Met de oude Waalbrug schreef Nijmegen in 1936 al historie: het was destijds de grootste overspanning in Europa. Met 'De Oversteek' krijgt de oudste stad van Nederland weer een opvallende blikvanger. De opnieuw grootste enkelvoudige boogbrug in Europa verbindt Nijmegen West met het nieuwe gebied de Waalsprong. De hoofdoverspanning is uitgevoerd in een fraai stalen brugconstructie en de aanbruggen bestaan uit relatief korte boogbruggen. Om gewicht te reduceren, zijn deze boogbruggen uitgevoerd met schuimbeton. 
Auteurs:ir. Peter Meijvis (BAM Infraconsult)ir. Sander Roesink (Max Bögl Nederland)ing. Martin Bakker (BAM Civiel)in samenwerking met Rona Kousoureta (Scribo'nea)               
                
             
                              
                                          
                        
                       
                                      
                      6	oktober 2013   	 VAKBLAD  	I 1	
auteurs   ir. Peter Meijvis BAM I\ffraco\fsult\b  ir. Sa\fder Roesi\f\b Max Bögl Nederla\fd\b  i\fg. Marti\f Ba\b\ber, i\f same\fwerki\fg met  Ro\fa Kousoureta Scribo'\fea
Met de oude Waalbrug schreef Ni\fmegen in 1\b36 al historie: het 
was desti\fds de grootste overspanning in Europa. Met 'De Over- steek' kri\fgt de oudste stad van Nederland weer een opvallende  blikvanger. De opnieuw grootste enkelvoudige boogbrug in Europa verbindt Ni\fmegen West met het nieuwe gebied de 
Waalsprong. De hoofdoverspanning is uitgevoerd in een fraaie  stalen brugconstructie en de aanbruggen bestaan uit relatief 
korte boogbruggen. Om gewicht te reduceren, zi\fn deze boog- bruggen uitgevoerd met schuimbeton.	
D	
e Waalbrug ? \fu \fog de e\fige 
verkeersbrug i\f Nijmege\f ? ka\f 
de toege\fome\f hoeveelheid verkeer 
\fiet meer verwerke\f. De \fieuwe stads-
brug 'De Oversteek' zorgt voor betere 
bereikbaarheid e\f betere spreidi\fg va\f 
het verkeer. Hij verbi\fdt de westka\ft  va\f de stad met de Waalspro\fg\b de 
stadsuitbreidi\fg op de \foordoever 
(fig. 3). Door deze uitbreidi\fg vera\f-
dert Nijmege\f va\f ee\f stad aa\f de 
Waal \faar ee\f stad waar de Waal door-
hee\f loopt. Da\fkzij ee\f dijkverleggi\fg 
e\f het grave\f va\f ee\f \feve\fgeul\b o\ft-	
Schuimbeto\f toegepast i\f aa\fbrugge\f \fieuwe stadsbrug Nijmege\f
Vormgeving, 
techniek én onderhoud	
staat bove\fdie\f ee\f eila\fd i\f de Waal 
met ruimte voor wo\fe\f\b recreatie e\f 
cultuur\b water e\f \fatuur.
Bouwcombi\fatie Stadsbrug Nijmege\f 
verwierf de Desig\f&Co\fstruct-op-\M
dracht voor de bouw va\f de brug e\f de 
aa\fleg va\f de bijbehore\fde i\ffrastruc-	
NAP +14 720 (MHW)
NAP +7500 (gem\f wate\bpeil)NAP +14 720 (MHW)	
NAP +7500 (gem\f wate\bpeil)	
artikel 8_betoniek vakblad.indd   6	26-09-13   17:24
7	oktober 2013   	 VAKBLAD  	I 1	
De brug is opgebouwd uit aardeba\fe\f 
als op- e\f afrit\b beto\f\fe\f aa\fbrugge\f 
e\f ee\f stale\f brugco\fstructie.
O\ftwerp\beuze\f
Bij de keuze uit de i\fgedie\fde o\ftwer-
pe\f speelde de vormgevi\fg voor de 	
De Overstee\b
De \fieuwe brug over de Waal krijgt de 
\faam  'De  Oversteek'  als  eerbetoo\f 
aa\f de geallieerde\f die i\f september 
1944 de Waal overstake\f i\f het kader 
va\f Operatie Market Garde\f.	
tuur e\f \feemt daar\faast het o\fder-
houd voor 25 jaar voor haar 	
reke\fi\fg.
'De Oversteek' heeft\b i\fclusief aa\fbrug-
ge\f\b ee\f totale le\fgte va\f 1195 m 
(fig. 2). De breedte varieert va\f 25 tot 
circa 32\b5 m. De brug bestaat uit 2 × 2  rijba\fe\f e\f ee\f calamiteite\fstrook. \MBo-
ve\fdie\f komt er aa\f de stadska\ft ee\f 
4 m breed pad voor fietsers e\f voet-
ga\fgers. Vier stijgpu\fte\f biede\f aa\f 
deze weggebruikers extra toega\fgs-
mogelijkhede\f. Op diverse plekke\f zij\f 
aa\f de stadszijde balko\fs gecreëerd.	
2 
Zijaanzicht stadsb\bug 
'De Ove\bsteek'
1 
Het metselwe\bk aan de 
zijkanten van de aan-
b\buggen
foto's, tenzij ande\bs 
ve\bmeld: Thea van den 
Heuvel/DAPh
bestaand maaiveld
nieuw maaiveld	
bestaand maaiveld
nieuw maaiveld	
artikel 8_betoniek vakblad.indd   7	26-09-13   17:24
8	oktober 2013   	 VAKBLAD  	I 1	
gemee\fte Nijmege\f ee\f bela\fgrijke 
rol. Bouwcombi\fatie Stadsbrug Nijme-
ge\f o\ftwierp same\f met architecte\f 
Ney & Poulisse\f ee\f brug die recht 
doet aa\f de historie\b de i\fwo\fers e\f de 
\fatuurlijke omgevi\fg va\f de stad. Ook 
de tech\fische haalbaarheid e\f de co\f-
seque\fties voor het o\fderhoud ware\f 
criteria bij de gu\f\fi\fg.
I\f het o\ftwerp is gekoze\f voor ee\f sta-
le\f hoofdoverspa\f\fi\fg va\f 285 m i\f 
plaats va\f de mi\fimale eis va\f 235 m. 
Voordele\f hierva\f ware\f mi\fder hi\f-
der voor het scheepvaartverkeer \Me\f 
meer veiligheid voor het bouwteam tij-
de\fs de bouw va\f de pijlers i\f de rivier.
Met de stale\f brugco\fstructie sluit de 
vormgevi\fg va\f de \fieuwe Stadsbrug 
aa\f op de oude Waalbrug. Ook voor  
de vormgevi\fg va\f de aa\fbrugge\f is 
bewust reke\fi\fg gehoude\f met de 
omgevi\fg. Het is ee\f zoge\foemde  
'i\ftegraalbrug'\b zo\fder voegoverga\f-
ge\f of schar\fiere\f ? op de overga\fge\f 
\faar de aardeba\fe\f e\f de stale\f brug-
co\fstructie \fa. De voordele\f hierva\f 
zij\f\b dat de brug o\fderhoudsarm is\b 
voor de weggebruikers prettiger rijdt 
e\f voor de omgevi\fg mi\fder geluids-
overlast veroorzaakt. Het metselwerk 
aa\f de zijka\fte\f va\f de aa\fbrugge\f 
verwijst \faar Nijmege\f als stad va\f  
de bakste\fe\f e\f de gebouchardeerde 
pijlers make\f kiezels zichtbaar als ver-
wijzi\fg \faar het gri\fd i\f de rivier.
Fu\fderi\fg
De aa\fbrugge\f zij\f gefu\fdeerd op ee\f 
combi\fatie va\f vibropale\f (570  stuks)  e\f boorpale\f (100 
stuks). De boorpale\f 
staa\f o\fder de beide rivierpijlers e\f 
o\fder de pijlers i\f de toekomstige \fe -
ve\fgeul. Ze zij\f gemaakt i\f zware 
bouwkuipe\f die i\f de oevers va\f de 
Waal sto\fde\f. Deze hebbe\f ee\f diame -
ter va\f respectievelijk Ø1800  mm e\f 
Ø1200  mm. De zware fu\fderi\fg is 
\foodzakelijk\b omdat is gekoze\f voor ee\f 
i\ftegraalbrug. De fu\fderi\fg va\fgt de 
horizo\ftale belasti\fg als gevolg va\f be -
to\fuitzetti\fg va\f de aa\fbrugge\f e\f de 
verticale belasti\fg va\f de brug op. Ook 
de stromi\fg va\f de rivier e\f de eve\ftu -
ele aa\fvari\fgskrachte\f resultere\f i\f 
extra zware belasti\fg. O\fder de overige 
pijlers staa\f de vibropale\f (Ø450  mm).	
Aa\fbrugge\f
De stadsbrug bestaat uit twee beto\f-
\fe\f aa\fbrugge\f die de uiterwaarde\f 
overbrugge\f. Ze zij\f respectievelijk 
230 m la\fg op de zuidoever e\f 680 m 
la\fg op de \foordoever. Deze aa\fbrug-
ge\f zij\f opgebouwd uit boogvormige 
overspa\f\fi\fge\f\b zes aa\f de zuidzijde  e\f zestie\f aa\f de \foordzijde. Elke over-
spa\f\fi\fg bedraagt 42\b5 m. De beto\f-
boge\f\b hamerstukke\f\b de kolomme\f 
e\f de poere\f zij\f mo\foliet aa\f elkaar 
vast gestort. Voor de poere\f\b kolom-
me\f e\f hamerstukke\f zij\f project-
u\fieke stale\f bekisti\fgssysteme\f \Mo\ft-
wikkeld die de grote variatie i\f hoogte 
ko\fde\f opva\fge\f.
Voor de boogdele\f zij\f twaalf secties 
bekisti\fge\f toegepast\b ee\f aa\ftal dat is 
gebaseerd op optimale uitvoeri\fgss\fel-
heid (foto 4). Per boog ware\f drie tot 
vier bekisti\fgssecties \fodig va\f elk 
10 m breed e\f 42\b5 m la\fg. Stempels 
op de poere\f o\fdersteu\fde\f de bekis-
ti\fg tijde\fs het storte\f (foto 5). I\f ee\f 
cyclus va\f zes weke\f ? twee weke\f 
koppele\f e\f optrekke\f va\f de bekis-
ti\fgssecties\b twee weke\f vlechte\f e\f 
storte\f e\f twee weke\f verharde\f e\f 
o\ftkiste\f ? werd aa\f drie boogdele\f 
(aa\f éé\f zijde va\f de rivier) tegelijker-
tijd gewerkt.	
Tijde\fs de productie va\f de beto\fboge\f 	
5 
Het sto\bten van de 
hame\bstukken en 
betonbogen voo\b de 
aanb\buggen 
foto: Stijn Venmans/ 
BSN
4 
De bekisting voo\b de 
betonbogen
3 
De nieuwe stadsb\bug 
ve\bbindt de westkant 
van de stad met de 
Waalsp\bong	
artikel 8_betoniek vakblad.indd   8	26-09-13   17:24
9	oktober 2013   	 VAKBLAD  	I 1	
is de co\fstructie stabiel gehoude\f met 
tijdelijke stale\f trekverbi\fdi\fge\f. Zodra 
deze gereed ware\f\b ko\fde\f de stabili -
teitsvoorzie\fi\fge\f worde\f verwijderd.
De bekisti\fge\f zij\f per schip tusse\f de 
beide oevers getra\fsporteerd\b waar-
door demo\ftage overbodig was. Voor 
de balko\fs is overruimte i\f de bekisti\fg 
gecreëerd.
Het storte\f va\f de boge\f werd gereali-
seerd met twee beto\fpompe\f aa\f 
weerszijde\f va\f de brug (op éé\f 
oever)\b waarbij er \faar elkaar toe werd 
gewerkt. Om het weglope\f va\f het 
beto\f als gevolg va\f de boogvorm te 
verhi\fdere\f\b zij\f i\f de wape\fi\fg gaas-
co\fstructies opge\fome\f. Door de 
boogvorm zij\f er i\f de wape\fi\fg gaas-
co\fstructies opge\fome\f die het 'weg-
lope\f' va\f het beto\f verhi\fderde\f. 
Ook het beto\fme\fgsel is projectspeci-
fiek bepaald ter verhogi\fg va\f de ver-
werkbaarheid. Om scheurvormi\fg als 
gevolg va\f de aa\fsluiti\fg va\f vers 
beto\f op oud beto\f  te voorkome\f  
zij\f ter plaatse va\f de hamerstukke\f 
koelleidi\fge\f i\fgebracht.
I\f de kolomme\f va\f de aa\fbrugge\f is 
mi\fder (prefab) wape\fi\fg aa\fge-
bracht da\f i\f de rivierpijlers die meer 
krachte\f moete\f opva\fge\f. Ook de 
hamerstukke\f hebbe\f te make\f met 
grote belasti\fg\b o\fder meer va\fuit de 
relatief vlakke boogdele\f. I\f de relatief 
du\f\fe beto\flage\f va\f deze hamer-
stukke\f ka\f o\fvoldoe\fde wape\fi\fg 
worde\f geplaatst. Daarom zij\f i\f de 
la\fgsrichti\fg va\f het hamerstuk (i\f de 
breedterichti\fg va\f de brug) voorspa\f-
kabels aa\fgebracht die ee\f deel va\f de 
krachte\f over\feme\f.
Schuimbeto\f
Om het wegdek over de boogco\fstruc-
tie te ku\f\fe\f aa\fbre\fge\f\b is de ruimte 
tusse\f de boge\f e\f de o\fderka\ft va\f 
de weg opgevuld. Er is gekoze\f voor 
het lichte materiaal schuimbeto\f\b ee\f 
me\fgsel va\f ceme\ft\b water\b (za\fd) e\f 
lucht (foto 6). De poriestructuur wordt 
verkrege\f door toevoege\f va\f ee\f 
schuimmiddel aa\f het me\fgsel\b dat is 
o\ftstaa\f door het opschuime\f va\f ee\f  proteï\fe. Dit schuimbeto\f heeft vol-
doe\fde co\fstructieve sterkte om de 
verkeersbelasti\fg door te geve\f aa\f de 
hoofddraagco\fstructi\Me. Het moet wel 
de krimp e\f temperatuurvervormi\fge\f 
va\f de hoofddraagco\fstructi\Me 
o\fdergaa\f.
Da\fkzij het geri\fge gewicht va\f het 
schuimbeto\f ka\f de draagco\fstructie 
lichter worde\f uitgevoerd. De beto\f-
boge\f zij\f daarom slechts 1\b35 m dik 
bij de hamerstukke\f e\f slechts 0\b5 m 
dik op het hoogste pu\ft.
I\f overleg met de levera\fcier is de ide-
ale same\fstelli\fg va\f het schuimbeto\f-
me\fgsel vastgesteld. Hierbij bode\f ook 
CUR-Aa\fbeveli\fg 59 e\f CUR-rapport 
160 e\f 181 houvast. Er zij\f uitvoerige 
bereke\fi\fge\f e\f i\fte\fsieve teste\f uit-
gevoerd om de be\fodigde sterkte tij-
de\fs de o\ftwerpleve\fsduur va\f 
100 jaar vast te stelle\f. Het Belgische 
tech\fische co\ftrolebureau Seco\fed 
(TIS) keurde de me\fgsels op basis va\f 
de o\fderzoeksresultate\M\f goed e\f de 
gemee\fte Nijmege\f sto\fd daar volle-
dig achter. Daarmee was de weg vrij 
om het schuimbeto\f daadwerkelijk toe 
te passe\f.
Er is uitei\fdelijk gekoze\f voor schuim-
beto\f met soortelijke gewichte\f va\f 
450 tot 1000 kg/m	
3\b versterkt met po-
lypropylee\fvezels om scheurvormi\fg 
te beperke\f. I\f totaal gi\fg het om 
40 000 m	
3. Nooit eerder is schuimbe-
to\f op deze schaal toegepast.
Drai\fage is bela\fgrijk om opdrijve\f 
va\f het schuimbeto\f te voorkome\f e\f 
om het risico op schade te beheerse\f. 
Te\f behoeve va\f hemelwaterafvoer is 
op ieder hamerstuk ee\f HWA-u\fit ge-
plaatst. Voor eve\ftueel lekwater dat 
o\fder het wegdek terechtkomt\b zij\f 
gri\fdkoffers op de hamerstukke\f aa\f-
gebracht\b waari\f het water ka\f weg-
strome\f (foto 7).
Na de plaatsi\fg va\f de gri\fdkoffers e\f 
de HWA-u\fits gi\fg het storte\f va\f het 
schuimbeto\f va\f start. Dit \fam ee\f 
jaar i\f beslag. Op rege\fachtige dage\f 	
7 
Een g\bindkoffe\b 
foto: Stijn  
Venmans/BSN
6 
Het spuiten van 
schuimbeton	
artikel 8_betoniek vakblad.indd   9	26-09-13   17:24
10	oktober 2013   	 VAKBLAD  	I 1	
ko\f \fiet worde\f gewerkt va\fwege het 
risico op schade aa\f het schuimbeto\f\b 
omdat water ee\f grotere volumieke 
massa heeft da\f schuimbeto\f. Bove\f 
elk hamerstuk ? tusse\f twee boge\f ? 
zij\f telke\fs elf lage\f va\f 0\b5 m aa\fge-
bracht\b waarbij de volge\fde laag pas 
\fa uithardi\fg va\f de vorige ko\f wor-
de\f gestort. De limiteri\fg va\f deze 
laagdikte is om te voorkome\f\b dat de 
lucht tijde\fs het storte\f door het eige\f 
gewicht va\f het schuimbeto\f uit het 
me\fgsel wordt gedrukt.
De schuimbeto\fstorte\f beslaa\f met ie-
dere volge\fde stort ee\f groter opper-
vlak: de eerste schuimbeto\fstort bove\f 
het hamerstuk aa\f de basis va\f de 
boog is het klei\fst. De hogere\b bredere 
lage\f bove\f de hamerstukke\f werde\f 
i\f vakke\f verdeeld\b omdat er beperki\f-
ge\f zij\f aa\f de maximale stort per 
keer. Deze vakke\f werde\f afgebake\fd 
met prefab schuimbeto\fblokke\f die op 
het voorspelde scheure\fpatroo\f wer-
de\f geplaatst. Op die ma\fier fu\fgere\f 
ze als scheuri\fleiders om ee\f stabiel 
scheure\fpatroo\f te late\f o\ftstaa\f 
o\fder geco\ftroleerde omsta\fdighe-
de\f\b op die plaatse\f waar deze scheu-
re\f ook i\f het reke\fmodel ware\f 
voorspeld. Op het schuimbeto\f worde\f ee\f  
pvc-folie e\f vilt aa\fgebracht.  
Daarover komt me\fggra\fulaat dat 
o\fder ee\f dwarshelli\fg ka\f worde\f 
geplaatst. Hierover wordt het asfalt 
aa\fgebracht.	
Stale\f brugco\fstructie
I\f het voorjaar va\f 2011 is ee\f tijdelijk 
platform gebouwd i\f de uiterwaarde\f 
va\f de Waal voor de opbouw va\f de 
285 m la\fge stale\f hoofdoverspa\f-
\fi\fg. De hiervoor be\fodigde eleme\f-
te\f ? bij\fa 150 stuks met ee\f maximale 
le\fgte va\f 40 m e\f ee\f maximaal ge-
wicht va\f 140 to\f ? zij\f gemaakt i\f de 
staalfabriek va\f Max Bögl i\f Neumarkt 
(Zuid-Duitsla\fd). Vervolge\fs zij\f ze per 
schip \faar Nijmege\f vervoerd e\f op 
het platform i\f elkaar gelast.
Op 20 
april 2013 is de stale\f brugco\f -
structie met succes op de defi\fitieve 
plek gelegd. O\fder de co\fstructie wer -
de\f hiervoor eerst twee i\fsteekhave\fs 
uitgebaggerd voor de twee e\forme 
po\fto\fs ter grootte va\f elk ee\f voetbal -
veld (foto 8). Vier hijsco\fstructies aa\f 
alle hoeke\f tilde\f de brug 10  m om-
hoog\b op het \fiveau va\f de hoofdpijlers. 
Op de po\fto\fs ware\f hulptore\fs   gebouwd die aa\fslote\f op twee hulp-
 
tore\fs i\f de brug. Door water uit de 
po\fto\fs te pompe\f\b kwame\f deze   
omhoog e\f werd het gewicht va\f de 
stale\f brug overgebracht op de po\f -
to\fs. Om vijftie\f  stale\f a\fkerpale\f la\fgs 
de oevers va\f de Waal werde\f lierdra -
de\f gespa\f\fe\f. E\forme liere\f op de 
po\fto\fs trokke\f de lierdrade\f aa\f\b 
zodat de stale\f co\fstructie over de volle 
breedte va\f de rivier ko\f draaie\f e\f ver -
volge\fs \faar de hoofdpijlers werd ge -
trokke\f. Door ballastwater i\f te late\f 
lope\f\b zakte\f de po\fto\fs e\f kwam het 
gewicht va\f de brug op de pijlers te 
ligge\f.	
Borstweri\fge\f
De borstweri\fge\f va\f de brug zij\f 
eve\fee\fs i\f het werk gestort. Deze zij\f 
gerealiseerd voordat het schuimbeto\f 
werd aa\fgebracht. Met de bekisti\fge\f 
o\ftsto\fde\f 2\b5 m brede pa\fele\f met 
daartusse\f verticale dilatatievoege\f om 
de uitzetti\fge\f va\f de beto\f\fe\f 
draagco\fstructie op te va\fge\f. Tege\f 
de borstweri\fge\f zij\f aa\f weerszijde\f 
bakste\fe\f gemetseld ? steeds zes rije\f 
ste\fe\f \faast elkaar met daar\fa ee\f di-
latatievoeg. De dilatatievoege\f tusse\f 
het beto\f e\f de bakste\fe\f verspri\fge\f 	
8 
Pontons va\ben de sta-
len boogconst\buctie uit 
de insteekhavens de 
\bivie\b op, naa\b de aan-
b\buggen	
artikel 8_betoniek vakblad.indd   10	26-09-13   17:24
11	oktober 2013   	 VAKBLAD  	I 1	
    Betro\b\be\f partije\f	 
  opdrachtgever Gemee\fte Nijmege\f
  advies (Gemee\fte Nijmege\f)  Royal Hasko\fi\fgDHV
  o\ftwerp, bouw e\f o\fderhoud  BAM Civiel e\f Max Bögl Nederla\fd
  architect brug e\f o\ftwerp stijgpu\fte\f   Ney & Poulisse\f (B)
 o\ftwerp beto\fco\fstructies aa\fbrugge\f, 
  same\fstelli\fg schuimbeto\fme\fgsel  BAM I\ffraco\fsult
  schuimbeto\f Faber
  voorspa\f\fi\fg Dywidag-Systems I\fter\fatio\fal
  stale\f be\bisti\fge\f He\fdriks
Meer betrokke\f partije\f vi\fdt u bij het artikel op  www.beto\fie\b.\fl.	
 	
te\f opzichte va\f elkaar. Hierdoor o\ft-
staa\f er gee\f opvalle\fde doorkijkjes. 
Het metselwerk met haar fij\fe voege\f 
kostte heel wat hoofdbreke\fs voor de 
juiste vera\fkeri\fg e\f opbouw. Het pro-
jectteam voerde sli\fgerproeve\f met 
za\fdzakke\f uit die de sterkte e\f duur-
zaamheid va\f het metselwerk ter 
plekke aa\ftoo\fde\f.
Barriers met geluidsscherme\f
De veiligheidsbarriers\M\b lichtmaste\f\b ka-
belgote\f e\f geluidsscherme\f zij\f als 
éé\f i\ftegrale co\fstructie uitgevoerd. 
De beto\f\fe\f basis is i\f het werk ge-
stort. Daarop zij\f de 6 m la\fge prefab-
beto\fbarriers geplaatst. I\f ee\f uitspa-
ri\fg i\f de barrier kome\f steeds twee 
glaze\f pa\fele\f va\f elk 3 m breed. Het 
is uiterst precisiewerk om ? o\fda\fks de 
tolera\fties va\f de beto\fbasis\b de pre-
fab barriers e\f de glaze\f pa\fele\f ? ee\f 
aa\fsluite\fd geheel op te bouwe\f. De 
geluidsscherme\f worde\f aa\f de oost-
zijde \fage\foeg over de gehele brug 
aa\fgebracht\b aa\f de westzijde waar dat 
volge\fs de geluidsco\ftoure\fbere\Mke-
\fi\fg \foodzakelijk is.
Pla\f\fi\fg
Va\fwege de hoge risico's is i\f de te\f-
derfase al ee\f aa\f\fame gedaa\f voor 
het hoogwater\b op basis va\f statistie-
ke\f e\f verwachti\fge\f. Si\fds de start 
va\f de uitvoeri\fg heeft hoogwater zich 
al zes keer voorgedaa\f\b tot zelfs kort 
voor e\f \fa het i\fvare\f va\f de stale\f 
brugco\fstructie (foto 9). De freque\ftie\b 
de duur e\f de i\fte\fsiteit ware\f vele 
male\f groter da\f was voorzie\f. De uit-
voeri\fgspla\f\fi\fg is daardoor voortdu-
re\fd aa\fgepast. Zo ko\f o\fder meer 
worde\f geschove\f met werkzaamhe-
de\f va\f de \foord- \faar de zuidoever\b 
zodat de werkzaamhede\f wél ko\fde\f 
doorgaa\f. Da\fkzij de i\ftegrale same\f-
werki\fg door alle betrokke\f partije\f e\f 
LEAN-pla\f\fi\fg\b blijft de o\fwrikbare 
opleverdatum va\f 1 \fovember 2013 
geha\fdhaafd. Aa\fgezie\f ook het i\fva-
re\f va\f de brugco\fstructie is verscho-
ve\f va\f \fovember vorig jaar \faar april 
dit jaar is de druk op de afbouwfase 
groot.	
Omgevi\fgsaa\fdacht
Het tra\fsport per schip va\f de stale\f 
boogeleme\fte\f e\f va\f de bekisti\fgs-
secties heeft vele vrachtwage\fbewe-
gi\fge\f voorkome\f met als resultaat 
mi\fder omgevi\fgshi\fder. Daar\faast is 
voortdure\fd gezocht \faar hergebruik 
va\f materiale\f. Het za\fd voor het tij-
delijk platform is gewo\f\fe\f uit de 
Maas e\f wordt op\fieuw verwerkt i\f 
het Europoortgebied. Het gri\fd uit de 
afdeklaag va\f dit platform was afkom-
stig uit ee\f oude spoorlij\f i\f de buurt 
e\f wordt verwerkt i\f het me\fggra\fu-
laat o\fder het asfalt. Za\fd i\f de aarde-
ba\fe\f is afkomstig va\f o\fder meer 
\fieuwbouw va\f parkeergarages. Pui\f 
uit oude omgevi\fgspa\fde\f is gebruikt 
i\f de fu\fdatie va\f de werkweg e\f 
wordt hergebruikt i\f de defi\fitieve 
wegfu\fdatie va\f de aa\fbrugge\f. De 
werkweg op de \foordoever is i\fmid- dels omgebouwd tot \fieuwe toe-
ga\fgsroute met dezelfde fu\fderi\fg:  
de Graaf Alardsi\fgel. 	
Tot slot
Al i\f de o\ftwerpfase is door de betrok-
ke\f partije\f geï\fvesteerd i\f optimale 
same\fwerki\fg met éé\f doel: ee\f 
prachtige \fieuwe stadsbrug voor Nij-
mege\f. Va\f deze gezame\flijke i\fzet 
e\f betrokke\fheid was ook gedure\fde 
de hele uitvoeri\fg sprake. De ge-
mee\fte Nijmege\f bevestigt dit met de 
prachtige sloga\f 'We make\f De Over-
steek same\f'. 	
9 
De pijle\bs tijdens hoog-
wate\b	
Video's o\fli\fe
Op 
www.beto\fie\b.\fl  staa\f  e\fkele 
video's  over  de  uitvoeri\fg  va\f  de 
stadsbrug Nijmege\f.	
artikel 8_betoniek vakblad.indd   11	26-09-13   17:24                  
                 
                              
        Video's
        Bekijk ook deze video's over de uitvoering van de nieuwe stadsbrug van Nijmegen:
 
             
    
                      
Reacties