Wanneer architecten ambitieuze ontwerpen maken, zijn het de betonbouwers die moeten bewijzen dat het werkelijk uitvoerbaar is. De Dvorecký Most in Praag is daar een mooi voorbeeld van. Het kubistische ontwerp vroeg om een aantal bijzondere oplossingen: van CNC-gefreesde maatwerkbekisting tot nachtelijke continue betonstorts van 1000 m3.
Brug in beeld:
De Dvoreck! Most,
PRAAG
KUBISTISCHE VORMGEVING VRAAGT OM BIJZONDERE OPLOSSINGEN
PROJECTGEGEVENS
Project: Dvoreck! Most
Opdrachtgever: de stad Praag
Ontwerp: Atelier 6 en TUBES Architecten
Aannemer: Metrostav TBR, Strabag en FIRESTA-Fi"er
Bekisting en ondersteuning: Doka en PERI
Bouwsom: 1,18 miljard Tsjechische kroon (circa # 48 miljoen)
Oplevering: begin 2026
22 VAKBLAD 3 2025
Auteur Paul Vermeulen, Betoniek
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 22BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 22 05-09-2025 13:2505-09-2025 13:25
Wanneer architecten ambitieuze ontwerpen maken, zijn het de
betonbouwers die moeten bewijzen dat het werkelijk uitvoerbaar is.
De Dvoreck! Most in Praag is daar een mooi voorbeeld van. Het
kubistische ontwerp vroeg om een aantal bijzondere oplossingen:
van CNC-gefreesde maatwerkbekisting tot nachtelijke continue
betonstorts van 1000 m
3
.
1 Beeld van de Dvoreck! Most in
aanbouw (foto: Radek Syka)
23 VAKBLAD 3 2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 23BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 23 05-09-2025 13:2505-09-2025 13:25
D
e Dvoreck! Most in Praag ? een verwij -
zing naar de historische wijk Dvorce ? is
een 361 m lange en 16 m brede voorge-
spannen kokerliggerbrug, bestaande uit zes
overspanningen. De brug over de Moldau moet
een directe verbinding vormen voor tram-,
bus- en ?etsverkeer tussen de stadsdelen
Podolí en Smichov. De bouw is in september
2022 begonnen en zal naar verwachting begin
2026 worden afgerond. Door het sculpturale,
kubistische ontwerp van Atelier 6 en TUBES
architecten (?g. 4) waren conventionele
oplossingen niet mogelijk.
FUNDAMENTELE UITDAGINGEN
De uitdagingen begonnen al bij de fundering.
Vanwege de wisselende bodemsamenstelling
en geologische instabiliteit is gekozen voor de
toepassing van boorpalen met gewapende
paalkoppen. Alle palen hebben een diameter
van 1200 mm (sterkteklasse C30/37, milieu-
klasse XA2).
Sterk tektonisch verstoorde zones, verschil-
lende gesteentelagen, variërend van zwak tot
zeer hard, en oude ondergrondse constructies,
waaronder resten van een oude houten brug,
maakten het storten van beton voor deze boor-
palen complex. Dit zorgde voor ongewenst
betonverlies door lekkages van vers beton in
holle ruimtes. Wat de nodige maatwerkoplos-
singen vereiste, zoals aanvullend georadaron-
derzoek om de bodemsamenstelling te analy-
seren en het aanbrengen van zogenoemde
'opo"eringspalen' om te testen of het storten
zou leiden tot vergelijkbare lekkages.
WIT BETON
Het complete bouwwerk wordt uitgevoerd in
wit beton, waarvoor speciaal wit cement wordt
geïmporteerd uit een Slowaakse cementfa-
2 Dwarsdoorsnede Dvorecky Most (bron: #eská Doka)
3 Dwarsdoorsnede Dvorecky Most (bron: #eská Doka)
Dit project weerspiegelt de actuele mogelijkheden van maatwerk
en geavanceerde technieken in de betonbouw
24 VAKBLAD 3 2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 24BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 24 05-09-2025 13:2505-09-2025 13:25
briek. Om de gewenste kleur te kunnen reali-
seren bevat het betonmengsel ook een grotere
hoeveelheid cement, wat onder meer resul-
teert in verhoogde hydratatiewarmteontwik-
keling.
Om de warmteontwikkeling te beheersen,
testte de aannemer eerst het e"ect van koeling
van het beton tijdens het uitharden, waarbij
ook is gekeken naar de veranderingen in de
microstructuur van het beton. Voorafgaand aan
het storten zijn ook tests uitgevoerd met ver-
schillende typen bekistingsbekleding
(geschaafd en ongeschaafd hout) en verschil-
lende soorten ontkistingsmiddel om de
gewenste kleur en oppervlaktestructuur te
kunnen bereiken (foto 5).
MAATWERK
Vanwege de kubistische vormgeving moesten
volledig op maat gemaakte stalen en multiplex
bekistingssystemen worden ontworpen.
Het bekistingswerk werd uitgevoerd met
behulp van geavanceerde CNC-freestechnolo-
gie. Een 2,5 bij 6 m grote freesmachine,
gecombineerd met nesting-software (een
computerprogramma dat ervoor zorgt dat je zo
e$ciënt mogelijk vormen uit plaatmateriaal
kunt snijden of frezen, met een minimale hoe-
veelheid afval), maakte het mogelijk om nauw-
keurige, niet-repeterende vormen uit plaatma-
teriaal te frezen (foto 6 en 7). Deze technologie
was essentieel voor dit project omdat geen
enkel bekistingselement herbruikbaar is ? elk
onderdeel vormt maatwerk voor zijn speci?eke
positie. Een pre-assembly service zorgde voor
gedeeltelijke prefabricage van de bekistings-
elementen en latere assemblage op locatie
(foto 8).
4 Artist's impression
van de Dvorecky Most
(bron: Atelier 6)
5 Close-up van het 'witte'
betonnen oppervlak van een
van de pijlers (foto: Jan Tol)
6 en 7 Computergestuurd maatwerk. Menselijk vakwerk (foto's: Radek Syka)
25 VAKBLAD 3 2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 25BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 25 05-09-2025 13:2505-09-2025 13:25
De wapening vormde een even grote uitdaging.
Door de grote variatie van alle dwarsdoorsne-
den, bestaat de wapening uit duizenden unieke
onderdelen. Zowel het ontwerp als de produc-
tie in de wapeningswerkplaatsen en het vast-
maken van de wapening in de constructie
waren technisch complex en tijdrovend.
NACHTELIJKE BETONSTORTS EN
CONTINUÏTEIT
De hoofdoverspanning werd gebouwd met de
vrije voorbouwmethode, waarbij je vanaf de pij-
lers in beide richtingen tegelijk naar buiten
bouwt, zodat de constructie in evenwicht blijft.
Het geheel werd ondersteund door schoorsyste-
men en verrijdbare bekistingssystemen. Hiervoor
werden verschillende systemen ingezet (foto 10
en ?g. 11): Staxo 100 ondersteuningssystemen
met torens voor de bovenbouw, Top 50 en Top 100
wandbekistingssystemen voor de brugpijlers.
Veel betonstorts werden 's nachts uitgevoerd.
Dit was noodzakelijk om temperatuurverschil-
len en hydratatiewarmte te beheersen. Er wer-
den aanvullende koelsystemen ingezet met
monitoring door middel van temperatuursen-
soren (thermokoppels) in het beton. Ook ver-
keers- en veiligheidsbeperkingen bij werk-
zaamheden boven de rivier maakten
nachtwerk vaak noodzakelijk.
Om een monolithische uitstraling zonder
koude voegen te kunnen bereiken en onvolko-
menheden bij het storten te voorkomen, wer-
den de werkzaamheden vaak continu uitge-
voerd. Dit resulteerde in betonstorts waarbij
volumes tot 1000 m
3
werden verwerkt gedu-
rende 36-uursdiensten.
WATER ALS LOGISTIEKE OPLOSSING
De beperkte ruimte rondom de projectlocatie
en de hoge verkeersdruk in het binnenstede-
lijke gebied van Praag vereisten creatieve
logistieke oplossingen. De nabijheid van de
8 Op locatie samengestelde
bekisting van een van de
brugpijlers (foto: Radek Syka)
STUDIEREIS STUBECO
Aanleiding voor dit artikel in Betoniek is de
buitenlandse studiereis van Stubeco naar
Praag in september 2024.
Stubeco, partner van Betoniek
9 Locatiebezoek van
Stubeco (foto: Jan Tol)
10 en 11. Bekistingswerkzaamheden aan een van
de pijlers (bron: Radek Syka / #eská Doka%)
26 VAKBLAD 3 2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 26BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 26 05-09-2025 13:2505-09-2025 13:25
rivier de Moldau werd daarom optimaal benut
voor materiaalvervoer.
Zware tijdelijke stalen steigers en brugbekis-
tingselementen, sommige tot wel 300 ton zwaar,
werden via binnenschepen vervoerd. De installa-
tie gebeurde met behulp van pontons en kranen,
wat niet alleen ruimtebesparend was maar ook de
verkeershinder in de stad beperkte.
VOORSPANNING
Om het hoge draagvermogen en het slanke,
visueel aantrekkelijke ontwerp mogelijk te
maken is voorgespannen beton toegepast. In
de kokerligger zijn spankanalen aangebracht
(foto 13), waarin de voorspanning stapsgewijs
is aangebracht om doorbuiging en scheurvor-
ming te beheersen.
12 Pontons vormden ook een oplossing voor door pompwagens lastig te bereiken plekken (foto: Metrostav)
13 Doorsnede van een brugsegment met ingestorte
kanalen voor verschillende leidingen en voorspankabels
(foto: #eská Doka%Technical department)
TOT SLOT
Het project bewijst dat complexe betoncon-
structies met bijzondere vormgeving reali-
seerbaar zijn, mits er voldoende technische
expertise en innovatiekracht beschikbaar zijn.
Dit project weerspiegelt de actuele mogelijk-
heden van maatwerk en geavanceerde tech-
nieken in de betonbouw. Het resultaat is niet
alleen een functionele verkeersverbinding,
maar ook een staaltje moderne betonbouw dat
een iconisch element toevoegt aan de skyline
van Praag.
Op het moment van schrijven is ongeveer
65-70% van de totale brug gereed. Naar ver-
wachting is de Dvoreck! Most begin 2026 toe -
gankelijk voor verkeer.
Bronnen
? Ivo Romanek Tvstav.cz, Interview bouwmanager Petr
Koulik
? Patrik Szetey, Operating Director Central Europe, SAFE
Czech s.r.o.
? Silnice Zeleznice, Tsjechisch vakblad over de
ontwikkeling van de transportinfrastructuur in
Tsjechië en Slowakije, 1/2024
14 Ondersteuning voor bekisting van het brugdek
door #eská Doka. (foto: Radek Syka)
27 VAKBLAD 3 2025
BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 27BV 3-2025_Dvorecky Brug Praag.indd 27 05-09-2025 13:2505-09-2025 13:25
De Dvorecký Most in Praag – een verwijzing naar de historische wijk Dvorce – is een 361 m lange en 16 m brede voorgespannen kokerliggerbrug, bestaande uit zes overspanningen. De brug over de Moldau moet een directe verbinding vormen voor tram-, bus- en fietsverkeer tussen de stadsdelen Podolí en Smichov. De bouw is in september 2022 begonnen en zal naar verwachting begin 2026 worden afgerond. Door het sculpturale, kubistische ontwerp van Atelier 6 en TUBES architecten (fig. 2) waren conventionele oplossingen niet mogelijk.
Reacties