Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Boortunnel van 2,5 km bij RijnlandRoute

2 oktober 2018

De RijnlandRoute is een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk en de A4 bij Leiden (via de A44). De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland-Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. Bijzonder is vooral de circa 2,5 kilometer lange boortunnel. Haitsma Beton is betrokken bij maar liefst zes kunstwerken van het eerste projectdeel van de RijnlandRoute.

Het eerste projectdeel van de RijnlandRoute bestaat niet alleen uit een nieuwe verbinding tussen de A44 en A4, ten zuidwesten van Leiden. Het betreft onder meer ook de verbreding van de A44 tussen Leiden-West en het nieuwe knooppunt Ommedijk. Ook de A4 wordt verbreed en er komt een knooppunt dat de verbinding maakt met de N434. Onderdeel van de nieuwe verbindingsweg N434 is een geboorde tunnel van circa 2,5 kilometer. Het omvangrijke projectdeel wordt uitgevoerd door de internationale aannemerscombinatie COMOL5. Hierin werken TBI-ondernemingen Mobilis B.V. en Croonwolter&dros B.V. en verder VINCI Construction Grand Projets S.A.S. en DEME Infra Marine Contractors B.V. samen. De andere projectdelen van de RijnlandRoute zijn de N206 Ir. G. Tjalmaweg en de N206 Europaweg.

Kunstwerken
Door de grootschalige aanpassing van de infrastructuur en de aanwezigheid van veel waterwegen en kruisende wegen, zijn circa 20 nieuwe kunstwerken nodig. Deels betreft het aanpassing van bestaande kunstwerken. Haitsma Beton is betrokken bij vier kunstwerken die deel uitmaken van de verbreding van de A44 tussen Leiden-West en knooppunt Ommedijk. Ook worden prefab liggers geleverd voor twee kunstwerken naast de A4.

Een bijzonder kunstwerk is de verbreding van de Brug Oude Rijn bij de A44. Zowel richting Den Haag als richting Amsterdam wordt de A44 verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken. Als gevolg van de verbreding van de A44 komt er aan de westzijde van de bestaande brug over de Oude Rijn een nieuwe brug. De bestaande en nieuwe brug worden vaste bruggen. De verbreding van de brug is gestart in maart 2018 en loopt door tot voorjaar 2019.

Logistieke uitdaging
“Voor de bouw van de nieuwe brug worden voornamelijk railliggers toegepast; de zogenoemde HRP-liggers”, vertelt Bert van den Berg, coördinator projecten Haitsma Beton. “Er is sprake van tien velden. Boven land staan de schijfvormige kolommen hart op hart circa 22 meter. Boven water is de grootste overspanning 31 meter. Dit is het enige veld waar we HKP-kokerliggers toepassen. In ieder veld liggen negentien elementen naast elkaar, inclusief twee randliggers. Die randliggers zijn bij alle velden eveneens kokerliggers. De randliggers hebben ook al instortvoorzieningen voor de randbeveiliging. Zodra de randliggers op de bouwplaats arriveren, plaatst de aannemer direct de randbeveiliging.”

Bron: RijnlandRoute

Binnenkort meer over kunstwerken

Er verschijnt binnenkort een artikel over kunstwerken in Cement. 

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren