Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / / Artikelen

Alternatief koeling met aangepaste betonsamenstelling

Onderzoek naar mogelijkheden beperking scheurvorming in poer Frank van Gerven - 3 oktober 2022

Als eindopdracht voor de opleiding Betontechnologisch adviseur (BTA) van de Betonvereniging is een adviesrapport opgesteld voor het project Spoorbrug Van Starkenborghkanaal. In de poer onder de boog is een aantal jaar geleden koeling toegepast om scheurvorming te beperken. Als studie is een adviesrapport opgesteld waarin (achteraf) mogelijke alternatieven zijn verkend.

Spoorbrug Zuidhorn

In 2017 is de bestaande spoorbrug Zuidhorn over het Van Starkenborghkanaal in de provincie Groningen vervangen door een aanzienlijk langere spoorbrug met een grotere doorvaarthoogte (fig. 2). Deze operatie was onderdeel van het project ‘Opwaardering Hoofdvaarweg Lemmer – Delfzijl’, waarbij het kanaal geschikt is gemaakt voor klasse Va-schepen, vierlaagse containervaart en beperkte tweebaks duwvaart. De nieuwe spoorbrug is een stalen boogbrug (foto 1) met een betonnen boogfundament aan beide zijden van het kanaal. Het boogfundament heeft in totaal een dikte van 9 m, waarvan 4 m onderwaterbeton (owb) met daarboven 5 m traditioneel gewapend beton (fig. 3). De aansluiting met de stalen boogvoet is door middel van flinke ankers gerealiseerd.

Rapport

Dit is het tweede artikel in een serie naar aanleiding van de opleiding Betontechnologisch Adviseur van de Betonvereniging (BTA, jaargang 2021). Het artikel is  gebaseerd op het adviesrapport Spoorbrug Van Starkenborghkanaal - Poer Boogfundament, dat Frank van Gerven heeft opgesteld als eindopdracht voor deze cursus. In de eindopdracht worden thema’s als de eigenlijke grondstof, ‘secundair toeslagmateriaal’, duurzaamheid, materiaalprestaties en regelgeving besproken. Lees meer over de cursus BTA.

Projectgegevens

Project Vervanging spoorbrug Zuidhorn
Opdrachtgever ProRail
Aannemer Max Bögl
Hoofdconstructeur, constructief advies beton, geotechnisch advies ABT
Constructieadvies staal SSF Ingenieure
Leverancier betonmortel HeidelbergCement

Met een beknopt haalbaarheidsonderzoek is gekeken naar een kostenefficiënt en technisch goed alternatief voor koeling

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Leon Hendriks - LKAB Minerals BV 05 oktober 2022 11:49

Onder het kopje "aangepaste betonsamenstelling" zou ook het vervangen van het zand en of grind door MagnaDense (gecertificeerd toeslagmateriaal met dichtheid van 5 t/m3) een flinke bijdrage kunnen leveren. Omdat de vrijkomende energie verdeeld wordt over een grotere massa heeft dit een enorme verlaging van de piektemperatuur tot gevolg.

Marique Ruijs - BAM Infraconsult 05 oktober 2022 09:08

Hey Frank, wat leuk om via deze weg weer wat van je te horen! Interessant onderwerp ook.

x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren