Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Betonnen barrier met lichtmasten op de A15

21 september 2012

Op de A15, richting Maasvlakte II, worden prefab betonnen barriers aangebracht als voertuiggeleidingssysteem. Het systeem is bestand tegen zware vrachtauto's en biedt plaats aan lichtmasten.

Voor een goede bereikbaarheid van de nieuwe havens van Maasvlakte II is de N15 verlengd en gedeeltelijk verlegd. Deze economisch zeer belangrijke aanvoerroute naar de Maasvlakte bestaat voornamelijk uit vrachtverkeer en met name containervervoer met gewichten boven de 30 ton.

Tijdens het ontwerp van dit nieuwe deel van de N15 werd het Havenbedrijf Rotterdam geconfronteerd met zeer geringe ruimte in het dwarsprofiel op een deel van de N15. Om op deze cruciale locatie tóch de maximale veiligheid te kunnen garanderen heeft het Havenbedrijf een voor Nederland tot op heden uniek voertuiggeleidingsyteem toegepast.

Onafhankelijk onderzoek

Over een afstand van bijna 1 km bleek er onvoldoende ruimte in de middenberm te zijn voor aanleg van een voertuigkerende stalen geleiderail. Bovendien voldoet de standaard Nederlandse geleiderail slechts aan prestatieklasse H2 (13 tons bustest).

In opdracht van Het Havenbedrijf heeft Ingenieursbureau Rotterdam marktonderzoek gedaan naar de technisch meest betrouwbare én veilige oplossing van dit moment. Hierbij diende niet alleen rekening te worden gehouden met het vele zware vrachtverkeer, maar ook met 16 m hoge lichtmasten die in de middenberm noodzakelijk waren.

Veilig voor zware vrachtauto's en personenauto's

Uit het onderzoek van Ingenieursbureau Rotterdam is vast komen te staan dat voor deze locatie het DB 100 betonbarriersysteem van Detla Bloc, inclusief de specifieke oplossing met geïntegreerde lichtmasten óp de betonnen barrier, de meest geschikte oplossing is. De elementen voldoen aan de zwaarste test van NEN EN 1317 voor vrachtauto´s van 38 ton (prestatieklasse H4b) en worden met het verplichte CE-keurmerk geleverd.

De lichtmasten worden zodanig geïntegreerd in de barrier dat zij mee kunnen verplaatsen bij een eventuele aanrijding met de barrier. Door de geoptimaliseerde verbindingstechniek tussen de betonelementen is dit relatief zware systeem zelfs veilig voor personenauto´s (ASI B), waarbij volledig wordt voldaan aan de eisen van Rijkswaterstaat.

Kans op doorbraak geminimaliseerd

Met deze oplossing heeft het Havenbedrijf Rotterdam de maximale inspanning verricht om het zware vrachtverkeer veilig over dit deel van de N15 te leiden. De kans op een doorbraak van de geleidevoorziening, zoals in het verleden met de stalen geleiderail diverse keren heeft plaatsgevonden, is met deze toepassing tot een minimum beperkt. Tevens voldoet deze oplossing aan de Ontwerprichtlijnen voor autosnelwegen.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren