voor technologie en uitvoering van beton	
4  2018	
Bijzondere 
hulpconstructies	
Bekisting overstekken ? Ondersteuning op bestaande loods ? Onderstempeling kolom ? Grenzen systeembekisting	
p00-Cover.indd   1	17-12-18   11:57
Betoniek is hét kennisplatform over de technologie en uitvoering van beton. Al meer 
dan 45 jaar draagt Betoniek bij aan een goede kwaliteit van betonbouw in Nederland. 
Kennis daarover is juist voor jou als student Bouwkunde en/of Civiele Techniek 
enorm belangrijk. Daarom ontvang je nu alle informatie van Betoniek - 4x per jaar 
Betoniek Vakblad, 4x per jaar Betoniek Standaard, toegang tot de online mediatheek 
en de tweewekelijkse digitale nieuwsbrief - voor slechts ? 33,75 per jaar. Een online 
lidmaatschap is voor jou zelfs helemaal gratis zolang je student bent!
Meld je nu aan bij het kennisplatform Betoniek WWW.BETONIEK.NL/VOORHETONDERWIJS.	
BETONIEK.NL  	
STUDENT? LEER VAN DE PRAKTIJK.	
WORD LID 
?	
adv-02.indd   2	17-12-18   08:56
3	 VAKBLAD  	I 4   2018	
Inhoud	
Geef mij maar?
Amsterdam, Rotterdam of toch dit keer?
Antwerpen?
Oordeel zelf, beste lezer, welke stad er in dit 
themanummer het best naar voren komt met 
grensverleggende bekistings- en ondersteunings-
techniek. 
De toegepaste reparatiemethode bij de uitvoering 
van het ZNA-ziekenhuis in Antwerpen maakt in 
ieder geval veel indruk, met de zeer ingrijpende 
herstelwerkzaamheden in dit ziekenhuis in aan-
bouw. Daarnaast leren we weer een wijze les over 
 mogelijke vorstschade en dat is in deze tijd van 
het jaar zeer welkom.
Tja en dan Amsterdam. Daaraan wordt flink 
gebouwd en dat laten we in dit nummer zien in 
twee artikelen. Creatieve nieuwbouw bij het 
Nhow-hotel bij Amsterdam RAI en een ogen-
schijnlijk eenvoudige ? in detail scherp benutte ? 
bekistingsoplossing bij de fietsparkeergarage 
onder de Vijfhoek aan de Strawinskylaan. 
Rotterdam toont zich met het herbestemmings-
project van het veem Fenix I met een mooi stuk 
koopmansgeest. Waarom nieuwbouwen als her-
benutten ? met behulp van een mooie technische 
oplossing ? nog meer voor de hand ligt? Duur-
zaamheid in haar beste vorm.
Wat deze vier artikelen met elkaar verbindt, is dat 
de betrokkenen zich in geen geval hebben laten 
beperken tot de standaardoplossingen van de 
beschikbare  bouwsystemen  en  werkmethoden.            
Elk van de projecten is een voorbeeld van het ver-
leggen van grenzen, waarbij gezond verstand en 
een goede samenwerking tussen ontwerp, uitvoe-
ring en technologie tot bijzondere resultaten 
hebben geleid.
Terugkijkend op prachtig betonjaar 2018, wens 
ik alle lezers hierbij mede namens mijn redactie-
collega's fijne feestdagen en een gezond, gelukkig 
en succesvol 2019.
Hans Kooijman
Hoofdredacteur Betoniek Vakblad
Voor reacties: hanskooijman@betoniek.nl	
Uitdagende overstekken
Nhow-hotel Amsterdam vraagt 
bijzondere bekistingsoplossing.  	
4	
Uitdagingen op 
verschillende niveaus
De bijzondere hulpconstructies van 
Fenix.  	
10	
Steigersysteem maakt 
vervanging kolom mogelijk
Prefab-betonkolom ZNA Cadix in 
Antwerpen vervangen vanwege 
vorstschade.  	
16	
Grenzen systeembekisting 
opgerekt
Bekistingsoplossing voor parkeergarage 
onder Vijfhoek.  	
22	
December 2018
jaargang 6 
En verder  Stubeco is partner Betoniek 11  Richtlijn Steigers opgenomen 
in Arbocatalogus 29  Partners Betoniek, online en service 31	
voor technologie en uitvoering van beton	4  2018	
Bijzondere 
hulpconstructies
Bekisting overstekken ? Ondersteuning op bestaande loods 
? Onderstempeling kolom ? Grenzen systeembekisting	
p00-Cover.indd   1	17-12-18   11:57	
Het  Nhow-hotel in Amsterdam.  foto: Ine van Schijndel	
P03_Voorwoord_inhoud.indd   3	17-12-18   11:58
auteur  Tjerk Janssen PERI BeNeLux B.V.	
Uitdagende 
overstekken 
Nhow-hotel Amsterdam vraagt bijzondere bekistingsoplossing	
1 
Bekistingssysteem 
overstekken	
 VAKBLAD  	I 4   2018	4	
p00-Nhow.indd   4	17-12-18   14:21
Het nieuwe nhow Amsterdam RAI hotel aan de 
'Groene Zoom' op de Zuidas moet medio 2019 een 
iconisch 'landmark' worden aan de skyline van 
Amsterdam (fig. 2). Opvallend in het ontwerp zijn 
vooral de bijzondere overstekken. Die vroegen een 
even bijzondere bekistingsoplossing. En een inten-
sieve samenwerking tussen bekistingsleverancier 
en constructeur.
H	
et ontwerp van het 91 m hoge 
gebouw, van de hand van Rem 
Koolhaas, is baanbrekend. De reclame-
zuil 'Het Signaal' diende hierbij als 
inspiratiebron. Met 2 kelderlagen, 25 
verdiepingen en 650 kamers wordt het 
hotel het grootste in de Benelux. Het 
gebouw bestaat uit drie gestapelde 
driehoekige volumes die op de 10e en 
17	
e verdieping ten opzichte van elkaar 
zijn gedraaid (fig. 2). Hierdoor kragen 
de punten van de driehoeken uit, zon-
der zichtbare constructie in de gevel. 
De punt van de verschillende driehoe-
ken steekt 12,5 m uit buiten de gevel 
van de onder- of bovenliggende drie-
hoek. Constructief beschouwd 
bedraagt de uitkraging zelfs ruim 
16,5 m.	
Kern
De draagconstructie wordt volledig uit-
gevoerd in ter plaatse gestort beton. 
Centraal in de plattegrond ligt een 
betonnen kern. Deze wordt uitgevoerd 
met een enkelzijdig gecentreerde, vol-
ledig zelfklimmende hydraulische klim- bekisting (fig. 3). Daarbij is dus geen 
kraan nodig, een groot voordeel in de 
planning.
Om de bijzondere vorm van de kern 
mogelijk te maken, moest wel een aan-
tal uitgekiende oplossingen worden 
bedacht in het bekistingsontwerp. 
Vooral voor de scherpe binnenhoeken 
van de kern moest creatief omgegaan 
worden met het standaard RCS-klim-
systeem (Rail Climbing System) van 
PERI. De kern wordt in drie, deels paral-
lelle stortfasen gestort in een negen-
daagse cyclus. Deze cyclus loopt twee 
verdiepingen voor op de vloerencyclus.	
Bekistingsconcept 
overstekken
De grootste uitdaging voor het bekis-
tingsontwerp zat echter niet in de kern, 
maar in de uitkragingen op de 10	
e en 
de 17	
e verdieping. In feite steekt ook de 
2	
e verdiepingsvloer uit ten opzichte van 
de plint. Het realiseren van deze vloer, 
die zich op 9 m hoogte bevindt, was 
echter relatief eenvoudig. Hiervoor kon 
immers een ondersteuningsconstructie  worden gemonteerd die op het dek 
van de garage stond. Hierop is een tra-
ditioneel dragersysteem gemonteerd 
(dragers, kinderbinten en betonplex).
Voor de hogergelegen overstekken, op 
de 10	
e en de 17	e verdieping, ging dit 
echter niet op. Technisch had het wel-
licht nog gekund de bekisting van deze 
overstekende vloeren tot op het bega-
negrondniveau te onderstempelen. 
Maar vanuit de planning bestond de 
wens om nog tijdens de ruwbouw te 
starten met de afbouw. En door de aan-
wezige ondersteuningsconstructie zou 
dit niet mogelijk zijn.	
3215	
-2 KELDER
-1 KELDER
00 BEGANE GROND
01 EERSTE VERDIEPING
02 TWEEDE VERDIEPING	
2930
3700 4597 43673300	
±0 mm-300 mm
-4000 mm
-6930 mm
+4297 mm
+8664 mm	300	
MX 330MX 330
400	
MX 330MX 330	MX 330MX 330	
 	
MX 330MX 330	
 
Schacht 1.6
Schacht 1.4 Schacht 1.1	
LEVEL 0
LEVEL +1
LEVEL -1	
495
32534237
8372
4482
8602
8587
8587	
2700
2100 3070
200 200 200 400	
792	
 	
 2545 2834
3350
2980	2980 335028343215 3215 3300	
-2 KELDER
-1 KELDER
00 BEGANE GROND
01 EERSTE VERDIEPING
02 TWEEDE VERDIEPING	
2930
3700 4597 4367	
±0 mm
-300 mm
-4000 mm
-6930 mm
+4297 mm
+8664 mm	
300	
MX 330MX 330
400	
MX 330MX 330	
 	
MX 330MX 330	
 	  	
MX 330MX 330	
 	
MX 330MX 330	
Schacht 3.4 / 1.5
Schacht 3.3
Schacht 3.2 Schacht 1.3	
LEVEL 0
LEVEL +1
LEVEL -1
400 1320 200 2600
3550(2411)
200 200 200	
3253
4237 8372
792
8467 8482
3922
8467
8467	
Vlonders +1 dienen door
aannemer te worden geborgd
tegen horizontaal verschuiven	
MX 330MX 330
400	 
  	
 
 	 	
 
 	
MX 330MX 330	MX 330MX 330	MX 330MX 330	
Schacht 2.4
Schacht 2.2 Schacht 2.1	
LEVEL 0
LEVEL +1
LEVEL -1	
Putzmeister MXR 36-4	
400
2850 200 1952 200 (2419)
200	
3253
4237 8372
792
1215 5215
8715
8467
8467	LEVEL -2	2980 335028343215 3215 3300	
4467	
A	A	
C	
C
TC	KC	
KA'
TA'	
TC'	
TB	
TB'	
TA	
KC'	
KB	
KB'	
KA	
 	 	
120
845
1395
1300	
50
150	
672562	
RCS-CL
RCS-PL 150 400	
Doorsnede A-ASchaal 1:50	Doorsnede B-BSchaal 1:50	Doorsnede C-CSchaal 1:50	
Project
Tekenings-Nr.
Schaal
deel
Versie
Blad Gecontr.:
Getek.:
Naam
Datum	
zonder schriftelijke toestemming van de 
aan derden in welke vorm dan ook, is 
Vermenigvuldiging of ter beschikking stellen
eigenaresse niet toegestaan.
Eigendom van PERI b.v.	
R	
Bouw- Fax: +31 (73) 5 49 36 51
Tel.: +31 (73) 5 47 91 00
E-Mail: info@peri.nl
Van Leeuwenhoekweg 23
5480 AH-Schijndel
 
a 2017-06-28 Tjerk Janssen diverse aanpassingen	
PERI B.V.	
2017-07-11
a2
57-0005937-B100 2017-04-05	
Uitvoeringstekening	
Detail 1Schaal 1:10Detail 1	OverzichtSchaal 1:100	
RAI HOTEL, AMSTERDAM	
CLIMBING SYSTEM -- INITIAL SETUP -- SECTIONS	
PLEASE NOTE	THE CUSTOMER IS RESPONSIBLE FOR PROPER TRANSMISSION
OF REACTION FORCES - VERTICAL AND HORIZONTAL - INTO THE CONCRETE.
THIS PERI FORMWORK IS DESIGNED FOR A MAXIMUM FRESH CONCRETE PRESSURE OF 50 kN/m²
FOR MORE INFORMATION SEE ALSO:
DO-06-0015791_b_1 Assembly instructions RCS-C
DO-09-0014247_a_1 Assembly instructions RCS-CL
ISSUED FOR CONSTRUCTION	
3 
Bovenaanzicht kern 
met klimbekisting	
1 
Bekistingssysteem 
overstekken	
2 
Impressie nhow Amsterdam Rai Hotel	
5	 VAKBLAD  	I  4   2018	
PROJECTGEGEVENS	
project nhow Amsterdam RAI Hotel
opdrachtgever COD en Being Development
hoofdaannemer Pleijsier Bouw / G&S Bouw BV
aannemer betonwerk Red Betonbouw
bekisting PERI BeNeLux B.V.
leverancier betonmortel Betonmortel Nederland
architect OMA
constructeur Van Rossum Raadgevende Ingenieurs	
p00-Nhow.indd   5	17-12-18   14:22
Er moest dus worden gezocht naar een 
alternatief. De oplossing is gevonden in 
toepassing van een uitkragende vak-
werkconstructie (foto 4). Hiervoor is op 
een slimme manier gebruikgemaakt 
van een standaardsysteem van PERI 
(VRB-systeem) dat doorgaans wordt toegepast voor het realiseren van infra-
structurele projecten.	
Vakwerkconstructie
Per overstek zijn vijf dubbele, gekop-
pelde vakwerkliggers toegepast (fig. 6). 
Elke ligger bestaat uit een bovenregel en een onderregel met daartussen dia-
gonalen. Horizontaal zijn twee liggers 
samengesteld tot een geheel, door 
middel van dwarsliggers en diagonalen 
(foto 7). Voor die diagonalen zijn stan-
daardafstandhouders toegepast. Door 
de schuine vorm van het overstek vari-
eert de lengte van de liggers. De lang-
ste is circa 21 m, waarvan 12,5 m uit-
steekt; de kortste meet 12 m.
Oplegging vakwerkliggers
De vakwerkconstructies zijn waar het 
overstek begint opgelegd op een stalen 
ligger (HEB300) die op de vloer, lood-
recht op de vakwerkliggers, evenwijdig 
aan de gevelrand is aangebracht op 
circa 1 m afstand (fig. 8). Deze ligger 
neemt een flinke drukbelasting op. 
Vanwege het overstek ontstaat aan de 
achterzijde een flinke trekkracht. Hier-
voor zijn trekankers gemonteerd door 
de vloer (fig. 5).
Bekisting
Door de vakwerkliggers kon een plat-
form worden gecreëerd waarop de 
bekisting voor de bovenliggende vloe-
ren kon worden gemonteerd. Hiertoe 
zijn tussen de vakwerkliggers steiger-
torens aangebracht waarop de vloer-
bekisting kon worden bevestigd 
(fig. 
9). De poten van deze steigers 
steunen op stalen SRU-gordingen  
(dubbele UNP-profielen) die loodrecht 
op de onderregels van de vakwerk-
liggers zijn gemonteerd.
De vloerbekisting zelf is een standaard-
systeem (VARIO-panelen). Deze stan-
daardvloerbekisting bevindt zich  
alleen óp de steigers en dus tussen  
de vakwerkliggers. De ruimte ertussen 
(de zone boven de vakwerkliggers) 
wordt ter plaatse uitgekist.
Werkvlonder	
Aan de onderzijde van de vakwerken is 
een werkvlonder aangebracht (foto 7). 
Hiervoor is gebruikgemaakt van 
dezelfde gordingen waarop de steigers 
staan. Ten behoeve van de werkvlon -
der is daar bovenop een systeem van 
VT-dragers en steigerdelen aange-
bracht.	
4 	 
12,5 m lange  
uitkragingen	
2 0 0 0	
4 0 3 0	3 7 5 0	W a l l	
1 2 5	
3 4 5	
L o a d   C a s e :	
C o u n t e r pl a t e   D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 )
W i n g   N u t   D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 )
T i e   R o d   D W 2 0	
C o u n t e r pl a t e   D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 )	
W i n g   N u t   D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 )
T i e   R o d   D W 2 0	
2 5 0	2 5 0	
2 5 0	2 5 0	
3 0 0
2 2 0	3 -3 3 -3
1 -1 1 -1
2 -2
2 -2	
S c h n i t t   1 -1 :
T e n s i o n   P o i n t   a t   L o a d   C a s e :
V R B   1 8 0 0 0
c o u pl i n g   j o i n t   f r a m e   3 0 0 0   ( 1 2 5 1 5 4 ) s t a n d a r d   f r a m e   6 0 0 0   ( 1 2 5 1 5 6 )
c o u pl i n g   j o i n t   f r a m e   3 0 0 0   D R -1 7 -1 1 2 1 7 8	
NEW	
c o u pl i n g   j o i n t   f r a m e   3 0 0 0   ( 1 2 5 1 5 4 )
NEW
c o u pl i n g   j o i n t   f r a m e   3 0 0 0   D R -1 7 -1 1 2 1 7 8 NEW
7 0 6 2	
Trekkoppeling KlimbalkOndersteuning(HEB300)	
5 	 
Trek-koppeling VRB-ligger met vloer	
6	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Nhow.indd   6	17-12-18   14:22
Afstempeling
Door de grote afmetingen van de over-
stekken ontstaan er grote belastingen 
op de bekistingsconstructie en de vloe-
ren. Deze belastingen moeten uiteinde-
lijk naar de fundering worden afgedra-
gen. Het realiseren van een goede 
belastingsafdracht vroeg een intensieve 
samenwerking met de hoofdconstruc-
teur.Drukschoor
Vooral veel aandacht moest worden 
besteed aan het opnemen van de druk-
kracht uit de vakwerkliggers op de lig-
ger nabij de vloerrand. Deze kracht 
bedraagt ter plaatse van de langste vak-
werkliggers circa 800 kN (op een dub-
bele vakwerkligger).
Het meest voor de hand liggend en 
eenvoudig zou een doorstempeling van deze kracht op de ondergelegen 
vloeren zijn geweest. Dit bleek echter 
niet haalbaar. Gezien de grootte van de 
kracht zou deze zeker helemaal naar de 
fundering moeten worden doorge-
stempeld, zo bleek uit berekening. Dit 
zou tijdige afbouw van de ondergele-
gen lagen onmogelijk maken.	
In plaats daarvan is een drie verdiepingen 
hoge stalen drukschoor toegepast, die de 	
1500	4000	1500	1500	1500	2500	1500
Unit
12-2	
1500	2000	
Unit 21-1 Unit
16.5-2
Unit
18-2
Unit
21-2 Unit
21/18-2
Unit
15-2
Unit
21-3
Unit
15-3
Unit
18-3
Unit
21/18-3 Unit
16.5-3
Unit
21-4	
Unit
21/18-4
Unit
21/18-1	
12000	
21000	
Unit 18-1	Unit 16.5-1	Unit 15-1	Unit 12-1	
6000
3000
6000
6000	6000
6000	
6000
3000
6000	
15000	
6000
6000
4500
16500	
6000
6000
6000
18000	
1500
3000
3000
3000	
VRB 12m
23-0017694-B405
VRB 15m
23-0017694-B404
VRB 16.5m
23-0017694-B403
VRB 18m
23-0017694-B402
VRB 21m
23-0017694-B401
Complement 21/18
23-0017694-B406	
Nhow Amsterdam RAI hotel	
Variokit Working Platforms
Overview	
3 x as drawn	
Drawing-no.
Scale Revision
Sheet	
Copyright of this drawing and 
associated documents are property of 
PERI. They may not be reproduced or 
made available to third persons, 
especially competitors, without our 
consent	
R	
Project
Subject checked:
drawn:
Name
Date	
23-0017694-B421 2 0 2017-11-23
2018-05-07	
General Arrangement Drawing	
PERI GmbHRudolf-Diesel-Strasse 19
89264 Weissenhorn
Phone +49 (0)7309.950-0
Fax +49 (0)7309.951-0
Mail info@peri.de	
50
The crane has to have a minimum lifting capacity of kN.	
Note
Safety Instructions	
The latest version of the valid safety and environmental regulations of the
respective states and countries have to be observed by site when our products
are used.	
Safety Instructions	
are safely transferred into the building structure (backpropping).
information. The construction site is responsible that the bearing forces
according to the corresponding technical
Anchoring of the most inside VRB truss girder has to be dimensioned and mounted	
Safety Instructions	
take additional or different suitable measures. Instruction and risk assessment shall be carried out by site.
not fully part of the scope of delivery. Therefor the construction site has to
The indicated safety equipment covers only standard designs and are	
Safety Instructions	
the crane, it must be transferred to the inside and disassembled inside.
The VRB truss girder elements must never be disassembled from the building by means of
points and observe their max. lifting capacity.
For crane transport of the VRB truss girder units always use the povided lifting	
Safety Instructions	
Possible lifting points for PSEAF can be found in the assembly instructions of standard configurations.
measures to be taken. There must be no not-safeguarded areas, also in states of assembly or disassembly.
This drawing does not replace the assembly and disassembly instructions concerning the necessary safety 	
6 	 
Bovenaanzicht uitkragende VRB-liggers	
7	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Nhow.indd   7	17-12-18   14:22
belasting direct op de kern afdroeg (foto 
10, fig. 11). Deze schoor loopt door de 
twee tussenliggende verdiepingsvloeren 
heen. Hiervoor zijn voorzieningen in 
deze vloer opgenomen.
De oplegkracht uit de vakwerken wordt 
dankzij deze schoor ontbonden in een 
horizontale trekkracht ter plaatse van de 
bovenste vloer, en een drukkracht nabij 
de kern, drie verdiepingen lager (fig. 
11). Om deze krachten op te nemen, is 
in de bovenste vloer een trekvoorzie-
ning opgenomen ten behoeve van een 
trekband. De kracht wordt zo richting 
de kern afgevoerd en moet door de 
kernwand worden opgenomen.
Drie verdiepingen lager bevindt zich 
een drukkracht die eveneens door de 
kernwand moet worden opgenomen. 
Om deze krachten netjes in te leiden, is 
de schoor via een schoen aan de kern-
wand bevestigd.
De krachten op de kernwanden leveren 
flinke momenten op, temeer omdat 
achter deze wanden zich niet overal 
vloeren bevinden. Deze krachten wor-
den opgegeven door de bekistingsleve-
rancier en de constructeur is verant-
woordelijke voor een juiste 
krachtsafdracht in het gebouw. Om de 
krachten op te kunnen nemen, is een flinke hoeveelheid extra wapening aan-
gebracht. Er is hier uitvoerig overleg 
over geweest tussen uitvoerende  
partijen en constructeur.
Doorstempeling bovengelegen vloeren
Belangrijk aandachtpunt was de keuze 
voor het aantal lagen boven het over-
stek dat nog door de vakwerkconstruc-
tie kon worden gedragen. Hierbij 
moest een optimum worden gevonden 
tussen enerzijds het aantal vloeren en 
anderzijds de reactiekrachten. Na een 
uitgebreide en langdurige studie is 
vastgesteld dat de vakwerken maxi-
maal twee vloeren moesten dragen. 
Deze belasting bestond dus uit de vak-
werkligger (plus bekistingsconstructie), 
de vloer op de vakwerkligger, de onder-
steuningsconstructie op de vloer en de 
vloer erboven.
De vloeren die daar weer boven lagen, 
mochten geen belasting uitoefenen op 
de vakwerkliggers. Om dat mogelijk te 
maken, zijn na het verharden van de 
tweede vloer de spindels onder de 
vloer direct boven de vakwerkliggers 
losgedraaid. Op dat moment moest de 
constructie dus zelf de belasting kun-
nen dragen. Hiervoor zijn tijdelijke 
staalconstructies aangebracht.
Vervormingen
Er is ook goed gekeken naar de vervor-
mingen in de verschillende fasen: eigen 
gewicht, bouwfase en eindfase. Door 
de grote belastingen zouden de vak-
werkconstructie en dus ook de vloeren 
flink doorbuigen. Om problemen hier-
mee te voorkomen, zijn de vakwerken 
in totaal 100 tot 150 mm getoogd.	
Montage en demontage
De enkele vakwerkliggers zijn in delen 
van 3 m, 4,5 m en 6 m aangevoerd en 
ter plaatse aan elkaar bevestigd. 
Demontage was een complexere aan-
gelegenheid. Omdat tijdens demon-
tage er vloeren boven de liggers aan-
wezig waren, konden ze niet 	
2 0 0 0	
4 0 3 03 7 5 0W a l l	
1 2 5	
3 4 5	
L o a d   C a s e :	
C o u n t e r pl a t e   D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 ) W i n g   N u t   D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 ) T i e   R o d   D W 2 0
C o u n t e r pl a t e   D W 2 0
( 0 3 0 8 3 0 ) W i n g   N u t   D W 2 0
( 0 3 0 9 9 0 ) T i e   R o d   D W 2 0
2 5 0 2 5 0
2 5 0 2 5 0	
3 0 02 2 0	3 -3 3 -3	1 -11 -1	2 -22 -2	
S c h n i t t   1 -1 :
T e n s i o n   P o i n t   a t   L o a d   C a s e :	
V R B   1 8 0 0 0	
c o u pl i n g   j o i n t   f r a m e   3 0 0 0   ( 1 2 5 1 5 4 )	c o u pl i n g   j o i n t   f r a m e   3 0 0 0   ( 1 2 5 1 5 4 ) NEW	
7 0 6 2	Trekkoppeling
KlimbalkOndersteuning(HEB300)
8 	 
Langsdoorsnede vakwerkliggers	
Steigertoren
Uitkragende vakwerk
constructie
Vloerbekisting	
9 	 
Vooraanzicht vakwerkconstructies met ertussen steigertorens en erop het vloerbekistingssysteem	
7 	 
Samengestelde vak-
werkliggers, gekoppeld 
met afstandhouders en 
voorzien van een werk-
vlonder	
8	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Nhow.indd   8	17-12-18   14:23
eenvoudig via een kraan worden afge-
voerd. Daarom is een systeem ontwik-
keld waarbij een vakwerkligger in etap-
pes naar binnen toe kon worden 
geschoven.
Hiertoe zijn op de vloer klimbalken met 
hydraulische spindels toegepast, een 
systeem dat normaal in een klimbekis-
ting wordt gebruikt (fig. 8). Nadat het 
eerste deel was gedemonteerd, kon zo 
het vakwerk naar binnen worden geschoven. Dit gebeurde telkens met 
slagen van 500 mm.
De delen van het vakwerk werden, een-
maal beneden aangekomen, gespie-
geld omgebouwd voor toepassing op 
het volgende overstek.	
Tot slot
Gebleken is dat bij het gehele ontwerp 
van de hulpconstructie een intensieve 
samenwerking tussen de diverse 
betrokken partijen (o.a. constructeurs 
en uitvoering) een absolute voor-
waarde is. Dit mede door het samen-
spel tussen de krachten en vervormin-
gen van de hulpconstructie en de 
bestaande of nieuw te bouwen con-
structie. In samenwerking is gezocht 
naar de beste oplossing.
De hierbij behorende taken en verant-
woordelijkheden moeten vooraf duide-
lijk met elkaar worden gecommuni-
ceerd. De Richtlijn Bekistingen en 
Ondersteuning, is hierbij, net als de 
Richtlijn Steigers zeer waardevol (zie 
kader 'Richtlijnen'). 	
Windschermen
Voor het aanbrengen van de wind-
schermen aan de gevel, inclusief vlon-
der, is een constructie gemaakt die via 
hydraulische klimbalken op twee 
vloerranden werd bevestigd. Zo kon-
den deze windschermen ook zonder 
tussenkomst van een kraan naar 
boven toe mee klimmen (fig. 12).	
10 	 
Diagonale drukschoor 
neemt drukkracht uit 
vakwerkconstructie op	
2000	Wall	
125	
11 	 
Drukschoor onder 
VRB-ligger	
Richtlijnen
De Richtlijn Bekistingen en Ondersteuningen en de Richtlijn Steigers zijn gratis   
beschikbaar op www.richtlijnbekistingenenondersteuningen.nl, respectie-
velijk  www.richtlijnsteigers.nl.	
TB'	
TB	
TB	
TA	
TA	
TA'	
TC
TC	
TC'	
+15.264	
pr. betonwand d=200	
KA'	
KC	
KB'	
KA	
KB	
KC'	
+15.264	
+15.264	+15.264	
10104 (not protected area)
3705010524 (not protected area)	
TOP VIEW FLOOR 4 TO 7
RCS-P ARRANGEMENT
10104 (not protected area)	
37050	
10524 (not protected area)	
10104 (not protected area)	
37050	
10524 (not protected area)	
4750 (RCS-P 5-Outrigger)
4750 (RCS-P 2)4750 (RCS-P 2) 4750 (RCS-P 2)4100 (RCS-P 3)
4100 (RCS-P 1) 4750 (RCS-P 2) 4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 4)	
4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 2)	
4100 (RCS-P 3)	
4100 (RCS-P 1)
4750 (RCS-P 2)
4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 5-Outrigger)	
4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 2)	
4100 (RCS-P 3)	
4100 (RCS-P 1)
4750 (RCS-P 2)	
4750 (RCS-P 2)	
II	Ia	I	
II	
I	
Ia	
II	
I	
I	
III	
III	
III	
I	
Ia	I	
1	
3	
2	
2	
2	
2	
2	
44	
5	1	3	2	2	2	2	2	
5	
1	
3	
2	
2	
2	
2	
2	
3D-View RAI Hotel	Scale 1:500	
FLOOR 2
FLOOR 3
FLOOR 4
FLOOR 5
FLOOR 6
FLOOR 7
FLOOR 8
FLOOR 9
FLOOR 10
FLOOR 11
FLOOR 12
FLOOR 13
FLOOR 14
FLOOR 15
FLOOR 16
FLOOR 17 FLOOR 18
FLOOR 19
FLOOR 20
FLOOR 21
FLOOR 22
FLOOR 23
FLOOR 24
FLOOR 25	
100
600	155	
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468)
Special Slab Shoe RCS
(Item-No:832853)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO4014-M24x100-10.9	
Anchoring -	II	
100
600	155	
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468) Slab Shoe RCS
(Item-No:109567)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO 4014-M24x70-10.9
(Item-No:026430)	
Anchoring -	Ia	
30	
100
600	155	
Special Slab Shoe RCS
(Item-No:832853)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO4014-M24x100-10.9	
Anchoring -	III	
30	Steel Plate by Site
(160x160x30)
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468)	
100
600	155	
Climbing Shoe RCS
(Item-No:109468)
Slab Shoe RCS
(Item-No:109567)
Threaded Anchor Plate DW20 (Item-No:030860)
Screw-On Cone-2 M24/DW20
(Item-No:114158)
Hex.-Bolt ISO 4014-M24x70-10.9
(Item-No:026430)	
Anchoring -	I	
Heavy Duty Dowel by site
(e.g. HILTI HDA-T)	
3300
3300
3300
280
280
280
280
TYPICAL SECTION - RCS-P	SCALE 1:25	
FLOOR 8
FLOOR 7
FLOOR 6
FLOOR 5	
LOWER SLAB SHOE
UPPER SLAB SHOE
PROTECTED SLAB	
PROTECTION BY SITE	
RAI HOTEL, AMSTERDAMRCS-P ARRANGEMENT - FLOOR 4 TO 7
(FOR PROTECTION OF SLAB FORMWORK FOR FLOOR 5 TO 8)	
2017-11-29
.
57-0005937-B306#0.dwg RCS-P ARRANGEMENT FLOOR 4 TO 7	Drawing-no.
Scale Revision
Sheet	Copyright of this drawing and 
associated documents are property of 
PERI. They may not be reproduced or 
made available to third persons,  especially competitors, without our 
consent	
R	
Project
Subject checked:
drawn:
Name
Date
57-0005937-B307 1 0 2017-09-14
2017-11-29
General Arrangement Drawing	
PERI GmbHRudolf-Diesel-Strasse 19
89264 Weissenhorn
Phone +49 (0)7309.950-0
Fax +49 (0)7309.951-0
Mail info@peri.de	
The corresponding Assembly Instructions must be observed!
Safety InstructionsThe latest version of the valid safety and environmental regulations of the
respective states and countries have to be observed when our products
are used.
Safety InstructionsThe construction site is responsible to render the proof that the bearing
forces are safely transferred into the building structure and carried off
into the subsoil.
This drawing has to be used in connection with following drawings:
57-0005937-B300 to B304 (POSITION OF CLIMBING CONES)
57-0005937-B305 to B319 RCS-P ARRANGEMENT
57-0005937-B320 TYPICAL SECTIONS	12 	 
Dwarsdoorsnede windscherm	
9	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Nhow.indd   9	17-12-18   14:23
auteurs  Harold van der Cruijsen, Wim Robbertsen Matemco Hulpconstructies bv	
H	
et project Fenix I, met een totaal 
vloeroppervlak van 45.000 m	
2, 
ligt in Katendrecht in Rotterdam, tegen-
over Hotel New York (fig. 3). De bouw-
plaats is ingeklemd tussen de Rijnhaven, 
de Veerlaan, het bestaande theater Wal-
halla en een openbare parkeerplaats.
Het project omhelst een parkeergarage 
en commerciële ruimten in een 
bestaande loods en een nieuw gebouw 
erboven met vijf tot acht bouwlagen 
(fig. 4). Hierin is ruimte voor 212 loft-
appartementen. Het appartementengebouw staat op 
een soort tafel boven het bestaande 
dak. Dit artikel geeft een toelichting op 
de  benodigde  onder steu nings-
constructies.	
Vloerondersteuning 
appartementen
De onderste (nieuwe) vloer voor de 
appartementen, één niveau boven het 
bestaande dak, is uitgevoerd met 
kanaalplaten. Deze zijn opgelegd op 
een stalen vakwerkconstructie, die het hele appartementengebouw dragen. 
De vakwerken rusten op stalen kolom-
men die door het dak van de bestaande 
loods steken. De kanaalplaten zijn zelf-
dragend en hebben in principe dus 
geen ondersteuning nodig.
De tweede verdieping van het apparte-
mentengebouw, de vloer boven de 
kanaalplaatvloer, is uitgevoerd als 
breedplaatvloer. Deze moet wel wor-
den ondersteund.
Verder naar boven toe wordt gebruik-
gemaakt van tunnelgietbouw.	
Uitdagingen 
op verschillende 
niveaus
De bijzondere hulpconstructies van Fenix	
1 
Fenix in aanbouw
Foto: Ossip van 
Duivenbode	
In Katendrecht in Rotterdam wordt gebouwd aan het 
project Fenix I (foto 1, fig. 2). In en op de oude Fenixloods 
worden een parkeergarage, commerciële ruimten en lofts 
gebouwd. Omdat deels over bestaande bouw heen moest 
worden gebouwd, waren de ondersteuningsconstructies 
alles behalve standaardwerk.	
10	 VAKBLAD  	I 
4   2018	
p00-Fenix.indd   10	17-12-18   15:01
Op papier is de ondersteuning van de 
breedplaatvloeren in dit deel wellicht 
weinig uitdagend, afgezien van het feit 
dat er veel staal aanwezig is (foto 5). Zo 
is er naast de stalen vakwerkliggers ook 
veel tijdelijk hulpstaal aanwezig, lood-
recht daarop. Dit ten behoeve van de 
stabiliteit tijdens de bouw. Voor een 
goede verbinding tussen het staal en 
de breedplaatvloer worden diverse 
stroken en knopen 'nat' uitgevoerd.
Uitdaging was een zo eenvoudig 
mogelijke oplossing te bedenken die zou passen binnen de aanwezige staal-
constructie. Het 3D-model was daarbij 
een goede hulp, want daarmee kon 
alles goed en snel op elkaar worden 
afgestemd (fig. 6).
Puntbelastingen op kanaalplaatvloeren
De eerste vloer boven de kanaalplaat-
vloer (breedplaatvloer) voldeed aan de 
eisen gesteld aan klasse A uit NEN-EN 
12812 (zie ook kader 'Richtlijn Bekistin-
gen en Ondersteuningen'). Hierdoor 
kon worden volstaan met een ontwerp 
van de ondersteuning volgens het 
handboek van de leverancier. Belangrijk 
constructief aandachtspunt was echter 
wel de maximale (punt)belasting e.v. 
op de kanaalplaatvloeren, vanuit de 
doorstempeling van de bovenliggende 
breedplaatvloeren en tunnelbekistin-
gen. Omdat deze kanaalplaatvloeren 
boven een bestaand gebouw zijn aan-
gebracht, was eventuele doorstempe-
ling onder de kanaalplaten moeilijk rea-
liseerbaar. De belastingen vanuit de 
ondersteuningsconstructie van de 
bovenliggende vloeren moesten dus zo 
veel mogelijk worden opgenomen 
door de kanaalplaten.
Afstempeling op bestaande constructie
Afstempelen op de kanaalplaatvloeren 
was echter niet overal mogelijk. In 
bepaalde delen van het gebouw 
bevonden zich immers geen nieuwe 
kanaalplaten boven het bestaande 
gebouw. Daar is onderzocht of er kon 
worden afgestempeld op de bestaande 
constructie. Voor sommige delen was dit mogelijk. Daar is met behulp van 
stalen liggers en houten dragers een 
houten werkvloer op balken/ wanden 
van het bestaande gebouw gecreëerd, 
waarop kon worden afgestempeld 
(foto 5). Op die manier kon de puntlast 
beter worden gespreid.	
Maar niet overal was een bestaande 
constructie aanwezig en sommige 
delen van de bestaande constructie ble-
ken na onderzoek niet draagkrachtig 
genoeg voor de opvang van de puntlas-
ten. Hier moest dus naar de begane 
grond worden doorgestempeld.
Door zo veel mogelijk slim gebruik te 
maken van de bestaande constructie en 
door een goede afstemming met de 
kanaalplaatleverancier, is dit doorstem-
pelen naar de begane grond echter tot 
een minimum beperkt gebleven.	
PROJECTGEGEVENS	
project
Fenix I Rotterdam
opdrachtgever Heijmans Vastgoed
hoofdaannemer Heijmans Woningbouw West
leverancier ondersteuning Matemco Hulpconstructies
montagebedrijf 
ondersteuningsconstructies Madema Steigerwerken
kanaalplaatleverancier VBI
leverancier breedplaatvloer Betonson Prefab
constructeur breedplaatvloer Schreuders bouwtechniek
architect Mei architects
constructeur ABT Delft	
Uitdagingen 
op verschillende 
niveaus	
2 
Impressie Fenixlofts, 
foto: ABT
3 
Ligging Fenix	
11	 VAKBLAD  	I 4   2018	
p00-Fenix.indd   11	17-12-18   15:01
Samenwerking
Het van tevoren meest eenvoudige 
deel bleek in de praktijk misschien wel 
het lastigste deel. Veel disciplines en 
verschillende bouwmethodieken kwa-
men hier samen en hadden allemaal in 
meer of mindere mate impact op 
elkaar:
?  de hoofdconstructeur heeft de stalen 
vakwerkspanten ontworpen, zowel 
de permanente als de tijdelijke;
?   de breedplaatleverancier bepaalt de 
maximale hart-op-hartmaat van de 
ondersteuningsconstructie;
?   de leverancier van de tunnels geeft 
de tunnellasten op;
?   de leverancier van de ondersteu-
ningsconstructie bepaalt de staan-
derlasten en ontwerpt de ondersteu-
ning voor de breedplaat en alle in 
het werk te storten natte stroken.
Vervolgens worden de staanderlasten 
afgestemd met de kanaalplaatleveran-
cier, de constructeur van de aannemer 
beoordeelt de oplossingen en het mon -
terend bedrijf moet de ondersteuning 
met de uitkragingen op hoogte veilig 
kunnen opbouwen. Vervolgens moet  rekening worden gehouden met het feit 
dat op de bouwplaats maar beperkte 
opslag mogelijk is, waardoor ook op 
logistiek vlak goede afstemming nodig 
is.	
Ondersteuning staal passage
Dwars door het oude gebouw loopt 
een passage, een brede doorgang in 
het gebouw waar geen nieuwe kolom
-
men komen te staan. Tijdens de bouw 
moest hier een puntlast van maar 
liefst 682 kN worden opgevangen. 
Deze last komt uit een stalen vakwerk -
constructie die nodig was om tijdens 
de bouw belastingen als gevolg van 
het tunnelen te kunnen opnemen. 
Deze ondersteuning van circa 16 m 
hoog is opgenomen in de ruimtestei -
ger die hier nodig was (een ruimte -
steiger is een steiger met meerdere 
staanderrijen waarmee een groot 
werkvlak kan worden gecreëerd)   
(foto 7, 8).
In het deel waar de ondersteuning en 
ruimtesteiger staan, zijn nog op diverse 
plekken betonbalken aanwezig. Omdat 
de kwaliteit van sommige delen onbe-
trouwbaar was, is hier doorgestempeld 
naar de beganegrondvloer. Stalen lig- gers op funderingsniveau spreidden de 
puntlast naar de poeren.
Door het slim integreren van de onder-
steuning van de puntlast in de ruimte-
steiger, is het probleem van de stabili-
teit van de ondersteuning van de hoge 
puntlast bij deze hoogte direct opge-
lost. Door het toepassen van vol-
doende, extra zware staanders, en door 
een goede afstemming tussen de 
diverse constructeurs van de betrokken 
partijen, was ook de hoge belasting 
prima opneembaar in het systeem.  
Stalen liggers bovenin verdeelden de 
puntlast naar de staanders.
In de ruimtesteiger zijn vloeren opge-
nomen. Deze waren sowieso nodig om 
tijdens de bouw werkzaamheden te 
kunnen verrichten langs de randen van 
de passage: hier moesten kalkzandste-
nen wandjes worden gelijmd op de 
bestaande vloeren. Om er van de 
andere kant goed bij te kunnen, was 
een (ruimte)steiger nodig. Tijdens de 
opbouw van de ruimtesteiger en 
ondersteuning waren deze vloeren 
meteen ook de montagevloeren, zodat 
er voor de steigerbouwers altijd collec-
tieve voorzieningen tegen vallen van 
hoogte waren getroffen.	
4 	 
Doorsnede Fenix, 
figuur: ABT	
5 	 
Ondersteuning breed-
plaatvloeren op de 
kanaalplaatvloeren	
12	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Fenix.indd   12	17-12-18   15:02
Stofdek Walhalla
De Fenixlofts worden letterlijk tegen 
het bestaande theater Walhalla aan 
gebouwd. Omdat het Walhalla gedu-
rende de lange bouwtijd open moest 
blijven, moest er een constructie over 
het gebouw komen om het gebouw en 
de mensen erin te beschermen tegen 
eventuele vallende voorwerpen. Hier-
voor werd een 'stofdek' bedacht: een 
tijdelijke vloer van circa 300 m	
2 met 
een overspanning van meer dan 14 m 
over het bestaande gebouw (foto 9). 
Constructief gezien was dit waarschijn-
lijk de grootste uitdaging bij dit project.
Aan de zijde van de Veerlaan was er 
weinig ruimte om steunberen te bou-
wen. Aan de zijde van de Rijnhaven 
staat de bouwkraan, waardoor ook hier 
de ruimte op de grond beperkt is. Als 
oplossing is een verhijsbare vloer als 
systeem ontworpen die op  op een 
ondersteuning (steigertoren) aan 
weerszijden van het bestaande gebouw 
ligt. Deze vloer is op maaiveldniveau 
opgebouwd, op de kade (fig. 11).  
Feitelijk is er een ruimtelijke vakwerk-
constructie gemaakt waarop met stei-
gerdelen een houten vloer is gemaakt. 
De gehele constructie kon vervolgens  door de kraan worden opgetild en op 
de steigertorens worden gehesen.
Het is hierbij belangrijk dat maatvast 
wordt gewerkt, ideaal dus voor een sys-
teemondersteuning met vaste maten. 
Deze manier van opbouwen heeft ook 
als groot voordeel dat de vloer veilig 
kon worden opgebouwd, op maaiveld-
niveau in plaats van op 13 m hoogte 
boven een bestaand gebouw.
Berekening stofdek	
Omdat dit stofdek een bijzondere tijde
-
lijke constructie is ? die gedurende een 
groot deel van de bouw blijft staan op 
een hoogte van 13 m met een overspan -
ning van ruim 14 m ? voldoen stan -
daardberekeningen hier niet meer. 
Daarom is een 3D-berekening in SCIA 
Engineer uitgevoerd (fig. 10). Hierbij zijn 
tweedeorde-effecten zoals initiële scheef -
stand en imperfecties meegenomen.	
6 	  
Stalen liggers en hou-
ten dragers op 
bestaande vloer voor 
het dragen van de 
ondersteuning	
7 	 
Tijdelijk vakwerk en tij-
delijke ondersteuning	
Tijdelijk vakwerk dat moet worden  
ondersteund (gele staalconstructie)	
Constructie die belasting uit spant verdeelt  naar onderliggende ondersteuningstoren	
13	 VAKBLAD  	I 4   2018	
p00-Fenix.indd   13	17-12-18   15:02
De steigers zijn verankerd aan de 
betonspanten van de bestaande loods. 
Verankeren aan het theater Walhalla was 
geen optie. Het theater moest zo weinig 
mogelijk overlast hebben van de bouw. 
Daar waar nodig zijn trek-/drukschoren 
naar maaiveldniveau aangebracht.
De posities van de ankers is nauwkeurig 
afgestemd met de posities van de span-
ten. In het 3D-rekenmodel zijn de 
krachten op de ankers en in de trek-/
drukschoren uit te rekenen. Zestien 
belastingscombinaties zijn doorgere-
kend om aan te kunnen tonen dat deze 
constructie te allen tijde veilig is.
In de 'poten' van de ondersteuning zijn 
vloertjes met leuningwerk en trappen 
opgenomen. Dit is ten behoeve van 
een veilige montage en demontage, maar ook om objecten die door het 
stofdek zijn opgevangen veilig te kun-
nen verwijderen.	
Ervaringen
Het 3D-model heeft, zeker met het ont-
werpen van de vloerondersteuning en 
de ondersteuning in de passage, veel 
opgeleverd. Veel clashes met het 
nieuwe permanente en tijdelijke staal 
en met de bestaande betonconstructie 
waren zo op voorhand al te zien en op 
te lossen. Omdat het hier om een 
bestaand gebouw ging, week de wer-
kelijkheid toch nog wel eens af van het 
model. Dit vereiste veel flexibiliteit van 
alle partijen. Soms waren er last minute 
nog aanpassingen nodig.	
8 	 
In het deel waar de 
ondersteuning en 
ruimtesteiger staan, 
zijn nog op diverse 
plekken betonnen con-
structiedelen aanwe-
zig, foto: Ossip van 
Duivenbode	
Video stofdek
Van de montage en het hijsen van het 
stofdek is een video beschikbaar op 
www.betoniek.nl bij dit artikel.	
9 	 
Fenix I is tegen theater 
Walhalla aan gebouwd	
14	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Fenix.indd   14	17-12-18   15:02
De aannemer begreep dit ook en deze 
had in de beginfase al duidelijk aange-
geven op zoek te zijn naar partijen die 
niet alleen de technische oplossing kon -
den bieden maar tevens flexibel zouden 
zijn gedurende het bouwproces.
De ervaring leert hier nog maar eens 
dat de op het oog meest simpele zaken, 
in praktijk de meeste uitdaging op kun -nen leveren. Van belang is dan dat er in 
het bouwteam wederzijds begrip is. 
Goed weten wie waarvoor verantwoor
-
delijk is, is bij zo'n complex werk 
daarom erg belangrijk. De demarcatie -
lijst uit de 'Richtlijn Bekistingen en 
Ondersteuningen' (zie kader) is hierbij 
een goed hulpmiddel. Bij dit project 
was ook echt sprake van samenwerking.  Zaken werden niet zomaar over de 
schutting gegooid, partijen bleven met 
elkaar meedenken. Ondanks alle wijzi
-
gingen, uitdagingen en soms tegensla -
gen, is het iedere keer weer fantastisch 
om op de bouw te komen. Eén van de 
mooiste maar ook meest uitdagende 
werken van de afgelopen jaren op het 
gebied van tijdelijke hulpconstructies! 	
10 	 
SCIA-model stofdek	
11 	 
Opbouwlocatie en  
uiteindelijke locatie 
stofdek	
Richtlijn Bekistingen en 
Ondersteuningen
De Richtlijn Bekistingen en Onder-
steuningen (voluit Richtlijn Beton-
bekistingen en Ondersteunings-
constructies) is een digitaal 
document dat moet zorgen voor een 
betere veiligheid op de bouwplaats. 
In het document zijn alle teksten van 
bestaande wet- en regelgeving,  
normen, veiligheidsbladen, materi-
aalinformatie en aan montage gere-
lateerde activiteiten als opleidingen, 
toelevering en veiligheidsprocedures 
beschreven. Initiatiefnemers zijn VSB 
(Vereniging van Steiger-, Hoogwerk- 
en Betonbekistingbedrijven) en 
KOMAT (contactgroep materieel van 
Bouwend Nederland). Hij is gratis 
beschikbaar op  
www.richtlijnbekistingenen-
ondersteuningen.nl.	
15	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Fenix.indd   15	17-12-18   15:02
auteur  John van Asten Safe
Steigersysteem m aakt vervanging 
kolom mogelijk
Prefab-betonkolom ZNA Cadix in Antwerpen vervangen vanwege vorstschade
Door flinke vorstschade tijdens de bouw moest 
een zware prefab-betonkolom in het ZNA-zieken-
huis in Antwerpen volledig worden vervangen. 
Om de belastingen tijdelijk op te vangen, is 
gebruikgemaakt van een bijzonder steigersysteem 
inclusief vijzels.	
16	 VAKBLAD  	I 4   2018	
PROJECTGEGEVENS	
Project ZNA Cadix
Opdrachtgever K.Eur Development
Hoofdaannemer THV Interbuild-MBG
Leverancier 
ondersteuningsconstructie Safe
Leverancier vloersysteem Airdeck
Leverancier prefab beton Betca
Architect VK Studio i.s.m. Robbrecht &  
Daem Architecten
Adviseur constructie VK Engineering	
p00-ZNA.indd   16	17-12-18   14:37
I
n Antwerpen wordt gebouwd aan 
een nieuw ziekenhuis, als onderdeel 
van ZiekenhuisNetwerk Antwerpen 
(ZNA): ZNA Cadix. Het ziekenhuis is 
direct aan het centrum gelegen, op het 
Eilandje, tussen het Kempischdok en 
het Asiadok. Het prestigieuze en bijzon-
dere bouwwerk bestaat uit een twee-
laagse kelder van totaal 42.000 m	
2, 
onder meer met een parkeergarage. 
Op deze kelder staan drie verschillende 
gebouwen van in totaal 65.000 m
2. 
Deze zijn respectievelijk 8, 12 en 19 
verdiepingen hoog.
De draagconstructie wordt uitgevoerd 
met prefab-betonnen gevels, prefab 
kolommen en gewichtsbesparende 
breedplaatvloeren (Airdeck). Rondom 
de kolommen zijn deze vloeren massief 
uitgevoerd, door het weglaten van de 
gewichtsbesparende elementen. De 
kolommen zijn uitgevoerd in hoge-
sterkte beton.
De prefab kolommen zijn aan de 
boven- en onderzijde voorzien van 
gains (sparingsbuizen). Deze zijn nodig 
voor het ? via stekwapening ? koppelen 
met de boven- en ondergelegen vloer. 	
Steigersysteem m aakt vervanging 
kolom mogelijk
Prefab-betonkolom ZNA Cadix in Antwerpen vervangen vanwege vorstschade	
2 
Ligging ZNA Cadix	
1 
ZNA Cadix in 
aanbouw	
17	 VAKBLAD  	I  4   2018	
Polysysteem
Alle vloeren in ZNA Cadix zijn ondersteund met behulp van 
het Poly-stempelsysteem van Safe. Dit standaardsysteem 
bestaat uit stempels, verbindingsliggers en diagonalen en aan 
de bovenzijde aluminiumliggers. Hiermee zijn alle in het werk 
voorkomende verdiepingshoogten te realiseren. De maximaal 
op te nemen stempelbelasting in dit systeem bedraagt 65 kN.	
p00-ZNA.indd   17	17-12-18   14:37
De gains worden na plaatsing van de 
stekwapening en de kolom aangego-
ten, waardoor een constructieve ver-
binding ontstaat met de vloeren en de 
volgende verdieping. Juist deze gains 
bleken kwetsbaar voor vorstschade (zie 
ook kader 'Pas op met water in gains').
Schade
Februari 2018 kende enkele zeer win-
terse weken, waarbij het deels ook 
overdag vroor. Door de combinatie van 
deze vorst en gure oostenwind ont-
stonden op de derde verdieping van 
het twaalf verdiepingen hoge deel 
scheuren boven in de kolommen (foto 4). Alleen op deze verdieping 
waren de gevels nog open. De vol-
gende negen verdiepingen waren al 
wind- en waterdicht. De reden dat 
deze ene verdieping nog open was, lag 
in het feit dat dit de installatielaag 
betrof en allerlei installaties nog moes-
ten worden ingebracht.
Bij nader onderzoek bleek dat bij enkele 
kolommen de gains onvoldoende 
schoon waren gemaakt, voordat zij met 
mortel werden gevuld. Door de koude 
was het achtergebleven water bevroren 
en werden de betonkolommen kapot 
gedrukt. Stempels
Om de kans op vervolgschade te 
beperken en de veiligheid te waarbor-
gen, zijn direct zeven volle vrachtwa-
gens met stempels geleverd. Deze 
stempels zijn als extra beveiliging 
rondom de beschadigde kolommen 
geplaatst, waardoor deze werden ont-
last. De vloeren zijn vervolgens doorge-
stempeld tot op de fundering om zeker 
te zijn dat ook de vloeren niet zouden 
bezwijken. Op die manier werd de 
voortgang van de ruwbouw nauwelijks 
verstoord.
Onderzoek
In de navolgende maanden is op ver-
schillende manieren onderzoek gedaan 
naar de ernst van de schade en is geke-
ken naar de wijze waarop de schade 
zou kunnen worden hersteld.
Uit de onderzoeken is gebleken dat alle 
kolommen met schade konden worden 
gerepareerd, uitgezonderd kolom 206.	
Kolom 206
Kolom 206 is een prefab-betonkolom 
met doorsnede 600 × 600 mm	
2 en een 
lengte van 6000 mm. Deze kolom is 
berekend op een belasting van circa 	
3  
Vloeren in ZNA Cadix 
worden ondersteund 
door het Polysysteem
4 
Scheuren bovenin de 
kolommen	
18	 VAKBLAD  	I  4   2018	
Pas op met water in gains
Het probleem met gains in prefab kolommen in relatie met vorst staat niet op zich-
zelf. Het risico bestaat dat deze gains vollopen met regenwater. Als dit water in de 
winter niet tijdig wordt verwijderd, bestaat het risico dat het bevriest. En omdat 
bevroren water meer volume inneemt dan water, ontstaan er spanningen in het 
beton en daarmee het risico op afspatten.
Een mogelijk bijkomend probleem is dat het achtergebleven water mengt met de 
aan te brengen mortel. Daardoor ontmengt de mortel en verliest het zijn kwaliteit.
Het verdient dus altijd aanbeveling om de gains tijdens de bouw af te dichten en om 
vóór het vullen met mortel eventueel achtergebleven water te verwijderen.
Meer over het risico op schade door regenwater in gains staat in het Betoniek-artikel 
'Pas op met water in gains' uit Betoniek 2018/1. Dit artikel is gebaseerd op aflevering 
2 van de rubriek Dick voor Mekaar  uit Cement.	
p00-ZNA.indd   18	17-12-18   14:37
6500 kN (rekenwaarde, dus inclusief 
veiligheidsfactor). Rondom deze kolom 
zijn direct na de constatering van de 
schade 120 stempels geplaatst. In de 
verticale lijn over de twaalf verdiepin-
gen heen zijn nog eens 1200 stempels 
geplaatst met een lengte variërend van 
3,6 tot 6,2 m inclusief koppelverband 
en diagonalen (fig. 5).
Vervangen
Uit het onderzoek naar de kwaliteit van 
kolom 206 bleek dat deze niet meer in 
staat zou zijn de toekomstige optre-
dende belastingen te kunnen dragen, 
ook niet na reparatie. Derhalve is beslo-
ten deze kolom te vervangen. De uit-
voering hiervan bleek echter veel com-
plexer dan op het moment van het 
besluit werd verwacht.
Tijdelijke ondersteuning
Rondom de kolom stonden op dat 
moment de genoemde 120 stempels. Deze maakten het onmogelijk de 
kolom te verwijderen en opnieuw op 
de bouwen. Maar ze konden niet wor-
den verwijderd voordat de belasting op 
een andere wijze zou zijn overgeno-
men. Safe is gevraagd mee te denken 
over een oplossing.
Deze werd gevonden door het inzetten 
van het Megashore-systeem, dat bij 
Safe in ontwikkeling is (fig. 7). Dit sys-
teem bestaat uit twee boven elkaar 
gelegen HEB600	
-profielen die aan 
twee zijden naast de aanwezige stem-
pels zijn geplaatst. Deze profielen zijn 
met extra platen verstevigd. Hierop zijn 
op de vier hoeken zware kokerprofielen 
(Ø273-16) geplaatst en afgeschoord 
(foto 8). Bovenop, onder de bovenlig-
gende vloer, zijn er liggers HEB450, 
voorzien van schotten, aangebracht. 
Tussen de twee HEB600-profielen zijn 
vijzels geplaatst die onder spanning zijn 
gezet. Hierna konden de stempels wor-	
5 
Doorstempeling beschadigde kolom	
6 
Stempels rondom kolom 206	
19	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-ZNA.indd   19	17-12-18   14:37
den verwijderd, zodat er meer ruimte 
was om met de beschadigde kolom 
aan de slag te gaan.
Na uitgebreide beschouwingen over de 
gewenste kracht in de vijzels is gekozen 
alleen de werkelijk optredende belas-
ting erin te drukken (zonder veilig-
heidsfactoren), zijnde 4400 kN (in 
plaatse van 6500 kN). Dit komt dus 
overeen met 1100 kN per kolom.
Aan de hand van uitgebreide raam-
werkberekeningen kon worden aange-
toond dat met deze methodiek de 
optredende krachten konden worden 
opgenomen.
Monitoring
Tijdens het vijzelen is door middel van 
een zeer nauwkeurig meetsysteem de 
verplaatsing van de vloeren en kolom 
gemeten. Bij de uiteindelijk aange-
brachte vijzelspanning van 4400 kN 
bleek de verplaatsing van de vloer circa 
3 mm te bedragen. Dit viel binnen de 
toleranties zodat de glaspuien geen 
problemen hebben veroorzaakt.
Nieuwe kolom
Na deze acties zijn de vijzels geborgd 
en is de prefab-betonkolom kapot 
gezaagd en verwijderd. Vervolgens zal 
de kolom ter plaatse opnieuw worden 
gestort. Nadat de kolom voldoende is 
verhard, kunnen de vijzels inclusief 
Megashore-ondersteuning worden ver-
wijderd. Hierna mogen de 1200 stem-
pels in de verdiepingen onder en boven 
deze constructie worden verwijderd.
Samenwerking
Op het moment van schrijven (decem-
ber 2018) is de kolom verwijderd. De 
stort van de nieuwe kolom is nog voor 
het eind van het jaar voorzien.
Door de inzet, inventiviteit en samen-
werking van alle betrokkenen zoals 
bouwheer, constructeur, uitvoerend 
team en Safe is het gelukt ook deze 
onverwachte tegenvaller op een pret -
tige en constructieve manier geza -
menlijk tot een goed einde te bren -
gen. 	
8 	 
Systeem voor het 
opvangen van de 
kolombelasting,  
stempels nog  
aanwezig	
9 	 
Systeem na ver-
wijderen stempels	
7  	 
Megashore-
systeem	
20	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-ZNA.indd   20	17-12-18   14:38
NIEUWS 	+++ NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS 	+++ NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++	
NIEUWS 	+++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS 	+++ NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++
 NIEUWS  +++	
Stubeco nieuwe 
partner van Betoniek
De belangrijkste reden voor Stubeco 
om partner te worden van Betoniek 
is 
het genereren van meer bekendheid 
aan haar activiteiten. Een van de doel-
stellingen van de vereniging is bij-
voorbeeld het uitvoeren van studies. 
De resultaten daarvan zijn voor een 
brede doelgroep interessant, breder 
dan alleen de leden van Stubeco. 
Vaak blijkt de kennis echter onvol-
doende bekend. Door het grote 
bereik van Betoniek  onder aannemers  en toeleveranciers, kan een samen-
werking bijdragen aan die bekend-
heid. Ook voor Betoniek 
is dit aantrek-
kelijk. Het gaat immers om relevantie 
kennis voor de lezers. Een van de 
ideeën is dat ook het Handboek Uit-
voering Betonconstructies dankzij de 
samenwerking op een groter bereik 
kan rekenen. Verder hoopt Stubeco 
meer mensen, ook jongeren, te inte-
resseren voor de vereniging en de 
diverse excursies en lezingen.	
 	
Op 1 november 2018 is Stubeco 
partner geworden van Betoniek. 
Stubeco is een studievereniging 
voor uitvoering van betoncon-
structies. Het doel van de vereni-
ging komt daarmee voor een 
groot deel overeen met die van 
Betoniek: het en delen van kennis 
over uitvoering van betoncon-
structies. Dankzij het partnerschap 
kunnen Stubeco en Betoniek  elkaar 
daarbij versterken.	Projectbezoek gebiedsontwikkeling  Ooijen ? Wanssum	
Nieuws	
Over Stubeco
Stubeco is opgericht in 1969 (volgend jaar viert ze dus haar 
50e verjaardag). Stubeco heeft als doel de uitvoeringstech-
niek van betonconstructies in de ruimste zin van het woord 
te bevorderen. Het accent ligt hierbij op kennis van het uit-
voeren van betonwerk, hulpconstructies, wapening en ar-
beidsomstandigheden.
De drie pijlers waarop Stubeco is gefundeerd, zijn:
?   Verrichten van studies (verzamelen van informatie in 
het vakgebied naar voorkomende en/of gesignaleerde 
problemen, meewerken aan het opstellen van nieuwe 
voorschriften)
?   Zorgdragen voor kennisoverdracht (publicaties, opstellen  rapporten en initiëren van onderzoek)
?   Het bevorderen en instandhouden van een netwerk  (organiseren van excursies en lezingen)	
Meer nieuwe partners: 
BAM, Concrefy,  Dura Vermeer, SGS Intron 
Naast Stubeco en eerder al het Cement&Betoncentrum, 
VOBN (beide nu als het Betonhuis) en VSB zijn ook 
BAM, Concrefy, Dura Vermeer en SGS Intron recent partner 
geworden van Betoniek. In de volgende editie(s) van Betoniek  
Vakblad  volgt ook een korte introductie van deze bedrijven.	
21	 VAKBLAD  	I 4   2018	
p21-stubeco nieuwe partner betoniek.indd   21	17-12-18   14:39
auteurs  Kees de Bont, Gerrit Hollemans Hünnebeck	
Bekistingsoplossing voor parkeergarage onder Vijfhoek
Grenzen systeem bekisting 
opgerekt	
22	 VAKBLAD  	I 4   2018	
PROJECTGEGEVENS	
project Fietsparkeergarage Strawinskylaan
opdrachtgever Gemeente Amsterdam, Zuidas
hoofdaannemer Van Boekel Bouw & Infra
aannemer betonwerk Bouwbedrijf R.G. Zonneveld b.v. in 
opdracht van Van Boekel Bouw & Infra
leverancier bekistingen Hünnebeck
leverancier betonmortel Mebin
architect wUrck
adviseur constructie Verhoeven en Leenders	
p00-Vijfhoek.indd   22	17-12-18   12:05
Recent is in Amsterdam de fietsenstalling Stra-
winskylaan, onder de Vijfhoek in Amsterdam 
geopend. Voor het in het werk gestorte beton is zo 
veel mogelijk gebruikgemaakt van standaardsys-
teembekisting. Het gekozen systeem voldeed ech-
ter niet overal aan de eisen vanuit het ontwerp. 
Met enkele ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen 
kon het gewenste systeem toch worden ingezet.	
D	
e nieuwe fietsparkeergarage ligt 
onder het plein Vijfhoek, aan de 
noordzijde van station Amsterdam 
Zuid. Met een capaciteit van 3750 stal-
lingsplaatsen is het de grootste fietsen-
stalling van Amsterdam. Het wordt de 
derde ondergrondse fietsparkeergarage 
nabij de Zuidas, na die op het Mahler-
plein (3000 plaatsen) en op het Zuid-
plein (2500 plaatsen). Deze flinke capa-
citeitsuitbreiding is hard nodig: de 
Zuidas groeit, net als het aantal reizi-
gers van en naar station Amsterdam 
Zuid.
De parkeergarage, die zich in een strak 
en eenvoudig betonnen volume 
bevindt, bestaat uit één bouwlaag en is 
relatief ruim opgezet. Toegang gaat 
behalve via een trap vanuit station 
Amsterdam Zuid, via een centrale 
brede corridor. De garage zelf heeft een 
opvallend breed gangpad van 7 m en is 
3,3 m hoog (foto 2). Deze hoogte is 
400 mm meer dan voorgeschreven. 
Het dek wordt ondersteund door Y-vor-
mige stalen kolommen, met daarop 
stalen balken en natte betonstroken 
(fig. 3).
Uitdaging voor de aannemer was dat 
tijdens de realisatie fietsers, voetgan-
gers en gebruikers de bouwlocatie 
ongestoord moesten kunnen passeren. 
Bovendien was de beschikbare bouw-
tijd zeer kort. Al na vijf maanden was 
het betonnen dek af, waarna gestart 
kon worden met de inrichting van het 
maaiveld terwijl ondergronds verder 
kon worden gewerkt.	
Opzet garage
De parkeergarage is uitgevoerd met 
een blijvende damwandconstructie 
rondom, waartegen een betonwand is 
aangestort. De vloer is 500 mm dik en 
wordt ondersteund door poeren op 
combipalen. Het ter plaatse gestorte 
dek is 700 mm dik. Dit 3600 m	
2 grote 	
Recent is in Amsterdam de fietsenstalling Stra-
winskylaan, onder de Vijfhoek in Amsterdam 
geopend. Voor het in het werk gestorte beton is zo 	
Grenzen systeem bekisting 
opgerekt	
1 
Uitgeschaalde deel tussen de panelen	
23	 VAKBLAD  	I  4   2018	
p00-Vijfhoek.indd   23	17-12-18   12:05
dek wordt, behalve door de zijwanden, 
ondersteund door stalen Y-vormige 
kolommen (foto 4). Op armen van die 
kolommen ligt een stalen balk 
(HEB340) die in het dek is geïntegreerd 
(foto 5). Alleen de onderzijde is 
zichtbaar.
Systeembekisting
Het deel tussen de kolommen is gerea-
liseerd met een systeembekisting. Er is 
gebruikgemaakt van het Topec-sys-
teem van Hünnebeck. Dit is een modu-
lair systeem met panelen met maxi-
male afmetingen van 1,80 × 1,80 m	
2 
(kleinere afmetingen zijn ook beschik-
baar). De panelen zijn opgebouwd uit 
een aluminiumframe waarin een kunst-
stofplaat is bevestigd en zijn geoptima-
liseerd wat betreft gewicht. Een paneel 
van 1,80 × 1,80 m	
2 weegt 47 kg en is 
daardoor met twee man te monteren.
In de hoeken worden de panelen  ondersteund door standaardstempels, 
beschikbaar met een capaciteit van 20 
en 30 kN en optioneel uit te voeren als 
valkopsysteem (niet toegepast bij dit 
project).	
Er is voor een systeembekisting geko
-zen vanwege de beperkte investering 
en het strakke nadenpatroon wat dat 
oplevert (foto 3). De architect was bij
-
zonder gecharmeerd van dat patroon. 
Probleem van het gekozen systeem 
van Hünnebeck was echter dat de 	
3 	 
Doorsnede over kolommenrij	
2 	 
Fietsparkeergarage in 
gebruik, foto: Van  
Boekel	
24	 VAKBLAD  	I  4   2018	
'Kelderdek - Dsn A' 1:1000	
-7 0 0	
D	L	
-4 . 7 6 0
-1 . 4 0 0	
B	A	J	E	
-5 . 9 6 0-5 . 2 6 0	
I	F	
N A P	
C	
-4 . 7 0 0	
A 1	G	K	H	
K e l d e r d e k   -  D s n .   B	1 : 1 0 0	
H	
-4 . 7 6 0	
K	
-5 . 3 1 0	
J	B	D	
-4 . 8 1 0
-7 0 0
-6 . 1 6 0
-5 . 2 6 0	
L	
-5 . 9 6 0 N A P
-1 . 4 0 0
-4 . 7 0 0	
A	A 1	C	E	F	G	I	
-7 0 0
-1 . 4 0 0	
D o o r s n e d e A	1 : 1 0	
K e l d e r d e k   -  D s n .   C	1 : 1 0 0	
F	
-7 0 0
-1 . 4 0 0	
A 1	
-5 . 8 5 0	
G	I	
-5 . 2 6 0	
B	
N A P N A P	
E	
-4 . 7 0 0
-6 . 2 5 0
-4 . 7 6 0	
C	A	D	H	J	
3 D   a a n z e t   d i l a t a t i e pr o f i e l	t b v   w a n d -d i l a t a t i e   -  1 : 2 0	
K e l d e r d e k   -  D s n .   D	1 : 1 0 0	
N	L	
-4 . 7 0 0
N A P
-5 . 2 6 0	
M	
-4 . 7 6 0 -7 0 0
-1 . 4 0 0	
D e t a i l   a a n z e t   d i l a t a t i e pr o f i e l	t b v   w a n d -d i l a t a t i e   -  1 : 1 0	
-7 0 0
-1 . 4 0 0	
© Ingenieursbureau Verhoeven en Leenders bv.  Deze tekening mag niet worden vermenigvuldigd of aan derden ter inzage worden gegeven zonder onze schriftelijke toestemming.	
d a t u m   : r e v i s i e
S t a t u s :
D E F I N I T I E F	
T e l e f o o n :     0 4 1 3 -2 5 1   0 9 6
E m a i l :     i n f o @ v e r h o e v e n -l e e n d e r s . n l	
pr o j e c t   &   pr o j e c t n u m m e r   :
O n d e r d e e l   :
I n   o pd r a c h t   v a n   :
a k k o o r d   :
g e c o n t r .   :
f o r m a a t   : s c h a a l   : g e t e k e n d   :	
A HC W	
2 1 6 2 1 0	
R u d i g e r s t r a a t   1 0 ,     5 4 0 8   A B   V o l k e l
w w w . v e r h o e v e n -l e e n d e r s . n l
t e k e n i n g n u m m e r   :C O _ C O _ V L 1 6 0 5 4 D O -T E K -0 5 2
D s n   k e l d e r d e k   ( -7 0 0 )
G e m e e n t e   A m s t e r d a m
A a n l e g   F i e t s pa r k e e r g a r a g e   V i j f h o e k	2 3 . 1 2 . 2 0 1 6
M T
A 0 1 : 1 0 0 / 2 0	
C o n s t r u c t i e t e k e n i n g	
T e k l a   S t r u c t u r e s	
5 0 0	
v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	
1 8 0 0
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5	
Y -k o l o mN 3 5 5 . 6 / 2 0S 3 5 5	Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5	Y -k o l o mN 3 5 5 . 6 / 2 0S 3 5 5	6 0	
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	
Y -k o l o mN 3 5 5 . 6 / 2 0S 3 5 5	
v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5	
5 9 5 0 0	
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	
H E B 3 4 0	S 2 3 5	
v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	
v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	
H E B 3 4 0	S 2 3 5	H E B 3 4 0	S 2 3 5	
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	v e r g r o t e   k o ppl a a tS 3 5 5	
H E B 3 4 0 S 2 3 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	
3 3 0 0	
H E B 3 4 0 S 2 3 5 5 9 5 0
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5 k e l d e r d e k   r o n d o m   d r a g e n d
k o ppe l e n   a a n   d a m w a n d s c h e r m
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	
7 0 0	
H E B 3 4 0 S 2 3 5	
k e l d e r d e k   r o n d o m   d r a g e n dk o ppe l e n   a a n   d a m w a n d s c h e r m	
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5
5 5 0 0	7 0 07 0 0	
1 0 0 0
4 5 0 0
6 4 0 0
6 4 0 0
5 5 0 0	5 5 0 0	5 5 0 0	5 5 0 0	5 9 5 0	
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 d m w a n d s c h e r m   a f b r a n d e n
t h v   b o v e n z i j d e   k e l d e r d e k
H E B 3 4 0 S 2 3 5 H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	
7 0 0	
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	
7 0 0	
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5 v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5	
1 1 0	Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
H E B 3 4 0 S 2 3 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5	3 3 0 0	Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5 Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 2 0
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
5 5 0 0
H E B 3 4 0 S 2 3 5Y -k o l o m
N 3 5 5 . 6 / 4 0
S 3 5 5v e r g r o t e   k o ppl a a t   m e t
v e r s t i j v i n g s -s c h o t t e n
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t
S 3 5 5
v e r g r o t e   k o ppl a a t   m e t
v e r s t i j v i n g s -s c h o t t e n
S 3 5 5 H E B 4 0 0 S 2 3 5
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5 6 4 0 0
k e l d e r d e k   r o n d o m   d r a g e n d
k o ppe l e n   a a n   d a m w a n d s c h e r m 5 5 0 0
1 8 0 0
k e l d e r d e k   r o n d o m   d r a g e n d
k o ppe l e n   a a n   d a m w a n d s c h e r m	
5 0 0 7 0 07 0 0
6 0
5 0 0
7 0 0
3 3 0 0
8 5 0	
5 9 5 0 0
1 0 0 0
4 5 0 0
6 4 0 0
5 9 5 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 9 5 0	
D e t a i l   o n t l u c h t i n g s v o o r z i e n i n g	t b v   s t o r t e n   k e l d e r w a n d e n   -  1 : 1 0	
K E L D E R D E K ,   d = 7 0 0
C 3 5 / 4 5 ,   b k = -7 0 0
o n t l u c h t i n g s b u i s B 9 5 / 3 . 5
s po n n i n g   i n   o n d e r z i j d e   d e k
t pv   a a n s l u i t e n d e   k e l d e r w a n d e n	
l a t e r   t e   s t o r t e n   k e l d e r w a n d e n
d m v   z e l f v e r d i c h t e n d e   b e t o n	
i n j e c t i e -s l a n g   i n   s po n n i n g   o pn e m e n
t b v   e v e n t .   i n j e c t e r e n   w a n d -a a n s l u i t i n g	
7 0 0	
3 0 0 1 0 0
o n t l u c h t i n g s b u i s   u i t k o m e n d
a c h t e r   i n s t a l l a t i e w a n d   o f
b o v e n   pl a f o n d -e i l a n d	
w a n d -s t o r t	
S T R I P 5 * 1 5 0 3 0 0
2 x   a a n g e l a s t e
P L 3 * 3 0	
a a n s l u i t e n d e
w a n d -s t o r t	
d i l a t a t i e   i n   w a n d	
1 0 0 1 0 0	
1 0 0
1 5 0 1 5 0
B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5
B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5
B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5	
7 0 0	B 3 5 5 . 6 / 1 2 . 5
S 3 5 5	7 0 0
3 3 0 0
5 0 0	
k e l d e r d e k   r o n d o m   d r a g e n d
k o ppe l e n   a a n   d a m w a n d s c h e r m k e l d e r d e k   r o n d o m   d r a g e n d
k o ppe l e n   a a n   d a m w a n d s c h e r m	
3 0 5	
5 9 5 0
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5	
KELDERDEKd = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5	3 9 5	
1 7 3 0	
7 0 0
3 3 0 0
6 0
5 0 0
7 0 0
6 0
5 9 0
4 0 0	
1 8 0 0
1 0 0 0
4 5 0 0
6 4 0 0
6 4 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
5 5 0 0
K E L D E R D E K
d = 7 0 0 , C 3 5 / 4 5
B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5	
3 3 0 0	
B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5
B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5 1 5 0 0 0
+ 3 2 0 0	3 2 0 0	
1 5 0 0 0
D E K S T R A W I N S K Y -V I A D U C T
H E B 3 4 0
S 3 5 5 B 2 7 3 / 1 0
S 3 5 5	
7 0 07 0 0
6 0
5 0 0	
1 5 0
d i l a t a t i e -pr o f i e l   t b v   w a n d -d i l a t a t i e
a a n z e t t e n   i n   k e l d e r d e k	7 0 0	K E L D E R D E K ,   d = 7 0 0
C 3 5 / 4 5 ,   b k = -7 0 0	
A	
l a t e r   a a n   t e   l a s s e n   d i l a t a t i e -pr o                  
                 
                                
Reacties