwmethode, waarbij je vanaf de pij-
lers in beide richtingen tegelijk naar buiten 
bouwt, zodat de constructie in evenwicht blijft. 
Het geheel werd ondersteund door schoorsyste-
men en verrijdbare bekistingssystemen. Hiervoor 
werden verschillende systemen ingezet (foto 10 
en ?g. 11): Staxo 100 ondersteuningssystemen 
met torens voor de bovenbouw, Top 50 en Top 100 
wandbekistingssystemen voor de brugpijlers. 
Veel betonstorts werden 's nachts uitgevoerd. 
Dit was noodzakelijk om temperatuurverschil-
len en hydratatiewarmte te beheersen. Er wer-
den aanvullende koelsystemen ingezet met 
monitoring door middel van temperatuursen-
soren (thermokoppels) in het beton. Ook ver-
keers- en veiligheidsbeperkingen bij werk-
zaamheden boven de rivier maakten 
nachtwerk vaak noodzakelijk.
Om een monolithische uitstraling zonder 
koude voegen te kunnen bereiken en onvolko-
menheden bij het storten te voorkomen, wer-
den de werkzaamheden vaak continu uitge-
voerd. Dit resulteerde in betonstorts waarbij 
volumes tot 1000 m
3
 werden verwerkt gedu-
rende 36-uursdiensten.
WATER ALS LOGISTIEKE OPLOSSING 
De beperkte ruimte rondom de projectlocatie 
en de hoge verkeersdruk in het binnenstede-
lijke gebied van Praag vereisten creatieve 
logistieke oplossingen. De nabijheid van de 
8 Op locatie samengestelde 
bekisting van een van de 
brugpijlers (foto: Radek Syka) 
STUDIEREIS STUBECO
Aanleiding voor dit artikel in Betoniek is de 
 buitenlandse studiereis van Stubeco naar 
Praag in september 2024. 
Stubeco, partner van Betoniek
9  Locatiebezoek van 
Stubeco (foto: Jan Tol)
10 en 11. Bekistingswerkzaamheden aan een van 
de pijlers (bron: Radek Syka / #eská Doka%)
26 VAKBLAD   3  2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   26BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   26	05-09-2025   13:2505-09-2025   13:25
rivier de Moldau werd daarom optimaal benut 
voor materiaalvervoer. 
Zware tijdelijke stalen steigers en brugbekis-
tingselementen, sommige tot wel 300 ton zwaar, 
werden via binnenschepen vervoerd. De installa-
tie gebeurde met behulp van pontons en kranen, 
wat niet alleen ruimtebesparend was maar ook de 
verkeershinder in de stad beperkte. 
VOORSPANNING
Om het hoge draagvermogen en het slanke, 
visueel aantrekkelijke ontwerp mogelijk te 
maken is voorgespannen beton toegepast. In 
de kokerligger zijn spankanalen aangebracht 
(foto 13), waarin de voorspanning stapsgewijs 
is aangebracht om doorbuiging en scheurvor-
ming te beheersen. 
12    Pontons vormden ook een oplossing voor door pompwagens lastig te bereiken plekken (foto: Metrostav)
13    Doorsnede van een brugsegment met ingestorte 
kanalen voor verschillende leidingen en voorspankabels 
(foto: #eská Doka%Technical department)
TOT SLOT
Het project bewijst dat complexe betoncon-
structies met bijzondere vormgeving reali-
seerbaar zijn, mits er voldoende technische 
expertise en innovatiekracht beschikbaar zijn. 
Dit project weerspiegelt de actuele mogelijk-
heden van maatwerk en geavanceerde tech-
nieken in de betonbouw. Het resultaat is niet 
alleen een functionele verkeersverbinding, 
maar ook een staaltje moderne betonbouw dat 
een iconisch element toevoegt aan de skyline 
van Praag.
 
Op het moment van schrijven is ongeveer 
65-70% van de totale brug gereed. Naar ver-
wachting is de Dvoreck! Most begin 2026 toe	-
gankelijk voor verkeer. 
Bronnen
? Ivo Romanek Tvstav.cz, Interview bouwmanager Petr 
Koulik
? Patrik Szetey, Operating Director Central Europe, SAFE 
Czech s.r.o.
? Silnice Zeleznice, Tsjechisch vakblad over de 
ontwikkeling van de transportinfrastructuur in 
Tsjechië en Slowakije, 1/2024
14   Ondersteuning voor bekisting van het brugdek 
door #eská Doka. (foto: Radek Syka)
27 VAKBLAD   3  2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   27BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd   27	05-09-2025   13:2505-09-2025   13:25                  
                 
              De Dvorecký Most in Praag – een verwijzing naar de historische wijk Dvorce – is een 361 m lange en 16 m brede voorgespannen kokerliggerbrug, bestaande uit zes overspanningen. De brug over de Moldau moet een directe verbinding vormen voor tram-, bus- en fietsverkeer tussen de stadsdelen Podolí en Smichov. De bouw is in september 2022 begonnen en zal naar verwachting begin 2026 worden afgerond. Door het sculpturale, kubistische ontwerp van Atelier 6 en TUBES architecten (fig. 2) waren conventionele oplossingen niet mogelijk.
         
Reacties