Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / / Artikelen

Bekisting met gebogen huidplaat

Geprofileerde toeritwanden bij boortunnel rijnlandroute uitgevoerd met stalen projectbekisting Jacques Linssen, Gerard van Daatselaar - 22 december 2020

De wanden van de toerit van de boortunnel in de RijnlandRoute zijn ter plaatse gestort in een stalen bekisting. Voor het reliëf in de wand is de bekisting voorzien van een gebogen huidplaat, met afgeronde hoeken. Voor een waterdichte en in het eindresultaat onzichtbare aansluiting tussen de panelen moesten slimme oplossingen worden bedacht.

Projectgegevens

  • project RijnlandRoute
  • opdrachtgever Provincie Zuid-Holland in samenwerking met Rijkswaterstaat
  • opdrachtnemer Bouwcombinatie Comol5, bestaande uit DIMCO BV, Mobilis BV, Croonwolter&dros BV en VINCI Construction Grand Projets S.A.S. engineering en levering
  • bekisting Hendriks precon

Als onderdeel van de RijnlandRoute wordt gebouwd aan een nieuwe weg tussen de A4 en de A44 ten zuiden van Leiden, de N434 (fig. 3). De weg lost huidige knelpunten op en draagt bij aan een betere doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. Een deel van de verbinding bestaat uit een 2245 m lange, geboorde tunnel (sinds kort Corbulotunnel geheten, vernoemd naar een bekende Romeinse generaal, die 47 na Christus opdracht gaf voor het maken van een kanaal tussen de Rijn en de Maas).

Boortunnel

De keuze voor een boortunnel is ingegeven door provincie Zuid-Holland met als doel een zo goed mogelijke inpassing van de weg in het polderlandschap. Van de nieuwe N434 is een groot deel nauwelijks of niet te zien. De boortunnel omvat twee tunnelbuizen (interne diameter 9710 mm, fig. 4) met elk twee rijbanen. Tussen de twee tunnelbuizen komen tien dwarsverbindingen, waardoor in geval van een calamiteit kan worden gevlucht naar de andere, veilige tunnelbuis. De tunnel wordt zo’n 30 m onder de grond geboord met een speciaal voor dit project ontworpen boor.

Toeritwanden

Aan beide zijden van de boortunnel zijn toeritten voorzien, uitgevoerd als U-bak. Die aan de A4-zijde heeft een lengte van circa 300 m en die aan de A44-zijde circa 1000 m. De totale lengte voor de toeritwanden komt daarmee op circa 2600 m. De wanden van deze bak hebben een dikte van 700 mm. Ze verlopen in hoogte van 10 m bij de tunnel tot 1,5 m aan het einde van de toerit. De architect heeft bijzondere eisen gesteld aan de afwerking van het beton. Hiervoor ontwikkelde hij een patroon dat het beton een bepaald reliëf geeft.

Stalen bekisting

De toeritwanden zijn ter plaatse gestort. De bouwkuip met stalen damwanden is voldoende ruim opgezet, zodat er ruimte was om de bekisting te plaatsen en de wanden te storten. Er is gebruikgemaakt van een stalen bekisting, speciaal voor dit project op maat gemaakt door Hendriks Precon. Er waren verschillende redenen om een stalen bekisting toe te passen en niet bijvoorbeeld een systeembekisting of een grootwandbekisting. Vanwege de grotere stijfheid zijn er bij stalen bekistingen minder centeringen nodig; doordat grote panelen kunnen worden gebruikt zijn er minder deelnaden; en door de kwaliteit van de huidplaat ontstaat er een hoge oppervlaktekwaliteit (geschikt voor oppervlaktebeoordelingsklasse B1) en kan de bekisting vaak worden hergebruikt.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren