Log in
inloggen bij Betoniek
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / / Artikelen

Prefab-betondek voor Waalbrug

Prefab platen aangebracht op meer dan 80 jaar oude staalconstructie Gert Jan Koppelman, Henry Hoegen, Mark van Thiel - 5 juni 2020

De Waalbrug in Nijmegen wordt gerenoveerd. Het bestaande dek is daarbij volledig vervangen door een nieuw betondek met prefab elementen die met natte knopen aan elkaar zijn verbonden. Een voor Nederland unieke oplossing.

Projectgegevens

  • Project Renovatie Waalbrug Nijmegen
  • Opdrachtgever  Rijkswaterstaat
  • Opdrachtnemer Team Waalbrug, bestaande uit KWS en VolkerRail
  • Leverancier prefab dekken Westo

De Waalbrug is een monumentale boogbrug die het centrum van Nijmegen met Lent verbindt. Hij vormt een belangrijke schakel voor het lokale verkeer en het regionale verkeer tussen Nijmegen en Arnhem.

De brug bestaat uit een hoofdoverspanning van 244,1 m met de beeldbepalende boogconstructie. Aan beide zijden bevinden zich twee aanbruggen van 72 en 95 m (fig. 3). De brug is voorzien van twee hoofdrijbanen in het midden met elk twee rijstroken, één voor elke rijrichting (totale breedte ca. 12 m). Aan beide zijden van deze hoofdrijbanen bevindt zich een parallelrijbaan.

Mede vanwege toegenomen verkeersbelastingen voldeed de brug niet meer aan de moderne eisen, en was daarom aan een flinke opknapbeurt toe. Bij de renovatie is het betonnen rijdek van de hoofdrijbaan vervangen en de staalconstructie gerepareerd en geconserveerd. De huidige busbaan zal vervallen en wordt een fietspad in twee richtingen. Het bestaande fietspad zal voetpad worden. De brug is in twee stappen aangepakt. Eerst de oostkant en vervolgens de westkant.

Geschiedenis

De Waalbrug werd gebouwd in 1936 als een stalen boogbrug met een houten dek. Op 10 mei 1940, tijdens een Duitse aanval op Nederland in de Tweede Wereldoorlog, blies de Nederlandse genie de brug op (foto 2) om een snelle opmars van het Duitse leger te voorkomen. Tijdens de bezetting herstelden de Duitsers de brug, gebruikmakend van de enigszins beschadigde staalconstructie. Het houten dek werd daarbij vervangen door een in het werk gestorte betonnen dek. In 1943 werd de brug weer in gebruik genomen.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Betoniek en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren