Als eindopdracht voor de opleiding Betontechnologisch adviseur (BTA) van de Betonvereniging is een betontechnologisch adviesrapport opgesteld voor het project CER (Container Exchange Route). In het advies wordt onder meer ingegaan op de omgang met scheurvorming tijdens de verhardingsfase in de landhoofden moet worden omgegaan.
De Container Exchange Route (CER) in de Rotterdamse haven verbindt de containerbedrijven op de Maasvlakte met elkaar (fig. 2). Dankzij de route wordt de uitwisseling van containers effi ciënter, wat de concurrentiepositie van de haven als containerhub versterkt. De CER bestaat uit een 17 km lange, doorgaand gewapende betonnen (DGB) baan met zes gelijkvloerse kruisingen en drie kunstwerken (fig. 2). Een van de kunstwerken is kunstwerk Noord. Dit is een gekromd viaduct dat een ongelijkvloerse kruising van de CER-baan mogelijk maakt met de onderliggende infrastructuur – een spoorverbinding naar Maasvlakte 2, een brandweerpad, een leidingenstrook naar de Amaliahaven en een toekomstige industrieweg. Kunstwerk Noord bestaat uit twee gewapende grondconstructies, met daartussen een viaduct met zes overspanningen (foto 1, foto. 3). Het viaduct is opgebouwd uit prefab liggers die geplaatst zijn op vijf tussensteunpunten en twee landhoofden. Deze landhoofden zijn op staal gefundeerd op de gewapende grondconstructie. De landhoofden zijn ongeveer 12 m lang en opgebouwd uit een sloof van 4 m breed, een spiestuk waar de liggers op rusten en een frontwand waar de stootvloer op aansluit (fig. 4).
2 Overzicht van de CER langs de verschillende terminals, containerdepots, distributiecentra en douanefaciliteiten, inclusief de drie kunstwerken
Reacties