De Nieuwe Sluis Terneuzen is na de Nieuwe Zeesluis IJmuiden de grootste sluis van Nederland. De sluis zorgt voor een betere toegang naar het Kanaal Gent-Terneuzen en vormt een cruciale schakel in de Seine-Scheldeverbinding. Dit artikel gaat over de belangrijkste uitvoeringstechnische onderwerpen van het project.
Project Nieuwe Sluis Terneuzen
Opdrachtgever Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC, een samenwerkingsverband tussen het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Vlaamse Departement van Mobiliteit en Openbare Werken)
Opdrachtnemer Consortium Sassevaart (een samenwerking van BAM, DEME, Stadsbader Contractors, Van Laere en Equans)
Integraal ontwerp BAM Infraconsult, DIMCO, Equans, Van Laere en Dredging International, ondersteund door onder andere Arcadis, Iv-Infra, Fugro en Royal HaskoningDHV
Contractvorm Design & Construct (UAV-GC)
Dit artikel is een samenvatting van een vierdelige artikelenserie en een aanvullend losstaand artikel over de Nieuwe Sluis Terneuzen die tussen 2021 en 2023 in Cement zijn verschenen. Deze Cement-artikelen gaan met name in op het constructief ontwerp.
Lees de vijf artikelen over de Nieuwe Sluis Terneuzen nu tijdelijk gratis in Cement:
De Nieuwe Sluis Terneuzen (1) – Ontwerp, fasering en bouwmethode van de een-na-grootste sluis in Nederland (31 maart 2021), door Emile van Doorn, Paul Wernsen, Marc Bool (Sassevaart / BAM Infraconsult) en Tommy Erdsieck (Sassevaart / Royal HaskoningDHV)
De Nieuwe Sluis Terneuzen (2) – Ontwerp van de sluiskolk (14 juni 2023), door Martin de Graaf, John Snepvangers (Sassevaart / DEME Infra), Paul Wernsen en Marc Bool (Sassevaart / BAM Infraconsult)
De Nieuwe Sluis Terneuzen (3) – Ontwerp van de sluishoofden (15 augustus 2023), door Emile van Doorn (Sassevaart / BAM Infraconsult), Ronnie de Rooij (Sassevaart / De Rooij Engineering (tijdens het project BAM Infraconsult)) en Edwin Swarttouw (Sassevaart / Blackrope)
De Nieuwe Sluis Terneuzen (4) – Ontwerp van de brugkelders (5 oktober 2023), door Florentijn de Beukelaer (Sassevaart / Boskalis (tijdens het project BAM Infraconsult)), Arjan van der Giessen (Sassevaart / Iv-Infra), Ronnie de Rooij (Sassevaart / De Rooij Engineering (tijdens het project BAM Infraconsult)) en Emile van Doorn (Sassevaart / Royal HaskoningDHV (tijdens het project BAM Infraconsult))
Ontwerp en afzinken bodemroosters – Bodemroosters in sluiskolk van Nieuwe Sluis Terneuzen onderdeel van nivelleersysteem (20 oktober 2022), door Koen van Doremaele (BAM Infraconsult) en Sander van Dalen (door CI Engineers gedetacheerd bij BAM Infraconsult)
Het sluizencomplex Terneuzen bestond tot voor kort uit drie sluizen: de Middensluis, de Oostsluis en de Westsluis. Alleen de Westsluis (lengte × breedte × drempeldiepte = 290 m × 40 m × NAP -13,5 m) is geschikt voor de grotere zeescheepvaart. Sinds 2017 bouwt het consortium Sassevaart aan een nieuwe zeesluis met afmetingen van 427 m × 55 m × NAP -16,44 m (foto 2 en 3). De Nieuwe Sluis is geschikt voor zeeschepen met afmetingen van 366 m lang, 49 m breed en een diepgang van 14,5 m en is volgens planning operatief in 2024. Het consortium ontwerpt, bouwt en onderhoudt de sluis tot twee jaar na oplevering.
Reacties