Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / / Artikelen

ILM-methode technisch hoogstandje

Viaduct Terbregseplein (A16 Rotterdam) gebouwd terwijl 'de winkel open is' Annelotte Feijth, Christian Carlie - 21 maart 2023

Het verkeer dat het knooppunt Terbregseplein nadert, kan het bijna niet missen: het nieuwe viaduct dat in dit verkeersknooppunt wordt gebouwd. Voor het dubbele viaduct wordt een bijzondere bouwmethode gebruikt: de Incremental Launching Method. Dankzij dit technische hoogstandje kan het verkeer op het onderliggende weggennet tijdens de bouw gewoon door blijven rijden (foto. 1).

In het kort

  • De A16 Rotterdam wordt een 11 kilometer lange rijksweg tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein, en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport
  • De bouw van het 400 m lange viaduct over het Terbregseplein wordt uitgevoerd 'met de winkel open'
  • Als uitvoerinsgmethode is gekozen voor de Incremental Launching Method (ILM) waarbij op een voorbouwlocatie segmenten worden gebouwd, die vervolgens naar de overkant worden 'gelanceerd'
  • De metalen lanceerneus zorgt ervoor dat gedurende de schuifoperatie de constructie wordt afgesteund op de volgende pijler
  • De segmenten worden gefabriceerd in drie zones: een wapeningszone, een bekistings- en voorspanzone en de lanceringszone.
  • De segmenten worden vooruit getrokken door trekkabels aan tijdelijke metalen ‘pulling sticks’
  • En er zijn aan weerszijden in horizontale richting kleinere vijzels opgesteld om te kunnen bijsturen
  • Teflon platen met smeermiddel zorgen ervoor dat het enorm zware segment kan bewegen
  • Na het inschuiven van het laatste segment voor het eerste viaduct begint het hele kunstje weer van vooraf aan voor het tweede viaduct

Projectgegevens

Project: A16 Rotterdam
Projectonderdeel: Fly-over Terbregseplein
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: De Groene Boog, bestaande uit Dura Vermeer, BESIX, TBI (Croon Wolter & Dros en
Mobilis), Van Oord, Rebel en John Laing
Voorspanning, tijdelijke ondersteuningen, oplegtoestellen en lanceeroperatie: Freyssinet
Bekisting segmenten: Doka Nederland
Leveren en verwerken wapening: Diepstraten/BBC
Wapening: Besix Steel
Beton: Dyckerhoff Basal

De A16 Rotterdam wordt een 11 km lange rijksweg tussen de A16/A20 bij het Terbregseplein, een van de drukste verkeersknooppunten van Nederland, en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het werk wordt in opdracht van Rijkswaterstaat uitgevoerd door consortium De Groene Boog. De 11 km lange rijksweg verbetert de bereikbaarheid en leefbaarheid in het noordoostelijke deel van Rotterdam, in Lansingerland en in de omliggende regio. De A16 Rotterdam wordt de eerste energieneutrale snelweg mét tunnel in Nederland.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

1 Segmenten worden ingeschoven terwijl het verkeer onder het viaduct kan doorrijden. Foto Jorrit Lousber
x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren