In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden bouwt Van Hattum en Blankevoort in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste 'zoutdam' ter wereld. De dam voorkomt door selectieve onttrekking van zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en het drinkwater. Om tijdens de bouw de veiligheid te maximaliseren en het functioneren van het Binnenspuikanaal zo min mogelijk negatief te beïnvloeden, worden vrijwel alle constructieonderdelen voorgebouwd
op het naastgelegen voorbouwterrein. Met de grootste hijsbok van Europa worden ze straks op hun definitieve plek gezet.              
                
             
                              
                                      
                      PROJECTGEGEVENS
Project :  Selectieve Onttrekking IJmuiden
Opdrachtgever:  Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer:  Van Hattum en Blankevoort
Grond-/baggerwerk:  Van den Herik
Installatietechniek (bediening en besturing):  Vialis / Visser & Smit Hanab
Staalconstructies en bewegingswerk:  Spie
Contractvorm:  Design & Construct (UAV-GC 2005)
Opdracht verleend:  augustus 2021
Bouwwerkzaamheden:  oktober 2022 tot eind 2024
Geplande oplevering:  medio 2025
4	 VAKBL AD  	  4  2023	
Auteur  Marijn van der Hoog, Van Hattum en Blankevoort ? Jos den Hollander, Van Hattum en Blankevoort ? Coen Smets, Betoniek / Aeneas Media	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   404-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   4	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
GROOTSTE ZOUTDAM TER WERELD ZOVEEL  MOGELIJK PREFAB  UITGEVOERD	
Selectieve 
Onttrekking 
IJmuiden	
1   S	electieve Onttrekking IJmuiden vanuit de lucht;   
de pijlers staan nu nog op het Arosa Sun-terrein	
5	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   504-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   5	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
H	
et sluizencomplex in IJmuiden heeft 
sinds de komst van de Zeesluis IJmuiden 
in 2022 de grootste zeesluis ter wereld. 
Het complex is een van de belangrijkste en 
meest drukbevaren routes voor vaar verkeer 
tussen de Noordzee en de Nederlandse binnen -
wateren. De nieuwe zeesluis is nog niet volledig 
in gebruik. Per schutting, komt er namelijk erg 
veel zout (zo'n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal , 
soms wel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. 
Dat is onwenselijk voor natuur, land- en tuin-
bouw, koel- en/of proceswater voor industrie 
en drinkwater voorzieningen. Als de zoutdam 
eind 2024 functioneel in gebruik is, kan de in 
2022 geopende nieuwe Zeesluis IJmuiden 
volledig worden ingezet.
SELECTIEVE ONT TREKKING
Om het zoete water te beschermen tegen ver -
zilting, wordt zout water via een ingenieuze 
grotendeels betonnen constructie in een ge-
creëerde vernauwing van het Binnenspuikanaal 
(fig. 2) terug naar de Noordzee afgevoerd, via 
het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden. Hierbij 
wordt gebruikgemaakt van het principe dat zout 
water zwaarder is dan zoet water. Het zoute 
water zakt naar de lokaal verdiepte zone in de 
waterbodem, gelegen voor de constructie voor 
selectieve onttrekking (SO). Tussen de SO-
constructie en de ondergrond zijn drie grote 
openingen. Het zoute water wordt door deze 
openingen terug naar zee afgevoerd (spuien bij 
laag water, pompen bij hoog water). Het zoete 
water wordt juist tegengehouden door de dam 
en blijft in het Noordzeekanaal. 
De methode selectieve onttrekking is in Neder -land al eerder op kleine schaal toegepast bij het 
gemaal De Helsdeur in Den Helder. Gelet op de 
schaalgrootte, is de constructie bij IJmuiden 
zonder meer uniek te noemen.
DE OPGAV E	
Het belangrijkste onderdeel van de totale opgave 
was het ontwerp en de realisatie van de SO-con
-
structie. Deze is circa 90 m breed en bestaat uit 
t
 wee pijlers, twee landhoofden, met daartussen 
drie betonnen scheidende wanden (fig. 4). Deze 
scheidende wanden reiken niet tot aan de bodem, 
waardoor er aan de onderzijde sleufvormige 
openingen overblijven. Bovenin het middendeel 
van de scheidende wand komt een grote beweeg -
bare zakdeur, die toegang verleent aan (onder -
houds)schepen om het Binnenspuikanaal op te  k
 unnen varen voor onderhoud aan de kades en 
de pompinstallaties van het achtergelegen 
gemaal. Verder worden er vier grote vispassages 
gerealiseerd. Ook de bodembescherming van het 
Binnenspuikanaal en Noordzeekanaal behoort 
tot de opgave. Ter plaatse van de SO-constructie 
wordt de bodem plaatselijk flink verlaagd tot 
NAP -23 m: de zogenoemde zoutvang.	
WATERBOUWKUNDIG L AB
Om de methode selectieve onttrekking optimaal 
te laten functioneren, is de geometrie en posi-
tionering van het hele ontwerp ? van de SO-
constructie, de vernauwing van het Binnen-
spuikanaal en het bodemverloop ? erg 
bepalend. Aan de hand van diverse computer -
simulaties (CFD) en schaalproeven in het 
waterbouwkundig laboratorium heeft Deltares 
het optimale ontwerp gemodelleerd en bepaald. 
De uitkomsten uit deze proeven zijn door Rijks -
waterstaat voorgeschreven als absolute 
hydraulische randvoorwaarden. Zolang de 
ontworpen en gerealiseerde SO-constructie 
aan deze randvoorwaarden voldoet, is Rijks -
waterstaat verantwoordelijk voor de hele werking 
van het principe van selectieve onttrekking.
UIT VR A AG
Bij de uitvraag heeft Rijkswaterstaat twee 
toprisico's gedefinieerd: functieverlies van het 
Binnenspuikanaal en optreden van zettings -
vloeiing. 
Functieverlies Binnenspuikanaal
Het Binnenspuikanaal heeft een aantal zeer 	
In het Binnenspuikanaal van het sluizencomplex IJmuiden bouwt Van 
Hattum en Blankevoort in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste 
'zoutdam' ter wereld. De dam voorkomt door selectieve onttrekking van 
zout water verdere verzilting van het Noordzeekanaal en achterland, en 
daarmee negatieve effecten op natuur, land- en tuinbouw, industrie en 
het drinkwater. Om tijdens de bouw de veiligheid te maximaliseren en 
het functioneren van het Binnenspuikanaal zo min mogelijk negatief te 
beïnvloeden, worden vrijwel alle constructieonderdelen voorgebouwd 
op het naastgelegen voorbouwterrein. Met de grootste hijsbok van 
Europa worden ze straks op hun definitieve plek gezet.  	
2   Principe van Selectieve Onttrekking: het zware zoute water wordt door openingen onderin de constructie  afgevoerd naar zee, het zoete water blijft achter in het Noordzeekanaal.	
6	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   604-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   6	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
belangrijke functies. Het is een belangrijke 
afvoertak van water uit het achterland, dat via 
rivieren en het Amsterdam-Rijnkanaal en het 
Noorzeekanaal op dit kleine stukje water 
drukt. Ook heeft het kanaal een ecologische 
(vismigratie) en scheepvaartfunctie (voor 
onderhoud; geen vaarweg). Tijdens de gehele 
uitvoering moet daarom het risico worden ver-
meden dat er functieverlies optreedt van het 
Binnenspuikanaal. 
Zettingsvloeiing
De grondlagen in het specifieke gebied zijn 
gevoelig voor zettingsvloeiing. Dat is een geo-
technisch gegeven van de locatiespecifieke 
samenstelling van de ondergrond. Zodra er tril-
lingen optreden in de ondergrond, bijvoorbeeld 
bij het aanbrengen van funderingselementen 
zoals buispalen en damwandplanken, kan de 
korrelpakking van de grondlagen verweken 
doordat de waterspanning wordt verhoogd. 
Hierdoor ontstaat de kans op het afglijden, het 
rollen, van de grondlagen. Als dat eenmaal 
gebeurt, is het niet meer te beheersen.
Naast deze toprisico's werden in de uitvraag 
tevredenheid van beheerder en omgeving als 
kansen gedefinieerd. 
ZOVEEL MOGELIJK PREFAB
In de tenderfase is gekozen om de constructie -
onderdelen zoveel mogelijk prefab uit te voeren 
op een voorbouwlocatie op het Arosa Sun-terrein, 
aan de noordkade van het Binnenspuikanaal en 
dichtbij de uiteindelijke positie van de SO-
constructie. Met deze uitvoeringsmethode was 
het niet nodig om een zware en diepe bouwkuip 
te maken in het Binnenspuikanaal, waarmee 
direct de twee grote projectrisico's konden 
worden vermeden. Een bouwkuip had tot een 
gedeeltelijk functieverlies van het Binnen-
spuikanaal kunnen leiden, maar ook de kans op 
zettingsvloeiing kunnen vergroten ten 
opzichte van de uiteindelijk gekozen methode. 
Bovendien is het geen prettige en veilige 
gedachte om personeel op grote diepte (NAP 
?28 m) te laten werken, met het risico op (aan-
vaar)schade en de hoge waterdruk op de 
bouwkuip. 
Een ander alternatief dat is overwogen, was 
het ter plekke maar zonder bouwkuip opbouwen 
van de pijlers en landhoofden, door kleinere ring-
elementen 'in den natte' op elkaar te plaatsen en 
monteren. Dit bleek een te grote constructieve 
uitdaging, met name uit oogpunt van het kunnen 	
3   Zoutgehalte door spuisluizen zonder (boven) en met selectieve onttrekking (onder); met op de afbeelding  links het Binnenspuikanaal
5
    Overzicht  voorbouwterrein 
4   De SO-constructie bestaande uit twee pijlers, twee landhoofden, 
scheidende wanden en een zakdeur 
in het midden	
7	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   704-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   7	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
garanderen van de voorgeschreven technische 
ontwerplevensduur van honderd jaar, conform 
Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken (ROK) 
versie 1.4.
GROOTSTE HIJSBOK VAN EUROPA
De methode van zoveel mogelijk prefab op de 
voorbouwlocatie bouwen brengt een enorme 
gewichtsuitdaging met zich mee. Met name de 
twee pijlers zijn qua afmetingen en gewicht 
gigantisch. Die moeten nog wel even op zijn 
plek worden gehesen. Al in de tenderfase heeft 
Van Hattum en Blankevoort hier voor de samen-
werking opgezocht met het Belgische bedrijf 
Scaldis, dat is gespecialiseerd in het op- en af-
breken van zware offshore (staal)constructies. 
De ingezette hijsbok Gulliver (foto 6) is de 
grootste van Europa en heeft een hijscapaciteit 
van 4000 ton. Hoewel dus een aanzienlijke 
capaciteit, is gedurende het hele project veel 
aandacht besteed aan weight watching van de 
pijlers. De pijlers wegen namelijk circa 3000 
ton en moeten op een bepaalde afstand van de 
kade worden opgepakt. Ook een strakke plan-
ning van de werkzaamheden is cruciaal. De 
inzet van de Gulliver moest namelijk ruim een 
jaar van te voren worden vastgelegd.
GEWICHTSREDUCTIE
Het hele uitvoeringsplan staat of valt bij het 
kunnen optillen van de zwaarste onderdelen, 
de twee pijlers. In de tenderfase zijn daarom 
bewust bovenwaarden aangehouden, met 
name van het soortelijk gewicht van het beton 
en de hoeveelheid toe te passen wapening.   Op deze twee punten kon gedurende het project 
inderdaad enige gewichtsreductie worden 
behaald. De geometrie van de pijlers was al 
voorgeschreven. De dikte van de buitenwanden 
is in het ontwerp door Van Hattum en Blanke
-
voort bepaald en zo slank mogelijk gehouden. 
Dat bleek uitdagend. Desondanks is bij de 
uitwerking van het ontwerp op de totale hoe -
veelheid toegepast materiaal bespaard, en dus 
op duurzaamheid en kosten. Gedurende de hele 
uitwerking van het project zijn alle constructie -
onderdelen altijd met voldoende marge onder 
het maximale hijsgewicht gebleven. Dat gaf 
alle betrokken projectpartners een comfortabel 
gevoel.
  T YPE BETON
In het ontwerp is het toegepaste constructie
-
beton bepaald op C35/45. Het betonmengsel is 
samengesteld conform de ROK 1.4 en geldende 
NEN-normen. Het beton moet voldoen aan de 
milieuklassen XD3, XC4, XF4 en XS3. Daar van is 
XS3 (aantasting door chloriden uit zeewater, 
getijdenzone, spat- en stuifzone) het meest 
maatgevend. Omdat gewicht zo'n belangrijk 
onderdeel is in dit project, zijn door Van Hattum 
en Blankevoort aanvullende eisen gesteld aan 
de volumieke massa van het beton per stort. Als 
eerste zijn de massieve voeten van de verder 
holle pijlers gestort. Bij het storten daar van, 
zo'n 25% van het totale betonvolume van de 
pijlers, is bij elke betonmixer gecontroleerd of 
de volumieke massa van het geleverde beton 
binnen de gestelde randvoorwaarden bleef. 
KLIMBEKISTING
Voor de pijlers en landhoofden is een klim-
bekisting gebruikt (foto 7). Vanaf de voet gaat 
de klimbekisting elke slag 3,25 m omhoog. In 
totaal bestaat het stortplan van de pijlerwanden 
uit acht stortslagen (fig. 8). De wanden zijn 
circa 500 mm dik. Vanwege het volume en de 
warmteontwikkeling van het beton, treden 
inwendige spanningen op die tot scheur vorming 
kunnen leiden. Om de scheurwijdte te beheer -
sen, is de werkwijze van CROW-CUR Rapport 
1:2020 aangehouden. Uit kostenoverweging is 
niet gekozen voor het koelen van de beton-
mor tel, maar voor het toepassen van extra 
wapening om de optredende spanningen op te 
kunnen vangen.	
7   De pijlers, met sponning voor de wanden, zijn gestort met een klimbekisting 	
De pijlers worden met de grootste hijsbok van Europa in een natte 
bouwkuip gehesen en uiteindelijk op staal gefundeerd
6   Gulliver, de grootste hijsbok van  Europa bron: DEME
8	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   804-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   8	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
VOORBOUWLOCATIE 
Het Arosa Sun-terrein is vergroot en ingericht 
als voorbouwlocatie voor nagenoeg alle con-
structieonderdelen, met als gevolg meer meters 
aan kademuur en een hogere belastbaarheid 
van het maaiveld (fig. 9). Dit tot tevredenheid 
van Rijkswaterstaat, de beheerder van het 
sluizencomplex. De buispalen van het nieuwe 
stuk kade zijn trillend ingebracht. Vanwege 
het risico op zettingsvloeiing zijn diverse 
waterspanningsmeters ingezet om de water-
spanning te meten en monitoren tijdens het 
trillen. Deze geven aan de hand van signale -
ringswaarden aan wanneer de spanning te 
hoog dreigt te worden. Het tijdelijk stoppen 
met trillen zorgt in dat geval voor een significante 
daling in de waterspanning.
Vanwege het enorme gewicht van de pijlers, 
was het van belang de ondergrond van de 
voorbouwlocatie te versterken. Het zou echter 
zonde zijn om de pijlers op een paalfundering 
te zetten. Dat zou een verloren constructie 
hebben betekend. Bovendien zou het heien het 
risico op zettingsvloeiing aanzienlijk hebben ver -
groot. Ook was het nodig om de combiwanden 
van het nieuwe stuk kade, vanwege het 
gewicht van de pijlers, diagonaal te verankeren. 
Daarbij zouden funderingspalen in de weg 
hebben gezeten.
In plaats van het toepassen van een paal-  
fundering, is de grondconstructie van de 
voorbouwlocatie gewapend met een vezelnet 
gevuld met menggranulaat. Het gewicht van de 
pijlers en de scheidende damwanden wordt 
hiermee goed verspreid en de zetting treedt 
gelijkmatig op. De verticale ver vorming van de 
ondergrond is berekend en de zakking verliep 
volgens verwachting. Om deze kleine ver vor -
mingen op te vangen, kon de klimbekisting niet 
altijd loodrecht omhoog en moest deze soms 
enkele millimeters worden bijgesteld. Zeker bij 
prefab luistert maatvoering erg nauw. Eenmaal 
op hun plek moeten de pijlers uiteraard wel 
een continue loodrechte lijn aanhouden binnen 
de gestelde toleranties.
HIJSVOORZIENINGEN PIJLERS
De pijlers worden straks opgetild door de 
hijsbok. Naast gewichtsreductie, is het goed 
verdelen van het gewicht over de hijspunten 
extreem belangrijk. De positie van de hijspunten 
heeft namelijk een direct gevolg voor het 
maximale hijsgewicht. Daarom zijn vooraf 
kaders en toelaatbare toleranties bepaald voor 	
8    Stortplan van de pijlers
9a  
 
P
 alenplan versterkte voorbouwlocatie (plattegrond)
9b  
 	
Door	
 snede ter plaatse 
van de voorbouwlocatie 
van de pijlers 	
0 06
007
0
08
010
2 03
2
05
207	
4
10	4
11
412
413
414
415
416
417	
S
50L-
03	
S
50L
- 0
4
S50L
- 0
5	
S
50L-
03	
S
50L
- 0
4
S50L
- 0
5
B L03	0
06
007
0
0 8
010
2 0 3
2
05
207	
4
10	4
11
412
413
414
415
416
417	
S
50
L
- 0
3	
S
50
L
- 0
4
S50
L
- 0
5	
S
50
L
- 0
3	
S
50
L
- 0
4
S50
L
- 0
5
B L0
3	
F 2	
G	
H	
H	
J	
J	
E
4
WT G 5	
DL	
DL	
s
ch i
p
 1
1 0 x
11
,4
m	F
1	
F 4	
F
3	
PVR g
estuurde boring ( Liander)	
d
ers  
(
2 50
kN
) 
  h	.o .
h . 
c
a
.  15
m	
best aande gr outankers ha ndhaven	
bestaand verankeri ngsscherm h andhaven	
V	gording HEB 360 op +0.400	
voorbouwlocatie	
b
ol d
er s 
(2
50kN
)   
h.
o.
h . 
c
a.  
15
m	Lo sw
al
1
5
0 00	
2
.
0	
2 .0	
N.A.P.+0,
000 m	K.P. -0,400 m	
b.k. aanleg bodem-
beschermin g -23m	
b.k. toekomstige
zoutvang -25m	
1:
5	
Pv r gest uur de boring  (Lian der)	
15-stren gs anker	
systeemgrens	werkgrens	
stal en buispaal  ø1420x20	
43°
4
7°	
stal en deksl oof B=1950	
schaal:	1:500	
9	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   904-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   9	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
de posities van de hijspunten. Bovenop de pijlers 
zijn twee hijsframes speciaal voor dit werk ont-
worpen en geproduceerd, voor een eenmalige 
hijsbeweging (foto 11). De frames zijn circa  
3 m hoog en hebben elk twee hijspunten, elk 
hijspunt is met elf hijsankers aan de pijler 
bevestigd. De langste hijsankers zijn circa  
14,5 m lang. Dit zijn Gewi-staven die door sta-
len mantelbuizen worden doorgekoppeld. Het 
aanbrengen moest zeer nauwkeurig gebeuren, 
met een steltolerantie van maximaal 1 à 2 mm. 
Naast de hijsframes, is een speciaal stelframe 
op maat gemaakt om de hijsankers per groep  snel, efficiënt en nauwkeurig te stellen. Hiermee 
is veel bouwtijd gewonnen.
Bij het monteren van het hijsframe worden de 
Gewi-staven op spanning gezet en aangetrokken 
op het frame met behulp van een vijzel. Daarmee 
wordt de verlenging uit de staaf gehaald, zodat 
dit tijdens het hijsen niet kan gebeuren. Voor het 
hijsen zelf worden de hijshaken van de hijsbok, 
de shackles met elk een maximale hijscapaciteit 
van 900 ton, aan het frame bevestigd. Om de 
schaalgrootte nog maar eens te benadrukken: 
de borgpennen in de hijshaken hebben een 
diameter van 440 mm en worden hydraulisch aangedreven (fig. 10). Nadat de pijlers op 
hun plek staan, wordt het hijsframe verwijderd. 
De uit de pijlers uitstekende hijsankers worden 
doorgeslepen en met beton afgewerkt.
STELLEN VAN DE PIJLERS
Voor het plaatsen van de pijlers wordt gewerkt 
met een natte bouwkuip vrij in het water. De 
pijlers worden tijdelijk op palen geplaatst. In 
de paal wordt onder water een paalkop 
gemaakt van gewapend onderwaterbeton. 
Daarop wordt een stalen plaat gemonteerd en 
ondergoten met grout. Op de plaat wordt een 
vijzel aangebracht. De pijler wordt met de hijsbok 
in de bouwkuip gehesen en tot circa 5 cm boven 
de vijzels gebracht. 
 
Ver volgens worden de vijzels uitgezet en 
nemen ze het gewicht van de pijler geheel over, 
zodat de kraan ontkoppeld kan worden. Per 
pijler zijn acht vijzelpalen met acht vijzels 
geïnstalleerd, verdeeld in drie hydraulische 
groepen, zodat de beste stabiliteit kan worden 
gegenereerd (driepoot). Hiermee wordt de 
pijler in het verticale vlak op de juiste positie 
gesteld.   
In het horizontale vlak wordt de pijler gesteld 
door middel van een lier-constructie. Onderin 
de voet zitten acht punten, met daaraan de lie -
ren die via katrollen bovenop de bouwkuip 
worden aangetrokken (fig. 12).  
Na het stellen van de pijler wordt de ruimte 
tussen de onderzijde van de pijler en de op de 
waterbodem aangebrachte grindlaag opgevuld 
met grout. Na het ondergrouten worden de 
vijzels weer ingetrokken en worden de pijlers 
volledig gedragen door de ondergrond. De 
pijlers zijn dus 'op staal' gefundeerd.
Om er voor te zorgen dat de pijlers niet meer 
kunnen verplaatsen nadat ze zijn gesteld, 
wordt aan de voor- en achterzijde plaatselijk 
onderwaterbeton aangebracht tussen de pijler 
en de damwanden. Hierdoor wordt de belasting 
in geval van aanvaren afgedragen op de 
damwanden. Daarna wordt het bovengrondse 
deel van de bouwkuip afgebroken (de buis -
palen en damwanden worden afgebrand).  
De holle ruimten van de pijlers worden elk met 
circa 1500 m	
3 aan zand gevuld met zand voor 
extra ballast en stabiliteit. 	
De bepaalde plaatsingstoleranties voor de pij-
lers en ook de landhoofden zijn dusdanig dat ze 
haalbaar z
 ijn voor waterwerk, maar niet over -
dreven groot. Strikte maatvoering is dus van 
g
 root belang.	
10   Hijsframes bevestigd  aan de pijler	
Prisma 
+ GPS	
Prisma 
+ GPS	
Tijdelijk 
afdichten	
B	
11   Op maat gemaakt hijsframe,  circa 3,5 × 4,8 × 2,5 m (l × b × h)
10	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   1004-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   10	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
UIT VOERING L ANDHOOFDEN
Voor het bouwen van de landhoofden werd 
tijdens de tenderfase uitgegaan van een natte 
bouwkuip. Uiteindelijk is gekozen om aan 
weerszijden een droge bouwkuip te maken van circa 5 × 5 m. In de landhoofden worden grote 
staalframes aan de combiwanden van de kades 
gelast (zie verderop). Om er voor te zorgen dat 
het laswerk aan de strenge kwaliteitseisen vol
-
doet, is besloten dit niet onder water uit te voe -ren en dus een droge bouwkuip te maken.  
Eerst wordt een gewapende onderwaterbeton
-
vloer gerealiseerd op circa NAP ?15 m. Vanwege 
de op	
 waartse waterdruk worden ankerpalen 
toegepast die de vloer op zijn plek houden.   	
N.A.P.
Waterpeil 0,40- m	
22000	822 1,40+ m
25,00- m	
B	A	
26,50- m 1,40+ m	
25,00- m
26,50- m	23,75- m? Baggerniveau
20,00- m	23,75- m?
Baggerniveau
21,00- m	
Langsdoorsnede C-C
schaal 1 : 100	Dwarsdoorsnede A-A
schaal 1 : 100	B	A	60008000	1657	1657	
20,00- m
bk damwand bk damwand	
1000	1000	
bk damwandN.A.P.
0,40- m	
1500	27,15- m	1500	
822	
26,75- m	27,15- m 26,75- m	
12   Stellen van de pijlers	
13   Fasering  SO-constructie	
Binnen gewicht blijven van de pijlers was cruciaal voor het kunnen hijsen en  
daarmee de uitvoerbaarheid van de gekozen uitvoeringsmethode	
11	 VAKBL AD 
 	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   1104-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   11	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
'opgehangen' en waarmee deze wordt inge-
klemd. 
WANDELEMENTEN 
De dikte van de betonnen scheidende wand-
elementen tussen de pijlers en landhoofden is 
in het ontwerp bepaald op 1 m. Ze zijn in de 
langsrichting voorgespannen om de beton-
doorsnede en daarmee het gewicht te reduceren, 
en omdat ze op die manier beter te tillen zijn. 
De elementen zijn circa 25 m lang en 13,5 m 
hoog en bestaan uit twee delen. Het onderste 
deel is circa 5,5 m hoog, het bovenste circa 8 m 
hoog. De twee delen worden onderling niet 
gekoppeld, maar met behulp van een stalen 
tandverbinding op hun plek gehouden. Deze 
tandverbinding wordt onder water geseald en 
geïnjecteerd met grout. De bovenste elementen 
hebben elk twee sparingen, waar nadien de 
vispassages aan worden gekoppeld. Aan de 
bovenkant zit een uitkraging die dient als toe -
komstige toegangsweg van de kade naar de 
zakdeur. Het betonopper vlak wordt hier opge -
ruwd tot de gewenste stroefheid.
Een op maat gemaakte stalen randelement, 
ook wel de 'spoiler ' genoemd, wordt onderaan 
het onderste plaatelement bevestigd. De vorm 
van deze spoiler is voorgeschreven en is van 
belang voor de juiste werking van de selectieve 
onttrekking (hydraulische randvoorwaarde). Op 
de voorbouwlocatie is in de onderzijde van de 
scheidende wanden een stalen bevestigingsbalk 
ingestort, waaraan de stalen spoilerelementen 
zijn voorgemonteerd.
De wanden worden ingeklemd in de sponningen 
van de landhoofden en pijlers. Dit wordt gedaan 
met behulp van rubberen oplegblokken en 
injectiekussens die ver volgens met grout worden 
geïnjecteerd. Daaroverheen komt een rubberen 
profiel voor een waterdichte afwerking.	
G ladhei dsscherm  zuid loopt aan k anaalzijde
door ov er bocht deurbergk ade	
verharding	
Hekw erk h= 2000mm	Afsluitende plaat
t.b.v. hijsvoorziening	
8x Mantelbuis i nw.?110
(i ncl. trekkoord)
waar van 5 st.  gereser-
veerd voo r kabels	
rooster t.b.v.
af dicht ing dilatatie	
aanlegni veau -23,0m  N.A.P.	
toekomst ig aanl egniveau  -25,0m N .A.P.
( zout vang)	
Isometrisch aanzicht 
Landhoofd noord	2.0	
Isometrisch aanzicht Landhoofd noord (voet sponning)	
G ladhei dsscherm  zuid loopt aan k anaalzijde
door ov er bocht deurbergk ade	
verharding	
Hekw erk h= 2000mm	Afsluitende plaat
t.b.v. hijsvoorziening	
8x Mantelbuis i nw.?110
(i ncl. trekkoord)
waar van 5 st.  gereser-
veerd voo r kabels	
rooster t.b.v.
af dicht ing dilatatie	
aanlegni veau -23,0m  N.A.P.	
toekomst ig aanl egniveau  -25,0m N .A.P.
( zout vang)	
Isometrisch aanzicht 
Landhoofd noord	2.0	
Isometrisch aanzicht Landhoofd noord (voet sponning)	
14   Isomet	 risch aanzicht van landhoofd noord (rechtsonder de voet van de sponning)
Na uitharden van het onderwaterbeton wordt 
de kuip droog gepompt. 
De betonnen sponningbalk van de scheidende 
wanden, die wordt gebouwd op de voorbouw -
locatie, wordt in de landhoofden in horizontale 
richting vastgezet door middel van twee stalen 
frames. Deze frames worden op twee hoogte -niveaus aan de combiwand van de bouwkuip 
bevestigd (fig. 14). In de sponningbalk zijn 
staalplaten ingestort, die aan de frames wor
-
den vastgelast. Aan de bovenzijde van de land-
hoofden wordt op maaiveldniveau een beton-
nen in-situ dekplaat aan de combiwanden 
aangebracht, waaraan de sponningbalk wordt 	
15   Bou	w van de scheidende betonwanden op de  voorbouwlocatie	
12	 VAKBL AD   	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   1204-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   12	11-12-23   12:1611-12-23   12:16
ZAKDEUR
Tussen de pijlers komt een zakdeur met hydrau-
lisch bewegingswerk. De bediening van de deur 
gaat met behulp van cilinderstangen. Het 
belangrijkste voordeel van dit systeem, ten 
opzichte van een elektromechanisch systeem 
dat de deur met tandwielen bedient, is dat het 
minder gevoelig is voor maattoleranties. Gezien 
de prefab bouwwijze en de schaalgrootte van 
het werk is dat geen overbodige luxe. Een ander 
voordeel van het hydraulische systeem is dat de 
aandrijfverbindingen zich boven het water 
bevinden en daarmee beter zijn te onderhouden. 
Er is gekozen door een extern verstevigde deur 
met vakwerk.
VISPASSAGES
Een van de functies van het Binnenspuikanaal is 
vismigratie van en naar de zee. Daarom zijn er 
vier vispassages voorzien in de bovenste beton-
nen wandelementen van de SO-constructie 
(fig. 16). Dit zijn betonnen bakken zo groot als 
fietstunnels die aan de bovenzijde zijn voorzien 
van rooster vloeren. In de bakken komen diverse  tussenschotten. Ook van de vispassages is de 
hele geometrie inclusief de tussenschotten 
voorgeschreven. Vanwege de verschillende 
zoutgehaltes, de opstuwing en stroming in het 
water kan een hoogteverschil tot 40 cm ontstaan 
tussen de waterniveaus aan beide zijden van de 
SO-constructie. De schotten breken de stroom-
versnelling en waterdrukken die door dit hoogte
-
verschil optreden en zorgen er voor dat de vissen 
rustig kunnen passeren. 	
Ook de 4,5 m brede en 
3,5 m hoge vispassages worden in zijn geheel als 
U-vormige bakken geprefabriceerd op de voor -
bouwlocatie. Bovenin worden ze voorzien van 
s	
 tabilisatieframes om de bakken stabiel te hou -
den tijdens het hijsen. De twee lange bakken 
h
 angen volledig aan de scheidende wanden aan 
de zijde van de landhoofden. De twee korte bak -
ken worden op stalen balken geplaatst die in de 
pi
 jlers zijn gemonteerd.
UNIEKE CONSTRUCTIE
Selectieve Onttrekking IJmuiden is vanwege zijn 
schaalgrootte een uniek project dat Nederland 
als waterbouwland nog steviger op de kaart  zet. Door er voor te kiezen om zoveel mogelijk 
constructieonderdelen op de voorbouwlocatie 
te prefabriceren, kan veilig worden gewerkt en 
de beste kwaliteit worden verkregen. De werk
-
zaamheden hebben minimale invloed op het 
functioneren van het Binnenspuikanaal. Op het 
moment van verschijning van dit artikel zijn de 
pijlers gereed en worden de definitieve posities 
in het Binnenspuikanaal voorbereid. Dankzij 
weight watching gedurende het project, zijn de 
pijlers hijsbaar en kunnen ze in april 2024 daad -
werkelijk op hun eindbestemming worden 
geplaatst.  	
A	
BSK	2	3	4	1	
A	A	
27650
500025380 5000 29734	
Fender t.b.v. aanvaar bestendi gheid	Fender t .b.v. aanvaar bestendi gheid	
Fender t .b.v. aanvaar bestendi gheid	Fender t .b.v. aanvaar bestendi gheid	
B	B	C
C	
Trekput	Trekput	Ei nde hekwerk h=2000	Einde hekwerk h=2000	
schaal:1 : 200Bovenaanzicht SO-Constructie	
16   Bo	venaanzicht SO-constructie, met aan de landhoofden de lange en aan de pijlers de korte vispassages	
PROEFTUIN GEOPOLYMEERBETON
De afdekplaten van beide buitentste vispassages 
van de vispassages worden uitgevoerd in geo
-
pol
ymeerbeton. Het hiervoor ontwikkelde pro-
duct is het eerste en tot op heden het enige dat 
door het Betoninnovatieloket is gevalideerd als 
goed en duurzaam alternatief voor cementbeton. 
Met de validatie accepteren onafhankelijke des -
kundigen uit verschillende organisaties en onder 
leiding van CROW dit product. Selectieve Onttrek -
king IJmuiden is één van de vier projecten die zijn 
geselecteerd om mee te doen aan de proeftuin 
van BouwCirculair. Rijkswaterstaat en TNO moni-
toren het project de komende vijf jaar.
ARTIKELENSERIE ZEESLUIS IJMUIDEN
In  Cement is in 2020 een vierluik verschenen 
over het ontwerp en 
de uitvoering van de 
nieuwe Zeesluis 
IJmuiden. De artike -
len uit deze serie zijn 
tijdelijk gratis 
toegankelijk.	
17 	18	   	
13	 VAKBL AD  	  4  2023	
04-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   1304-13-Selectieve onttrekking IJmuiden.indd   13	11-12-23   12:1711-12-23   12:17                  
                 
              
    
    
        Projectgegevens
        Project Selectieve Onttrekking IJmuiden
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer Van Hattum en Blankevoort
Grond-/baggerwerk Van den Herik
Installatietechniek (bediening en besturing) Vialis / Visser & Smit Hanab
Staalconstructies en bewegingswerk Spie
Contractvorm Design & Construct (UAV-GC 2005)
Opdracht verleend augustus 2021
Bouwwerkzaamheden oktober 2022 tot eind 2024
Geplande oplevering medio 2025
             
    
    Het sluizencomplex in IJmuiden heeft sinds de komst van de Zeesluis IJmuiden in 2022 de grootste zeesluis ter wereld. Het complex is een van de belangrijkste en meest drukbevaren routes voor vaarverkeer tussen de Noordzee en de Nederlandse binnenwateren. De nieuwe zeesluis is nog niet volledig in gebruik. Per schutting, komt er namelijk erg veel zout (zo’n 10.000 ton) in het Noordzeekanaal, soms wel tot aan het Amsterdam-Rijnkanaal. Dat is onwenselijk voor natuur, land- en tuinbouw, koel- en/of proceswater voor industrie en drinkwatervoorzieningen. Als de zoutdam eind 2024 functioneel in gebruik is, kan de in 2022 geopende nieuwe Zeesluis IJmuiden volledig worden ingezet.
                   
Reacties